Aansprakelijkheid doorschuiven naar onderaannemer.

Vandammes
Topic Starter
Berichten: 24

Aansprakelijkheid doorschuiven naar onderaannemer.

#1 , 17 feb 2018 15:46

Situatie als volgt;

Ik zit momenteel in een vennootschap waarbij ik werken uitvoer en hiervoor een B.A. uitbatingverzekering heb indien er schade zou zijn.
Een onderaannemer komt werken voor me, deze tekent een contract waarbij ik hem eis dat hij ook een B.A. uitbatingverzekering heeft.
Indien deze onderaannemer schade veroorzaakt word (omdat ik hoofdaannemer ben) word mijn B.A. uitbatingverzekering eerst aangesproken.
Ik kan dan op mijn beurt de onderaannemer in fout stellen.

Dit klopt?

Doordat (dit bepaald werk) voor de onderaannemer een lucratieve deal is (en voor mij een groot risico) zou ik graag hebben dat bij schade 50/50 mijn verzekering als de verzekering van de onderaannemer word aangesproken. Of zelfs de volledige verzekering van de onderaannemer.

Mijn eerste vraag is natuurlijk. Kan dit?
Indien zo, als ik dit contractueel wil vastleggen, hoe doe ik dit best.

Alvast bedankt voor de hulp en tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 18 feb 2018 21:22

Beste

Mijns inziens kan dat enkel indien de klant een aparte overeenkomst me u beiden afsluit. Als de klant enkel met u contracteert bent u de enige partij die hij kan aanspreken. Het is aan u om dan de onderaannemer aan te spreken. U kan niet op voorhand een regeling uitwerken. Finaal zullen het de verzekeringsmaatschappijen van de 3 partijen zijn die ofwel overeenkomen, ofwel na gerechtelijke uitspraak een verdeling opgelegd krijgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”