Dropshipping

Jeroenvdv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Dropshipping

#1 , 10 jun 2018 15:28

Hoi,

Mijn naam is Jeroen en ik ben geïnteresseerd in het opstarten van een online webshop aan de hand van dropshipping. Nu, het lijkt online allemaal wel allemaal simpel te zijn, te simpel... Mijn vraag is nu, stel ik wil zo een dropshipping online shop starten, wat moet ik eerst allemaal doen om niet in aanmerking te komen voor belasting ontduiking etc. en hoeveel zou me dit in totaal kosten?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten
Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 10 jun 2018 16:15

U moet zich registreren als zelfstandige en een btw-nummer aanvragen. Dropshipping kan ingewikkeld worden omwille van de btw, ik zou dus eerst een gesprek met een boekhouder hebben.

berenod
Berichten: 942

#3 , 10 jun 2018 20:42

Niet alleen dat, het grote struikelblok in België is de garantie.
U als verkoper moet twee jaar garantie geven, zelfs als dropshipper waar het item rechtstreeks van het buitenland (meestal China) naar de eindklant verstuurd wordt.
U zelf gaat meestal veel minder garantie krijgen van uw leverancier in China (of die negeert u gewoon), dus de kans is groot dat een groot deel van de garantiegevallen op uw schouders komt.
En één zo een geval kan betekenen dat de winst van de volgende 20 verkopen al opgesoupeerd is!

Voor de rest, u moet ten eerste een attest bedrijfsbeheer moeten kunnen voorleggen, ondernemingsnummer aanvragen en een btw regeling kiezen (btw plichtig of btw vrijgesteld).

Dan moet je rekenen dat je pakweg de helft van je winst kwijt bent aan sociale zekerheid en belastingen...
Sociale bijdrage is sowieso 20.5%, belastingen hangt af van wat u aan andere inkomsten hebt.

Begint u, zoals vele starters, als eenmanszaak in bijberoep, dan bent u ook nog eens 100% hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijk voor alles wat zou kunnen fout gaan (Chinese smartphone waar de lader/batterij van in brand schiet en een woning doet afbranden), de kans is misschien niet heel groot maar als het tegenslaat zou het je voor een lange periode in de problemen kunnen brengen!
Je kan dus ook beter zien dat je de juiste aansprakelijkheidsverzekering afsluit, wat ook weeral geld kost.

Zelfs een kleine webshop is ondernemen, en daar komt toch heel wat bij kijken!

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 10 jun 2018 21:28

En reken daar nog invoerrechten en reclame bij.
Nu snap ik waarom er zo een groot verschil is tussen Ali-express en Belgische prijzen.
TV winkel is daar een goed voorbeeld van, ik zie daar regelmatig dingen die je voor 1/10 van de prijs bij Ali-express kan kopen.

Jeroenvdv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jun 2018 08:20

Bedankt voor alle informatie!
Komt toch wel veel bij kijken... Misschien dat ik dit toch maar even uitstel dan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jun 2018 10:02

Hier zijn al verschillende draadjes gestart over dropshipping. Lees die eens door. Daarin is zowat alles gezegd, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Handelspraktijken”