Dagontvangstenboek

Queenie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Dagontvangstenboek

#1 , 19 jun 2018 15:29

Ik ben sinds vorig jaar zelfstandige in bijberoep met vrijstelling van BTW en heb een webshop waarin ik juwelen verkoop. Ik hou netjes alle verkochte artikelen bij in een excel bestand en heb ook een dagontvangstenboek. Volgens mijn boekhouder dien ik hier enkel de verkopen in te noteren die cash aan mij werden betaald. Klopt dit wel? 95% van de bestellingen worden via overschrijving of bancontact betaald en volgens de eigenaar van een andere webshop, had ik alle verkopen in het dagontvangstenboek moeten noteren waarvoor ik geen factuur opmaak (ongeveer 99% van de bestellingen) en dus niet enkel de cash betalingen. Wie heeft er gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2018 15:54

Jullie kennen blijkbaar niet het verschil tussen de kasboek en de dag ontvangstenboek.


Wat zijn nu de voornaamste kenmerken van een dagontvangstenboek?


Per bedrijfszetel dient er een dagboek aangelegd te worden, waarin de ontvangsten ingeschreven worden met betrekking tot de handelingen waarvoor niet verplicht is om een factuur op te maken en waarvoor er ook geen factuur werd opgemaakt, bijvoorbeeld verkoop aan particulieren.

Dit dagboek dient zich te bevinden op de bedrijfszetel tot het verstrijken van de derde maand volgend op die waarin het genoemd dagboek werd afgesloten.

De electronische versie ervan dient binnen de voornoemde periode electronisch toegankelijk te zijn op de bedrijfszetel.

In het dagontvangstenboek worden de ontvangsten globaal van dag tot dag ingeschreven per BTW-tarief.