bediening van frietjes

karrewiet
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bediening van frietjes

#1 , 23 jan 2018 13:51

Kan men een restaurant opstarten en frietjes serveren, wanneer je nog bezig bent met de opvolging voor het koksdiploma

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2018 14:55

NEEN !!

Voor een restaurant uit te baten zoals je hier schrijft kan zonder diploma wanneer!

1/ praktijkervaring: u moet binnen de laatste tien jaar een praktijk van vijf jaar bewijzen.
De praktijk mag buiten de laatste tien jaar gestart zijn als:
de praktijk eindigt binnen de laatste tien jaar.
het om een ononderbroken periode van vijf jaar gaat.

2/een examen afleggen bij de Centrale Examencommissie.
Het examen handelt over de sectorale beroepsbekwaamheid vastgelegd in artikel 4 van het KB van 13/6/1984.

Dit is niet zo moeilijk en word ongeveer elke maand gehouden.

3/ ben je in bezit van het bedrijfsbeheer ??

Als je nog opleiding volgt dan kan je niet aan de eisen voldoen, en dus kan je geen restauranthouder zijn, maar heb veel klanten ooit geholpen en hun de weg getoond naar de Centrale Examencommissie.

Het onderneming loket is op het punt restaurant zeer streng, omdat de faillissement het hoogst zijn in de horeca nl. 25% van al de faillissementen in Belgie, wat enorm hoog is en dat denken ik kan dit niet voldoende is voor een horeca zaak tot een goed einde te brengen, er zijn zo veel regels waar men rekening moet mee houden in een restaurant zoals de HACCP, dit is al een bijna 20 jaar in voege en ik kom in GEEN enkel restaurant die reeds in orde is daar mee, de reden ze kennen het niet !!

P.S het zijn geen frietjes hoor maar aardappelgerechten in het algemeen, anders serveerde men dauphine aardappeltjes, dus als dit verschil niet wist is er nog werk aan je opleiding.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#3 , 24 jan 2018 07:35

Sorry denlowie, de wetgevingen zijn, onder druk van Europa, aangepast.

De vestigingswet is voor alle beroepen afgeschaft, met uitzondering van een aantal sectoren in de bouw!
Door Europese regelgeving is het op dit ogenblik voor EU-onderdanen makkelijker om een handelsonderneming in België op te starten dan voor de Belgen zelf. Hieraan wil het Vlaamse Gewest iets doen. De gereglementeerde handelsberoepen worden daarom grotendeels afgeschaft. Concreet zal het niet meer nodig zijn een specifiek diploma of specifieke ervaring voor te leggen als de ondernemer start met een kapperszaak, bakkerij, restaurant, schoonheidssalon, …
Dit is 24 dagen geleden (1/1/2018) in voege gegaan.

De andere voorwaarden om zelfstandige te worden (bedrijfsbeheer) en alle eventuele benodigde vergunningsplichten om een restaurant te openen (voedingsmiddelen vergunning, alcoholvergunning, ...) zijn natuurlijk wel nog altijd te voldoen.

Of dat dit een goede zaak laten we maar in het midden, ik heb er (net zoals jij denlowie) mijn twijfels over!

We mogen al blij zijn dat een elektricien tenminste nog een diploma nodig heeft!

Referentie: https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen ... e-beroepen

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2018 08:17

Bedankt, ik dacht dat dit maar op 1/09/2018 invoege zouden gaan !

Ik wens deze mensen zeer veel succes en ook de wild groei van onbekwame vaklui, want nu is er al een tijdje dat veel onbekwame mensen een zaak uitbaten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 jan 2018 08:53

Ken zelf een loodgieter die denkt dat hij loodgieter is omdat hij 2 PVC buizen kan aan elkaar plakken :mrgreen:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jan 2018 09:37

Ken zelf een loodgieter die denkt dat hij loodgieter is omdat hij 2 PVC buizen kan aan elkaar plakken :mrgreen

:
Dit zijn nu sanitaire installateurs , ik denk dat je nu niet veel loodgieters ga tegen komen die een sifon gaat plooien in een loodenbuis en daar aan de aansluitstukken egaal gaat in solderen.
Ik heb dat in 1965 nog geleerd bij mijn schoonbroer op zondag help ik hem !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jan 2018 09:40

Dus om on topic te blijven Karrewiet moet enkel bedrijfsbeheer hebben en de zaak is opgelost, dus geen diploma of getuigschrift en ook geen jaren praktijk meer
Simpeler zal het zeker niet meer kunnen..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pascalglick
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jan 2018 13:11

- Avondcursus syntra west en gelijk starten zeg dat je eraan bezig bent. Stelt infeite ook niks voor idioten die grotere idioten iets gaan leren dan mag je ook starten.

- Frietjes, belegde broodjes 'bedrijfs'beheer' de naam alleen al. Alsof we een kerncentrale gaan bouwen.

- Ik zou traitteur worden en daar wat kennis opdoen op die school maarja wie ben ik.

extra handige documenten:
- hepa attest
- alcohol licentie

Als je het wil maken in deze sector HYGIENE HYGIENE HYGIENE zowel de klant als de wet staat daar meer en meer op. De tijden van vismarkt of vistrap zijn voorbij, helaas.

Voor alles een attest nodig, en best dubbel of indien mogelijk DRIEdubbel info inwinnen, vaak weten ze het zelf niet goed.

Respect als je eraan begint en wens je veel meer dan geluk en een florerende zaak.

Weet je wat mij gelukkig maakt mensen zoals U mensen met ambitie en die durven hun mond open doen en vragen stellen.

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 24 jan 2018 13:45

- Avondcursus syntra west en gelijk starten zeg dat je eraan bezig bent. Stelt infeite ook niks voor idioten die grotere idioten iets gaan leren dan mag je ook starten.

- Frietjes, belegde broodjes 'bedrijfs'beheer' de naam alleen al. Alsof we een kerncentrale gaan bouwen.
knappe bijdrage aan het forum!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 24 jan 2018 23:41

Voor alles een attest nodig, en best dubbel of indien mogelijk DRIEdubbel info inwinnen, vaak weten ze het zelf niet goed.

Te oordelen naar de terugkerende prietpraat op dit forum klopt dat toch niet helemaal. Tenzij de attesten gratis zijn uitgedeeld bij een pint bier.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Handelspraktijken”