Waarborg nieuwe laptop

mava105
Topic Starter
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Waarborg nieuwe laptop

#1 , 03 apr 2018 11:35

Heb vorig jaar mei een nieuwe laptop gekocht, nu dus ongeveer 10 maanden oud. Prijs ongeveer 1200 € (btw in).
Momenteel is de batterij plat binnen de 30 minuten, en moet ik het toestel aansluiten op het stroomnet om verder te kunnen werken. Nu is het toestel permanent, en werkt het perfect. Opstarten zonder externe stroomvoeding lukt echter niet.
Verkoper (IT winkel) wil hem wel onder waarborg opsturen naar de fabrikant, maar dan zou hij 4 tot 6 weken onderweg zijn. Als de fabrikant echter vindt dat het probleem niet onder de waarborg valt moet ik de opzoekkosten en de verzendingskosten betalen. Volgens de verkoper zouden batterijen van laptops niet onder de waarborg vallen.
Vragen:
1- mogen zij de verzendingskosten aanrekenen?
2- klopt het dat batterijen zijn uitgesloten van waarborg?
3- moeten zij geen vervangtoestel geven?
Een nieuwe batterij kost 95 €, maar de oorzaak zou ook kunnen zitten in de voeding van die batterij, en dan kan ik binnen x maanden weer een nieuwe batterij aankopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 03 apr 2018 11:47

1) Verzendingskosten lijken mij niet voor u, garantie is immers iets tussen klant en verkoper, niet de fabrikant. Als de verkoper dit niet zelf kan, zijn de kosten hiervoor voor zijn rekening.
2) Dat lijkt mij straf, maar ik durf geen zeker antwoord geven.
3) Er is geen algemene verplichting, maar u kunt wel een schadevergoeding eisen.

mava105
Topic Starter
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 apr 2018 12:31

Heb al gezocht op de waarborgvoorwaarden van de fabrikant (in het Engels) maar kan niets vinden ivm de batterij. Enkel over ondeskundig gebruik en uiterlijke schade. In die gevallen is waarborg uitgesloten.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 03 apr 2018 13:38

Heb al gezocht op de waarborgvoorwaarden van de fabrikant (in het Engels) maar kan niets vinden ivm de batterij. Enkel over ondeskundig gebruik en uiterlijke schade. In die gevallen is waarborg uitgesloten.
Belgische consumentenwetgeving gaat boven deze waarborgvoorwaarden, daar vind ik geen principiële uitsluiting van de batterij terug.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 apr 2018 15:01

Vragen:
1- mogen zij de verzendingskosten aanrekenen?
2- klopt het dat batterijen zijn uitgesloten van waarborg?
3- moeten zij geen vervangtoestel geven?
Voor de wettelijke garantie: aangezien u zich bevindt in de periode tussen 6m en 2y na de aankoop hangt het er vanaf of u het bewijs kan leveren dat het gebrek al bestond bij de aankoop.
A. U kan dat bewijs leveren
1 Nee, verzendkosten horen bij de garantie.
2 Nee.
3 Nee.
B. U kan dat bewijs niet leveren
1. Ja, tenzij er in functie van de commerciële garantie iets anders overeen gekomen is.
2. Nee, maar u heeft geen recht op garantie in dit geval.
3. Nee.

Van een belangenorganisatie van de tegenpartij, maar de inhoud lijkt mij wel te kloppen:
https://www.unizo.be/advies/een-wetteli ... -consument

Ellixhirion
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 apr 2018 10:32

Bij welke winkel heeft u deze gekocht en wat is het merk van uw laptop?
De batterij is voor 99 % het eerste die defect gaat bij een laptop en dat kunnen door heel wat redenen zijn.

Normaal moet u gewoon de laptop binnen brengen bij de winkel aangezien het nog binnen het jaar garantie zit en zij doen de rest.
Dat u even zonder toestel zit is best mogelijk, daar is niks aan te doen

mava105
Topic Starter
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 04 apr 2018 12:10

HP en het is geen zuivere winkel. Wel een IT specialist die op bedrijven IT problemen gaat oplossen, in de tussentijd thuis IT toestellen verkoopt en kleine herstellingen en/ of programmeringen doet.
Probleem is ondertussen zo goed als opgelost. Ik werkt bijna voor 95 % aan mijn bureel thuis en werk dus permanent aangesloten op het stroomnet. Enkel als ik met de laptop
op verplaatsing ga heb ik een probleem, maar de verkoper gaat mij een nieuw reservebatterij geven. Daar kan ik dan toch nog enige tijd mee verder werken, en ik moet de laptop niet missen.

Terug naar “Handelspraktijken”