Vraag mbt dagvaarding facturen

Hugo007
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee
Locatie: Brugge

Vraag mbt dagvaarding facturen

#1 , 19 mar 2018 21:04

Beste,

Ik heb even een kleine vraag:

In 2015 wordt ik ingebrekegesteld voor betalen van 2 facturen voor een totaal van 5000 Euro. Dit was toen ik uitbater was van een handelszaak, deze is ondertussen al opgeheven.
Ik kom hierbij een afbetalingsplan overeen. Ik heb jammer genoeg 2 maanden van dit jaar niet kunnen betalen waarna de schuldeiser tot dagvaarding is overgegaan.

Echter staan in de dagvaarding totaal andere facturen dan diegene waarvoor ik in gebreke was gesteld, met een totaalsom van 9000 Euro (afbetalingen meegerekend).

Kan ik gedagvaard worden voor andere facturen zonder vooraf een ingebrekestelling te ontvangen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2018 21:27

Zijn deze 2 andere facturen betaald ???

Dit kan alles te samen, waarom niet ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hugo007
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee
Locatie: Brugge

#3 , 19 mar 2018 21:45

De eerste ingebrekestelling betrof 2 facturen te samen.

De dagvaarding betreft een ander factuur (welke in feite al is betaald geweest) en gewoon een bedrag van 5000 Euro zonder factuurnummers.

Ik heb contact opgenomen met de leverancier en deze heeft meegedeeld dat indien de al betaalde factuur al betaald is geweest "de ander bedrag gewoon verhoogd kan worden" zodat we toch op totaal 9000 komen.

Dus in concreto word ik nu gedagvaard voor:
- Factuur 1 van 4000 Euro
- Factuur 2 van 5000 Euro.

Factuur 1 is al betaald geweest waarvan ik de betalingsbewijzen al heb.

Factuur 2 heb ik geen idee of dit de facturen van ingebrekestelling is ja of nee. Ik vermoed van niet aangezien er nog maar een schuld van 2000 Euro over was. De afbetaling zit hier ook al in bijgerekend dus het is normaal een factuur van 8000 Euro...

Mvg

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2018 08:34

Je zorgd dat u persoonlijk naar de rechtbank gaat en je zoekt al je betalingen die je ooit deed bij deze leverancier te samen, maak zelf eens de rekening.

Als je niet naar de rechtbank gaat zal het een zeer duur worden, dus zelf gaan en aan de rechter de bewijzen tonen.
Als de leverancier een advocaat gestuurd heeft zal die je wel aanspreken en het proberen te regelen, allez er zijn er toch die dit doen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hugo007
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee
Locatie: Brugge

#5 , 22 mar 2018 21:43

Beste,

Na controle van facturen heb ik het volgende gemerkt:

Sommige facturen zijn via de bank betaald

Andere facturen zijn cash betaald.

Op sommige facturen van dewelke ik via hun heb gekregen, staat duidelijk vermeld "betalingswijze: contant" en de bedrag dewelke diende betaalt te worden.

De maand erop ontving ik dan een factuur waarop stond "vorig maand betaald: XX bedrag".

Deze facturen zijn al jaren oud bijgevolg heb ik geen reçu van de cash-betalingen. Ik heb wel de maandelijkse afrekeningsfacturen waarop staat vermeld dat ik weldegelijk heb betaald.

Ik heb van deze leverancier 1 maand geleden een mail ontvangen dat ze op een nieuw boekhoudprogramma zijn overgeschakeld. Bijgevolg hebben we waarschijnlijk de cash-betalingen niet meegerekend.

Zal dit geldig zijn voor de rechtbank of worden deze cash betalingen als niet-betaald beschouwd zonder recu? Is de maandelijkse afrekening waarop staat "betaald" ook geldig bewijs?

Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mar 2018 22:14

Als daar betaald opstaat kan je dit zeker gebruiken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hugo007
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee
Locatie: Brugge

#7 , 26 mar 2018 11:27

Beste,

De eiser vraagt korte debatten conform Art. 734 Ger. W.

Is het voldoende als ik mondeling en schriftelijk dit betwist aan de rechter? Of dienen er werkelijk conclusies neergelegd te worden (aan griffie en eisende partij)?

Mvg

Terug naar “Handelspraktijken”