Pagina 1 van 1

Timesheets klant

Geplaatst: 22 feb 2018 11:52
door FreelancerIT
Heren,

Even een praktisch vraagje.

Ik zit sinds juni vorig jaar op contract bij X, via het tussenbedrijf Y. Mijn contract verloopt via Y, ik factureer dan ook aan Y.

Y vraagt om de tijd te verantwoorden via time sheets, deze worden ingediend via een website van Y.

Sinds begin dit jaar vraagt X om ook voor hen time sheets in te vullen. In tegenstelling tot die van X geven die geen detail weer. Ik vulde ook deze braaf in, maar merkte op dat er verder niks mee gebeurde. 1 week was goedgekeurd, de overige bleven "pending approvral".

Als ik daar naar informeerde kreeg ik te horen dat dat de verantwoordelijkheid van X was, iets daarna kreeg ik van de team lead te horen dat hij ze ging laten goedkeuren. Ik moet mij er geen zorgen over maken.

Voor januari stelde ik dan ook een factuur me baserend op de uren die ik had opgegeven bij X & Y, me funderend met de time sheets van Y. Ik ben contractueel verplicht om een factuur aan te maken in de 1ste week van de maand als ik binnen de 30 dagen wens uitbetaald te worden. Een factuur dat later werd ingediend word pas de maand er op verwerkt en 30 dagen later betaald.

2 weken terug liet Y me weten dat X de samenwerking wil beëindigen wegens budgettaire redenen. Mijn contract stopt hierdoor halverwege maart.

Vandaag krijg ik ineens de vraag voor een detail van die time sheets. Een rare vraag gezien Y die details elke maand naar X doorstuurt, samen met de factuur.

Maar goed, ik zal maar niet beginnen over de competentie van mijn de mensen bij X...

In elk geval vind ik dit wel wat vervelend. Kunnen ze mij wettelijk verplichten om mijn factuur alsnog aan te passen? Ik ben niet geneigd om dit te doen, zeker gezien ik mijn time sheets altijd ten goeder trouw invulde en ze mij niets hebben laten weten terwijl er geweten was dat X nog niets had goedgekeurd...

Re: Timesheets klant

Geplaatst: 27 feb 2018 15:07
door Gebruiker21
Vandaag krijg ik ineens de vraag voor een detail van die time sheets. Een rare vraag gezien Y die details elke maand naar X doorstuurt, samen met de factuur.
Wat is dan het probleem? U hebt iedere maand die details aan Y bezorgt, dan kan u deze nu toch ook aan X bezorgen? Of hebt deze timesheets niet meer?
Maar goed, ik zal maar niet beginnen over de competentie van mijn de mensen bij X...
U beseft toch dat u nu overkomt als iemand die wrok koestert tegenover X omdat zij uw contract niet wilden verlengen?
In elk geval vind ik dit wel wat vervelend. Kunnen ze mij wettelijk verplichten om mijn factuur alsnog aan te passen?
"Aan te passen"? Waarom "aanpassen"? Of bedoelt u "te detailleren"?

Of ze dit kunnen vragen hangt af van de overeenkomst die u met Y hebt. Als zij u opdragen om dit te doen, zal u dit moeten doen. Maar Y HEEFT de details, zegt u? Waarom vraagt u Y dan niet of ze deze details nogmaals naar X willen doorsturen? Wat wil X dan nog meer?

Re: Timesheets klant

Geplaatst: 27 feb 2018 16:29
door FreelancerIT
In elk geval vind ik dit wel wat vervelend. Kunnen ze mij wettelijk verplichten om mijn factuur alsnog aan te passen?
"Aan te passen"? Waarom "aanpassen"? Of bedoelt u "te detailleren"?

Of ze dit kunnen vragen hangt af van de overeenkomst die u met Y hebt. Als zij u opdragen om dit te doen, zal u dit moeten doen. Maar Y HEEFT de details, zegt u? Waarom vraagt u Y dan niet of ze deze details nogmaals naar X willen doorsturen? Wat wil X dan nog meer?
Ik bedoel aanpassen, detailleren doe ik elke maand aan de hand van hun interne timesheets.

Contractueel moet ik bij Y mijn factuur verantwoorden via een timesheet, hiervoor bieden ze 2 mogelijkheden;
  • Ik gebruik een (goedgekeurde) timesheet van de eindklant, als er zoiets als bestaat.
  • Ik gebruik de verplichte timesheet van Y, de timesheet waar Y zich op zijn beurt baseert voor hun facturatie.
Er wordt niet echt aangeduid welke timesheet voorrang heeft, wel ben ik verplicht om elke week hun eigen timesheet in te vullen en mijn factuur voor dag Z van de maand in te dienen. En hiervoor mag ik altijd de timesheet van Y gebruiken.

De timesheet van Y wordt nagekeken door een verantwoordelijke van Y bij X en door hem/haar goedgekeurd.

Verder bestaat er enkel nog een contractuele bepaling in dat ze een factuur in vraag kunnen stellen tot 30 dagen na de betaling.

En daar wringt hem nu het schoentje: over 2 dagen dien ik de factuur voor februari op te stellen, en dient Y de factuur voor januari uit te betalen. Dit terwijl X nog steeds een achterstand van 2 maand heeft wat betreft hun interne timesheets en niet gehaast lijkt te zijn...

Ik kan me voor deze nieuwe factuur opnieuw enkel baseren op de sheets van Y, maar als X dan op een moment besluit om niet akkoord te zijn met iets... Aangenomen dat Y de goedkeuring van X niet afwacht voor uitbetaling, waardoor ik mogelijks nog maanden op mijn geld ga mogen wachten...
Maar goed, ik zal maar niet beginnen over de competentie van mijn de mensen bij X...
U beseft toch dat u nu overkomt als iemand die wrok koestert tegenover X omdat zij uw contract niet wilden verlengen?
Het tijdelijk zijn van een contract is eigen aan mijn werk, niet echt iets waar ik me druk over maak. Het is jammer dat ze niet verlengen, maar onverwacht was het niet.

Waar ik me momenteel wel druk over maak is dat de interne tekortkomingen van een eindklant voor problemen met mijn facturatie riskeert te zorgen.

Re: Timesheets klant

Geplaatst: 27 feb 2018 17:00
door Gebruiker21
Waarom zou dit problemen opleveren voor uw facturatie? Jij dient een gedetailleerde timesheet in bij Y, en zij betalen deze uit, toch? Tenzij Y contractueel met jou heeft afgesproken dat zij eerst op de goedkeuring van X wachten voor ze jou betalen, heeft Y geen enkel excuus om jou NIET uit te betalen. Dat X niet meteen aan Y wil betalen om god weet welke reden is niet jouw probleem, maar dat van X en Y.

Je hebt een contract met Y, en zij moeten dit naleven. Als jij uw gedetailleerde timesheet inlevert, moeten ze je betalen. Als ze dit niet doen: via AS in gebreke stellen!

Re: Timesheets klant

Geplaatst: 01 mar 2018 12:34
door FreelancerIT
Waarom zou dit problemen opleveren voor uw facturatie? Jij dient een gedetailleerde timesheet in bij Y, en zij betalen deze uit, toch? Tenzij Y contractueel met jou heeft afgesproken dat zij eerst op de goedkeuring van X wachten voor ze jou betalen, heeft Y geen enkel excuus om jou NIET uit te betalen. Dat X niet meteen aan Y wil betalen om god weet welke reden is niet jouw probleem, maar dat van X en Y.

Je hebt een contract met Y, en zij moeten dit naleven. Als jij uw gedetailleerde timesheet inlevert, moeten ze je betalen. Als ze dit niet doen: via AS in gebreke stellen!
In dit wereldje zijn timesheets een hekel punt. Zo weigeren ze je uit te betalen gedurende je opzeg als je geen timesheet kunt neerleggen.

Ik vrees een beetje dat ze de goedkeuring van X willen afwachten, en dan van mij verwachten dat ik mij daar aan aanpas... Maar als ze nu al 2 maand achtestand hebben...

Re: Timesheets klant

Geplaatst: 01 mar 2018 13:57
door Gebruiker21
Maar je zegt zelf dat je WEL gedetailleerde timesheets hebt, aangezien je gedetailleerde timesheets neerlegt bij Y? Wat is dan het probleem om (eventueel zelf) de reeds neergelegde, gedetailleerde timesheets die je al aan Y bezorgt hebt, ook aan X te bezorgen? Ik begrijp het probleem op dit moment eigenlijk niet?

Staat er verder in uw contract met Y dat ze u pas uitbetalen als X de timesheets goedkeurt?

Re: Timesheets klant

Geplaatst: 01 mar 2018 14:32
door FreelancerIT
Maar je zegt zelf dat je WEL gedetailleerde timesheets hebt, aangezien je gedetailleerde timesheets neerlegt bij Y? Wat is dan het probleem om (eventueel zelf) de reeds neergelegde, gedetailleerde timesheets die je al aan Y bezorgt hebt, ook aan X te bezorgen? Ik begrijp het probleem op dit moment eigenlijk niet?

Staat er verder in uw contract met Y dat ze u pas uitbetalen als X de timesheets goedkeurt?
Er wordt enkel melding gemaakt van goedgekeurde timesheets, er wordt niet vermeld van wie ze juist moeten zijn.

Ik heb gedetailleerde timesheets ja, maar in principe moeten zij de taken waar ik aan gewerkt het voorafgaand goedkeuren. Nu, gezien het hier ene grote administratieve soep is, is dat niet zo vanzelfsprekend.

Ik werkte voornamelijk aan maintenance taken, dingen die mij over de maanden zijn toegewezen. Nu blijkt de team verantwoordelijke waar ik sinds januari onder val totaal niet op de hoogte te zijn van wat er mij al dan niet werd toegewezen, waardoor zij nu elke taak wil laten valideren.

Dus hoewel voor Y (mijn klant) het in sé goed is, gezien ik mijn tijd kan verantwoorden en zij wel kunnen zien dat die taken aan mij waren toegewezen, kan X in principe zich vooralsnog niet akkoord verklaren, en bijv. vragen om bepaalde uren te laten vallen.

Of ze dan van mij ook kunnen eisen om die tijd te laten vallen...

Daar komt het in een notendop op neer...

Re: Timesheets klant

Geplaatst: 01 mar 2018 21:23
door Gebruiker21
Als het voor Y goed is, moeten ze jou betalen. Verder moet X maar met Y uitklaren wat er verder moet gebeuren. Maakt voor jou verder niet veel uit.