Wachten op herstelling chauffage cafe

Cafe
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wachten op herstelling chauffage cafe

#1 , 16 dec 2017 12:29

We hebben een cafe (en woongedeelte) dat we huren. De chauffage werkt niet , de ventilator is oa stuk. De verhuurder laat de ventilator vervangen maar die moet besteld worden want de chauffageketel is 19 jaar oud. Op die bestelling moeten we 5 werkdagen wachten.
Ondertussen doen we het cafe open met 5 elektrische vuurtjes. In het woongedeelte is het 8 graden en geen warm water.
Moeten wij voor volledig voor die verwarmingskosten opdraaien? Is er geen schadevergoeding?
De oude ketel telkens repareren is goedkoper voor de huurbaas maar wij zitten dan met de extra kosten. Is dit logisch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 16 dec 2017 23:17

Handelshuur is anders dan woninghuur vermoedelijk valt uw contract onder handelshuur.
Dan uw contract al eens lezen.
http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... enkomsten/
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Vraagje is daar een audit gedaan gezien ouder dan 15 jaar ...bel eens naar de netwerkbeheerder dn waeet u direct of die installatie nog mag gebruikt worden.

Cafe
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2017 14:34

Het contract valt inderdaad onder handelshuur. De reparatie is inderdaad voor de verhuurder, maar over de tijdspanne en schadevergoeding staat er niets in.
Ik zal morgen eens naar de netwerkbeheerder bellen. Heb ik daar speciale gegevens voor nodig?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 dec 2017 15:35

Die chauffagist kan toch niet toveren. Als dat stuk niet voorradig is zal je moeten wachten. Een nieuwe CV ketel dient ook besteld te worden en die aannemer staat ook niet te wachten totdat uw ketel in panne valt. Je zal dan niets anders kunnen doen dan wachten en heel vriendelijk aan de verhuurder vragen om vrijwillig tussen te komen in de supplementaire stroomkosten voor de verwarming.
Heb dat persoonlijk 10 tallen keren meegemaakt tijdens mijn werk als beheerde van meer dan 1000 horecapanden voor een grote brouwerij. Als je pech had dat uw CV ketel in panne viel tijden een felle winter, en er waren geen wisselstukken voorradig, moest de huurder ook wachten. Het enige wat ik dan deed was het water van de CV installatie aflaten om te voorkomen dat ook nog de leidingen en radiatoren kapot vroren. Stroomverbruik (hetgeen eigenlijk maar kleine sommen waren) bleef voor hun rekening.

Terug naar “Handelspraktijken”