handelsagent

CNTR
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

handelsagent

#1 , 07 jun 2018 21:28

Reeds 3 jaar werk ik als zelfstandige voor een keukenbedrijf. Dit als handelsagent.
Contracten van welke aard weigerden ze op te stellen.
Ik verkocht keukens. Bij betaling door klant (na oplevering) kreeg ik 11% op de kastelementen en 9% op toestellen. Eventuele fouten van mijn kant, werden gecorrigeerd. Indien er geen fout gemaakt werd kreeg ik 1% extra op de kastelementen. Als ik de laatste 25 dossiers erbij neem had ik gemiddeld 11,29% op de kastelementen.

De enige documenten waar mijn handtekening onderstaat zijn de bestelbonnen en opleveringsfiches. Daarnaast kreeg ik maandelijks een commissiestaat die als basis diende voor facturatie.

Ik heb op 2 juni gezegd dat ik stop als handelsagent. Aangezien er geen contract is, ben ik ook diezelfde dag gestopt. Nu wens ik mijn openstaande portefeuille van 700K te laten uitbetalen. De firma heeft na een week officieel nog niets laten weten. Via telefoon stelde ze voor om 4% te betalen op verkochte dossiers, en 8% op dossiers die in productie staan of welke men aan het plaatsen is.

DIt is voor hun de standaard, en opmerkelijk lager dan wat ik normaal op een dossier verdien. Wetende dat ik na de verkoop nog een 8-tal uren werk heb om alles in productie te plaatsen en gaan op te meten, is dit wat mij betreft ruim onvoldoende. Ik gemiddeld contract is immers 18k waard.

Iemand ervaring met gelijkaardige zaken? Of een voorstel hoe ik dit het beste aanpak?

Bedankt voor uw feedback!

David

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jun 2018 09:01

Reeds 3 jaar werk ik als zelfstandige voor een keukenbedrijf. Dit als handelsagent.
Contracten van welke aard weigerden ze op te stellen.
Dan ben je eigenlijk een schijnzelfstandige.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 08 jun 2018 09:23

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat u snel laat merken dat u het niet blauw-blauw zal laten.

Als zelfstandige kan u toch een factuur opmaken voor de commissies die ze u volgens uw berekeningen nog verschuldigd zijn? Het is dan aan hen om dit te betwisten en desnoods (hopelijk niet natuurlijk) kan u het aan de bevoegde rechtbank voorleggen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”