volgorde inboeken aankoopdagboek

marie sofie
Topic Starter
Berichten: 11

volgorde inboeken aankoopdagboek

#1 , 12 apr 2018 13:49

De boekingen van de aankoopfacturen in het aankoop(hulp)dagboek moeten: zonder uitstel - getrouw - naar tijdorde - in een dagboek - en op volledige wijze.

In het verleden boekte ik de aankoopfacturen 1 maal per kwartaal. Allen werden verzameld en chronologisch op datum aankoopfactuur ingeboekt.

Voortaan wil ik dagelijks inboeken. Het kan natuurlijk zijn dat ik op bijvoorbeeld op 15 april een aankoopfactuur ontvangen waarop datum 6 april staat, terwijl ik op 14 april reeds een aankoopfactuur heb geboekt waarop datum 12 april stond. Chronologisch inboeken op datum vermeld op de aankoopfacturen gaat dus niet meer.

Dus wilde ik het volgende doen.
Dagelijks op de inkomende facturen een datum plaatsen van dag ontvangst. De inboekingen volgens deze datum ontvangst factuur in de firma doen. Dus niet meer volgens de aankoopfactuurdatum.

Is dit in orde voor BTW en belastingen inzake regelmatige boekhouding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 12 apr 2018 13:53

Uw journaal moet de factuurdatum bevatten, niet de dag van ontvangst. Dit is belangrijk voor tijdstip opeisbaarheid. U mag gerust op dag van ontvangst inboeken, maar de datum factuur moet wel in de journalen staan.

marie sofie
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 12 apr 2018 14:22

Dank U Leen.

Bedoeld U dit:


boeking nummer 1: Aankoopfactuur nummer 2018001 factuur datum aankoopfact. 05.01.2018
(boeking op 5 jan. want toen ontvangen)
boeking nummer 2: Aankoopfactuur nummer 2018002 factuur datum aankoopfact.02.01.2018
(boekibng op 7 jan. want toen ontvangen)

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 12 apr 2018 14:29

Ja, dat is geen probleem. Maar zie vooral dat u in het juiste kwartaal blijft boeken (die van de factuurdatum).

marie sofie
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 12 apr 2018 14:39

Het verkoopdagboek is wel perfect chronologisch (nummer en factuurdatum). Het aankoopdagboek moet dus zoveel mogelijk chronologisch zijn qua factuurdatum.

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 apr 2018 15:28

Vroeger schreef ik dagelijks mijn inkomende facturen in ongeacht de factuurdatum. Elke inkomende factuur die ik ontving plaatste ik in een map en gaf ik er in de rechterbovenhoek een volgnummer aan. Vanaf het begin van elk jaar 1, 2,3,4 enz...
Volgens deze volgorde schreef ik deze in mijn aankoopfactuurboek. Dit is heel eenvoudig en NOOIT problemen mee gehad, zelfs geen opmerkingen. De bedoeling van de fiscus is dat u er geen kan tussenvoegen of verwijderen.
Uw werkwijze van éénmaal per trimester facturen in te schrijven is wettelijk niet toegelaten.

marie sofie
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 12 apr 2018 16:07

Dank je pluspower en leenW voor de heldere uitleg.

jef007
Berichten: 1681

#8 , 12 apr 2018 16:45

boekhouding is dagelijks te doen : de woorden zijn toch duidelijk : inkomend "dag"boek en uitgaand "dag"boek

Terug naar “Handelspraktijken”