Garantie 2de hands wagen

Pemanneke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Garantie 2de hands wagen

#1 , 04 apr 2018 15:49

Beste,

Wij zijn een vennootschap in de bouwsector en hebben geen enkele link met de verkoop van 2de hands wagens in onze statuten.
Mijn vraag: Als wij een van onze voertuigen wensen te verkopen aan een particulier zijn wij dan eveneens verplicht garantie te geven op een lichte vrachtwagen uit de vennootschap?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 04 apr 2018 17:16

Ja, dat ben je.
Vanaf je een wagen professioneel verkoopt, moet je garantie geven, ook al is dit niet je normale handelswaar.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 apr 2018 19:43

Daar ben ik niet zeker van, dit is enkel geldig wanneer de handelaar een auto handelaar is en niet bv een apotheker bij wijze van spreken
Alleen professionele verkopers (handelaars) zijn wettelijk verplicht om waarborg te geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 05 apr 2018 09:37

ik ga akkoord met denlowie

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2018 10:39

Dat zal afhangen van de interpretatie van de wet:
Art. 3. In Boek III, Titel VI, Hoofdstuk IV van het Burgerlijk Wetboek wordt een Afdeling IV ingevoegd, luidende :
" Afdeling IV. Bepalingen met betrekking tot de verkopen aan consumenten.
Art. 1649bis. § 1. Deze afdeling is van toepassing op de verkopen van consumptiegoederen door een verkoper aan een consument.
§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :
1° " consument " : iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit;
2° " verkoper " : iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit;
Mijn inziens kan dit op beide manieren geïnterpreteerd worden en is het maar de vraag of je het risico wil nemen om hiervoor voor de rechtbank te verschijnen.
Persoonlijk zou ik dit ook interpreteren zoals Lowie, maar ik ben dan ook geen rechter. :-)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 05 apr 2018 21:35

Daar ben ik niet zeker van, dit is enkel geldig wanneer de handelaar een auto handelaar is en niet bv een apotheker bij wijze van spreken
Alleen professionele verkopers (handelaars) zijn wettelijk verplicht om waarborg te geven.
Daarom dat Cassatie hierover een uitspraak gedaan heeft op 21/01/2010.

Even wat meer informatie opgezocht, waarin deze uitspraak ook aangehaald wordt, maar toch te begrijpen door een niet-jurist:
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... /recentArt

Terug naar “Handelspraktijken”