Freelance: Concurrentiele activiteiten

FastFreddy
Topic Starter
Berichten: 57

Freelance: Concurrentiele activiteiten

#1 , 06 jun 2018 18:05

Kan men een freelancer verplichten geen concurrentiele activiteiten uit te oefenen?
Firma A levert diensten.
Firma B wordt door Firma A ingehuurd op full-time basis voor onbepaalde duur (40u/week), met de vereiste geen diensten aan te bieden gedurende de contractperiode die door Firma A aangeboden worden en dus als concurrerend beschouwd kunnen worden.
Als freelancer heeft men nu eenmaal een bepaalde specialiteit waarvoor men je inhuurt en daarna doorverhuurt aan hun klant(en).
Als dat afgeblokt wordt, dan lijken me de opties om zelf klanten te zoeken vrij beperkt.
Ik kan firma B ook wel volgen in de zin dat ze niet graag hebben dat je kennis komt opdoen en daarmee concurrentie gaat voeren of dat je klanten komt afsnoepen.

Is dit veelvoorkomend?
Indien je als firma B dusdanig gebonden wordt door je klant (firma A), dan lijkt het woord 'schijnzelfstandigheid' ook niet veraf volgens mij. Men kan quasi geen andere klanten bedienen indien firma A een ruim aanbod heeft en dus 90% van de door firma B aangeboden diensten onder concurrerende diensten valt.

Mij lijkt dit persoonlijk dat men hier de freelancer als een interne werknemer beschouwd en dus enkel en alleen voor hen werken mag uitvoeren.
Het enige verschil dat ik dergelijke formule zie is dat je zelf bepaald welk materiaal (auto, laptop, ...) je gebruikt i.p.v. de werkgever om toch maar die titel van 'schijn' te vermijden.

In dat opzicht stel ik me vragen of men dit zomaar kan opleggen. Op die manier lijkt er nog weinig zelfstandige activiteit over binnen firma B en speel je gewoon een rol in firma A.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 06 jun 2018 18:23

Enkele dagen geleden was er een hier topic van iemand die tot een jaar na het einde van de overeenkomst als freelancer geen concurrerende activiteiten zou mogen uitvoeren...

Partijen hebben de contractuele vrijheid om dit zo overeen te komen, wat niet noodzakelijk betekent dat verregaande clausules stand houden voor de rechtbank. Het is aan de freelancer om geen contracten met dergelijke clausules te tekenen als dit de vrijheid die bij een zelfstandige hoort fundamenteel ondermijnt. Schijnzelfstandigheid is inderdaad een risico als men zo met handen en voeten aan 1 partij wordt gebonden.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”