Oprichting Restaurant

Mezelf
Topic Starter
Berichten: 2

Oprichting Restaurant

#1 , 08 mar 2008 22:08

Hallo,

weet iemand welke diploma's of certificaten nodig zijn bij het oprichten van een restaurant, en wie deze moet bezitten?
Ik zou graag een buitenlands restaurant beginnen in Vlaanderen.

Ook zou ik graag weten welke bedrijfsvorm doorgaans wordt gehanteerd bij het oprichten van restaurants.

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#2 , 09 mar 2008 09:34

Beste,

De attesten die de eigenaar moet hebben zijn: vestigingsattest, attest voor het schenken van sterke dranken, attest van de brandweer inzake brandveiligheid en een attest van bedrijfsbeheer.
Het diploma hotelschool mag eventueel door de kok voorgelegd worden, indien deze een andere persoon is dan de eigenaar, mag uiteraard ook door de eigenaar zelf.

Mezelf
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 mar 2008 12:18

Bedankt voor de reactie!

Dus een restaurant kan opgericht worden zonder dat iemand een diploma heeft van een hotelschool? Of een dergelijk diploma?

Thx

Reclame

paling
Berichten: 280

#4 , 09 mar 2008 15:47

Hallo,

weet iemand welke diploma's of certificaten nodig zijn bij het oprichten van een restaurant, en wie deze moet bezitten?
Ik zou graag een buitenlands restaurant beginnen in Vlaanderen.

Ook zou ik graag weten welke bedrijfsvorm doorgaans wordt gehanteerd bij het oprichten van restaurants.

Dank bij voorbaat!
uit mijn cursus bedrijfsbeheer ,

voor een aantal gereglementeerde beroepen gelden tevens een aantal bijkomende voorwaarden bovenop de kennis van bedrijfsbeheer zal men voor deze beroepen ook moeten aantonen over voldoende beroepsbekwaamheid te beschikken dit bewijs kan ook geleverd worden aan de hand van diploma , getuigenschriften of ervaring . bij overname van een bestaande hanelszaak , worden de overnemers voorlopig vrijgesteld gedurende een jaar na de overname ( cursus is van 2002)

u heeft het over een buitenlands restaurant , bent u buitenlander moet u mogelijk een beroepskaart aanvragen

millieuvergunning heb je ook nodig

en is je zaak groter dan 400m2 heb je mogelijk een socio-economische machtiging nodig voor het oprichten ervan .

PaulB
Berichten: 49

#5 , 19 mei 2011 10:00

Kan er mij iemand zeggen hoeveel uren je een kok minimum moet inschrijven in je zaak?
Wij zouden een kok inschrijven om zijn vestigingsattest te gebruiken om een restaurant te openen.
Moet die full time ingeschreven worden? of mag dit parttime zijn of bepaalde uren?
Mag die kok al ander werk hebben en moet die volwaardig betaald worden?
Kan er mij iemand zeggen wat de voorwaarden hiervoor zijn aub?
dringend…

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mei 2011 12:43

Ieder werknemer moet in Belgie betaald worden volgens de barema geldend in branche.

Als je een vennootschap opricht, en een aandeel houder heeft een vestigingsattest van restaurateur banketaannemer, en je geeft die aandeel houder 33% van de aandelen dan is dit ook opgelost.

Ik heb zo twee vestigings attesten van restaurateur, maar weet niet hoe ik aan twee kan geraakt zijn, heb dit 2 maanden geleden ontdekt!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 mei 2011 15:03

Ik dacht dat in en restaurant steeds een gediplomeerde kok moest werken. Als je die kok dan maar deeltijds inschrijft, kan uw restaurant ook maar deeltijds open, tenzij je hem deels in 't zwart betaald, en ik dacht, naief als ik ben :lol: , dat dit niet mocht. :mrgreen:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 mei 2011 16:57

De persoon die het vestigings getuigschrift op zijn naam staat is de vak verantwoordelijke, en die hoeft zelfs niet aanwezig te zijn, maar is wel verantwoordelijk.

Eigenlijk is gans het gedoe met vestigings getuigschriften enkel een papier molen en zeer veel restos zijn zelfs niet in orde mocht men ze gaan controleren, men begint een cafe en men begint eten te geven en 25 jaar nadien is het al lang een restaurant en niks in geschreven als restaurant!

Ik zeg wel nu zal je dit niet veel meer tegen komen nu dit alles geregeld word via de ondernemingslokketen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38603

#9 , 19 mei 2011 22:45

neem eens contact met unizo die zullen u de correcte info geven.
Federaal voedsel agentschap niet vergeten

Redrum
Berichten: 574

#10 , 08 jun 2011 10:31

Als je een vennootschap opricht, en een aandeel houder heeft een vestigingsattest van restaurateur banketaannemer, en je geeft die aandeel houder 33% van de aandelen dan is dit ook opgelost.
Eerste wat ik er van hoor.

Het is nochtans duidelijk:

"Wie moet de beroepsbekwaamheid bewijzen?

De onderneming is een natuurlijke persoon: bij voorkeur het ondernemingshoofd zelf. Als dat niet mogelijk is kan één van volgende personen de beroepsbekwaamheid in zijn plaats bewijzen:
zijn echtgenote, zijn wettelijk samenwonende partner of de partner met wie hij minstens zes maanden samenwoont,
een personeelslid met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur,
een zelfstandig helper.

De onderneming is een rechtspersoon (vennootschap): de natuurlijke persoon die de dagelijkse technische leiding waarneemt:
in een bvba: een zaakvoerder, een bedrijfsleider of een personeelslid met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur,
in een nv: een afgevaardigd bestuurder, een bestuurder, een bedrijfsleider of een personeelslid met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur,
in andere rechtspersonen: een bestuurder, een bedrijfsleider of een personeelslid met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur"

Enileve
Berichten: 4

#11 , 09 jun 2011 15:20

Heb een vraagje . Ben een leek in zulkz dingen dus hoop ik via deze weg een antwoord te krijgen van iemand .

Man heeft een bvba opgericht in 2009 , nu wil hij scheiden , ik heb 10 aandelen en hij 90 , nu hij uit elkaar wil gaan wil hij mij uit de zaak zetten ?
Hoe kom ik te weten hoeveel die 10 aandelen zijn ,zuiver dus met aftrek belastingen ed. .hij weigert mij inzage te geven van dit alles , hij wil me wel 3 jaar lang 10.000 euro storten ter compensatie ,maar ben er zeker van dat er meer is ! Hij weigert voor de persoonlijke dingen een regeling te treffen als ik niet eerst teken voor akkooord dat ik uit zaak stap , wil geen vechtscheiding maar vrees ervoor

Iemand die helpen kan?

Franciscus
Berichten: 38603

#12 , 09 jul 2011 13:56

aan enileve... start een eigen posting zo ga je geen antwoord krijgen hoor

Terug naar “Handelspraktijken”