Schuldeiser en Incassobureau aanklagen voor laster, eerroof of smaad

AlexVan.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schuldeiser en Incassobureau aanklagen voor laster, eerroof of smaad

#1 , 09 apr 2018 17:06

Dag allen,

Op voorhand wil ik jullie al bedanken voor alle mogelijk antwoorden en informatie in deze materie.

Het volgende scenario heeft zich voorgedaan:

In februari zijn wij bij een goede kennis van ons die borduurwerk levert, een bestelling aangegaan voor handdoeken en schorten te laten borduren.
De totale factuur hiervan was +- 4400 EUR. Wij hebben hier in februari nog een voorschot op betaald van 2400 EUR via overschrijving en hadden 'mondeling' afgesproken om het resterende bedrag te spreiden over 2 maanden te beginnen vanaf april, 1400 in April en 1000 in mei.
Aangezien dit al jarenlang een goede vriend en kennis van ons was, is het bij deze mondelinge overeenkomst gebleven. Stom van ons, maar een wijze les geleerd dat vriendschap weinig betekent in het zakenleven.

Mijn schoonmoeder is bijgevolg de goederen gaan ophalen eind februari toen deze klaar waren en heeft daarbij ook een factuur afgetekend met haar naam (mijn schoonmoeder is niet verbonden met onze zaak op geen enkele manier). Ook zij is een goede vriendin van de leverancier. Om een lang verhaal kort te maken, mijn schoonmoeder kan absoluut niets lezen zonder bril en de leverancier heeft haar wijs gemaakt dat dit enkel een bon was ter bevestiging van de levering van de goederen. Maar in de realiteit heeft ze dus een factuur getekend waar dan ook de betalingsdatums een maand zijn vooruit geschoven. De termijn begint dus te lopen vanaf maart ipv april.

Daarom waren wij geschokt om vorige week een brief te ontvangen van een incassobureau met de aanmaning om onmiddellijk het volledige bedrag te betalen van 5274.55 EUR. Dit betreft het originele factuur van 4400 EUR + een hele resem nalatigheidskosten en onkosten op basis van de algemene voorwaarden die hij ons ook nooit heeft voorgelegd. Echter hebben wij vanuit de leverancier zelf nooit een aangetekende betalingsherinnering ontvangen.

Om het verhaal compleet te maken heeft de leverancier alsook het incassobureau deze week meerdere malen telefonisch contact gehad met mijn schoonmoeder om ons te dwingen om te betalen, met dreigementen zoals dat zij ons gaan voor het gerecht slepen, ons failliet gaan laten verklaren en alles van onze zaak gaan laten verkopen.

Ze heeft dan ook naar haar hoofd gekregen dat haar dochter (mijn vriendin) een onbeschoft mens is met een zeer slechte opvoeding en het incasso bureau heeft dan ook specifiek nog vragen zitten stellen waar ik (buiten mijn zelfstandig bijberoep) nog werkzaam ben, of ik en mijn vriendin nog broers of zussen hebben en ga zo maar door. Wellicht om die mensen ook te kunnen lastig vallen.

Mijn vragen hierbij zijn de volgende:

1. Het feit dat mijn schoonmoeder dat factuur heeft getekend in haar naam - kan dit dan als onwettig beschouwd worden?
2. Wettelijk dient er 1 betalingsherinnering vanuit de leverancier te komen alvorens een incassobureau mag worden ingeschakeld, dit hebben wij nooit ontvangen, dus hoe kan ik dit uitspelen?
3. Het is wettelijk verboden om:
- onjuiste bedreigingen te uiten (ons failliet laten verklaren, alles laten verkopen, ...)
- De buren, familie of werkgever erbij betrekken.
==> Er is mij aangeraden om hier officieel een klacht bij de politie in te dienen, maar het enigste wat ik natuurlijk maar heb is dat ze effectief gebeld hebben vanuit de leverancier en incassobureau naar mijn schoonmoeder. Kan ik hier wat mee? De gesprekken zijn uiteraard niet opgenomen.

Wij kunnen de facturen betalen, daar gaat het ons niet om. Maar wij hebben geen zin om over ons te laten lopen en zeker niet op de manier waarop deze leverancier het heeft aangepakt. Met een vriendelijke telefoon om eventuele misverstanden uit te praten was dit al lang van de baan.
Verder hebben wij ook geen zin om de nalatigheidsinteresten te betalen aangezien dit niet de afspraak was, maar dit kan ik alleen weerleggen door de handtekening van mijn schoonmoeder als nietig te laten verklaren of te dreigen met een officiële klacht wegens smaad/laster. De afbetalingsovereenkomst was immers enkel mondeling vast gelegd.

Ik besef dat wij er hier niet zo goed voor staan, maar alle hulp is zeker welkom!
Nogmaals bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 09 apr 2018 19:52

Pak het al eerst zakelijk aan: betaal de hoofdsom zo snel mogelijk aan de leverancier (niet aan het invassobureau) en stuur het incassobureau aangetekend een korte zakelijke brief dat je de hoofdsom van de factuur die je op dd/03/2018 ontving op bv 10/4/2018 betaald werd wat ruimschoots voldoende snel was want incasso wordt typisch maar ingeschakeld nadat een aangetekende aanmaning (die nooit verstuurd werd) zonder gevolg blijft. Eventueel een kopie per AS naar de leverancier. Laat desnoods een advocaat de brief opstellen. Dit kost niet zo veel.

Als je die leverancier nog nodig hebt omdat er geen andere zijn dan zal je rond tafel moeten gaan zitten maar hou het ook hier zakelijk. In t slechtste geval betaal je de in de algemene voorwaarden voorziene nalatigheidsintresten en verbreek je de commerciële band.

Incassobureau s leven van intimideren. Zo mogen blaffen (da s ambetant) doch mogen niet bijten: daarvoor moet de leverancier naar de rechtbank. De leverancier moet inderdaad ook weten dat de handtekening van een niet volmachthouder waardeloos is zodat je ws strikt juridisch nog niet eens een factuur ontvangen hebt.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 09 apr 2018 20:11

Ook eens lezen.
Mogelijk zijn ze - ik denk zelf bijna zeker - in fout.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp
Als het een NL incassobureau is dan moeten ze erkend zijn in BE
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1

Voor de rest zie hierboven want dat is ook correct ... persoon die getekend heeft heeft geen bevoegdheid in de firma.

Maak wel duidelijk aan de leverancier dat het lastig vallen van uw moeder ( firma's hebben geen moeders) niet correct is en kan leiden tot vervolging wegens belaging ( stalking).

PS Smaad kan niet uw moeder behoord niet tot de 'gestelde lichamen' in België.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”