Foute nummering factuur

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

Foute nummering factuur

#1 , 03 jan 2018 19:12

Hallo,

Ik heb een foutje gemaakt in de nummering van mijn facturen van vorig kwartaal, ik ben van xxxx-283 naar xxxx-285 gesprongen... Hierna ben ik vrolijk verder gegaan met factureren, er is één factuurnummer overgeslagen.

Het lijkt me geen ramp, maar nu vroeg ik me af wat de beste manier is om dit te corrigeren.
Is het best dat ik de volgend inkomende factuur boek op dit nummer ondanks de besteldatum/factuurdatum in een nieuw kwartaal is (nieuw boekjaar ook) ?
Is er een manier om een soort van 'nulfactuur' te boeken, waar ik bijvoorbeeld 0 euro aan mezelf boek ? :-)

Dank je wel!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 04 jan 2018 17:57

Ofwel loopt je nummering doorlopend of start telkens opnieuw per boekjaar.
Zolang je factuurnummer overeenstemt met het volgnummer van de boeking in het dagboek, denk ik niet dat er een probleem is.
Verloren nummering zeker niet recupereren, want dat zou de BTW controleur kunnen verwerpen.

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 07 jan 2018 08:43

Dank je voor je antwoord. Ik heb een nummering dat doorloopt in het volgende boekjaar.

Ik heb een factuur van 0€ aan mezelf ertussen geplaatst met als notitie 'missing factuurnummer xxx' zodat er toch een uitleg is (binnen x jaar herinner ik me dit waarschijnlijk niet meer, daarmee).

Cheers
W

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”