Factuur leverancier = beroepskost?

Eldina
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Factuur leverancier = beroepskost?

#1 , 19 mar 2018 14:41

Even een stomme vraag (bij voorbaat excuus...): vallen facturen van leveranciers onder beroepskosten? Ik ben zelfstandige in bijberoep en tot nu toe heb ik alleen diensten verstrekt, dus ik heb me daar nooit in moeten verdiepen.

Sinds kort verkoop ik af en toe een boek. Zelf krijg ik daar bij aankoop 30% korting op, zodat ik dus winst maak. Hoe geef ik dat straks voor de personenbelasting op? Ik neem aan dat de volle prijs van het boek bij de omzet komt - maar wat met de aankoopfactuur? Iemand zei me dat dat onder beroepskosten valt, maar als ik dat opzoek, krijg ik alleen dingen als vervoerskosten etc. als voorbeeld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2018 14:57

Dit valt onder de aankopen, je moet een aankoopboek hebben waar je die facturen in schrijft ook je andere facturen zoals benzine etc.., en bij BTW aangifte word dit dan verwerkt de btw aankoop en de BTW op je verkoop.

Geen bedrijfsbeheer gedaan zeker ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 19 mar 2018 15:00

Aankoop handelsgoederen?

Reclame

Eldina
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2018 13:17

Bedankt voor de respons!

BTW-aangifte heb ik niet mee te maken, 't is echt maar een piepkleine bijverdienste (inkomsten: paar honderd euro op een jaar), dus vrijstellingsstelsel. Ik moet alleen weten hoe ik het in de belastingaangifte (personenbelasting) opgeef. Per boek is mijn omzet €20, maar mijn winst natuurlijk niet, dus ik weet dat ik die aankoopfactuur érgens moet opgeven, alleen niet waar.

Inderdaad nooit bedrijfsbeheer gedaan, en het leek mij wat onnozel om voor zoiets simpels een boekhouder te gaan raadplegen, dus vandaar de vraag hier.

Terug naar “Handelspraktijken”