Dagontvangstenboek

Queenie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Dagontvangstenboek

#1 , 19 jun 2018 15:29

Ik ben sinds vorig jaar zelfstandige in bijberoep met vrijstelling van BTW en heb een webshop waarin ik juwelen verkoop. Ik hou netjes alle verkochte artikelen bij in een excel bestand en heb ook een dagontvangstenboek. Volgens mijn boekhouder dien ik hier enkel de verkopen in te noteren die cash aan mij werden betaald. Klopt dit wel? 95% van de bestellingen worden via overschrijving of bancontact betaald en volgens de eigenaar van een andere webshop, had ik alle verkopen in het dagontvangstenboek moeten noteren waarvoor ik geen factuur opmaak (ongeveer 99% van de bestellingen) en dus niet enkel de cash betalingen. Wie heeft er gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2018 15:54

Jullie kennen blijkbaar niet het verschil tussen de kasboek en de dag ontvangstenboek.


Wat zijn nu de voornaamste kenmerken van een dagontvangstenboek?


Per bedrijfszetel dient er een dagboek aangelegd te worden, waarin de ontvangsten ingeschreven worden met betrekking tot de handelingen waarvoor niet verplicht is om een factuur op te maken en waarvoor er ook geen factuur werd opgemaakt, bijvoorbeeld verkoop aan particulieren.

Dit dagboek dient zich te bevinden op de bedrijfszetel tot het verstrijken van de derde maand volgend op die waarin het genoemd dagboek werd afgesloten.

De electronische versie ervan dient binnen de voornoemde periode electronisch toegankelijk te zijn op de bedrijfszetel.

In het dagontvangstenboek worden de ontvangsten globaal van dag tot dag ingeschreven per BTW-tarief.

Elke globale inschrijving dient weliswaar verantwoord te worden door gedetailleerde bewijsstukken, zoals bijvoorbeeld kasticketteen.

Leveringen van goederen met een waarde van meer dan € 250,00 inclusief BTW en per eenheid, dienen afzonderlijk in het dagontvangstenboek ingeschreven te worden, met duidelijke vermelding van de aard van het verkochte goed.

Indien er meerdere bedrijfszetels zijn, dan dienen de dagontvangstenboeken per bedrijfszetel gecentraliseerd te worden in een centralisatiedagboek.

Een verkeerdelijk inschrijving in het dagontvangstenboek kan gecorrigeerd worden, maar enkel door een nieuwe, afzonderlijke inschrijving op de dag waarop de fout werd ingezien, met een verwijzing naar de inschrijving die wordt gecorrigeerd.

De verkeerdelijk inschrijving mag niet onherkenbaar gemaakt worden.


Hoe wordt een kasboek opgemaakt?

In een kasboek worden alle mutaties in de liquide middelen in contanten zonder uitstel, getrouw en naar tijdsorde ingeschreven, met omschrijving van de verrichtingen, alsmede de dagelijkse saldi.
De volgende mutaties kunnen worden onderscheiden:

1. De inkomende kasgelden:

Een contante verkoop, waarbij de onderneming niet de verplichting had om een factuur op te stellen;
Een contante betaling van een klant van een factuur;
Transferten van liquide middelen;
Stortingen van eigen gelden van een aandeelhouder/vennoot, bestuurder/zaakvoerder.

2. De uitgaande kasgelden:

Betaling van onkosten zonder factuur (kasticket of ander bewijs);
Betaling van een factuur van een leverancier;
Transferten van liquide middelen;
Opnamen door een aandeelhouder/vennoot, bestuurder/zaakvoerder.

Bron:vadecas
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Queenie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2018 13:52

Kasboek had ik volgens mijn boekhouder niet nodig omdat ik amper cash ontvangsten heb. Volgens hem was het voldoende om deze cash ontvangsten in het dagontvangstenboek te schrijven.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 21 jun 2018 14:06

Dat boek kan er zo uitzien
EXACOMPTA Formulieren met doorslag »23504X
of zo

Exacompta Boekhoudingsregister Dagontvangsten - Met Identificatieblad - Nederlands 14550 X

Het dagontvangstenboek is een (niet losbladig !) boek waarin de ontvangsten globaal van dag tot dag worden ingeschreven. Elke globale inschrijving dient wel verantwoord te worden door gedetailleerde stukken, zoals bijv. verkoopbonnen, kasticketten Exacompta is gekend om duidelijke en degelijk afgedrukte tracs in speciale groene inkt (exclusieve productie). Lichtgekleurd papier 110 g/m2, speciaal ontwikkeld om de ogen niet te vermoeien. Mat papier waarop het makkelijk en netjes schrijven is. FSC gecertificeerd, grondstoffen uit duurzaam beheerde bossen. 100% Frans fabrikaat


Te koop bij elke goede kantoorvakhandel.

Terug naar “Handelspraktijken”