Winstmarge

Vanas
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Winstmarge

#1 , 30 nov 2017 01:18

All,

Klopt het dat je in de horeca alles maal 3 moet doen voor de overheid? Indien u dit niet doet kan men u een boete geven.
Kan mij iemand hieromtrent meer info geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2017 07:47

Waar heb je dit Ge hoort
Jij bepaald je winst marge zelf. Met uitzondering als je het forfaitaire stelsel heeft.
In het forfaitaire stelsel is bv wijnen maal 2,4 En bij de frituren zijn de snacks ook maal 2.4
Als het geen forfaitaire stelsel is dan bepaal je de prijs zelf.

Vb in horeca zijn er zaken wáár een koffie nu nog 1,5 euro kost en in andere kost die zelfde koffie 3 euro
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2017 10:09

Ik wil er nog op wijzen dat de forfaits enkel kan in:

Café's -- Frituren en bij de ijsbereiders.
En je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Restaurants horen daar niet bij en zij bepalen zelf hun winst marge, sommige rekenen 50% en andere rekenen maar 10%, dit maakt de uitbater zelf uit.

In frituren kost een kleintje 1.80€ en bij een ander kost een kleintje 2,20€ dus de uitbater beslist dit.

In de restaurants ga je een bepaalde wijn van de zelfde wijnboer kopen aan 20€ en in een ander restaurant zal je de identieke wijn 30€ per fles zien.

In cafe's zijn er nu op dit ogenblik een duvel van 2,00€ en in een andere café zal je 3,80€ betalen de belastingen leggen niks op !

De forfaits die zijn er voor zeer kleine zaken, moeten geen uitgebreide boekhouding voeren en daar word je winst bereken op berekeningsbladen met coffienten zoals in de frituur omzet geschilde aardappelen is nu 3,50, dus aankoop 100kg geschilde aardappelen is de aankoop maal 3,5€ + BTW

daar word je BTW op verrekend en ook je winst voor de belastingen.


Dit is hier een elementaire kennis van het bedrijfsbeheer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 30 nov 2017 11:11

All,

Klopt het dat je in de horeca alles maal 3 moet doen voor de overheid? Indien u dit niet doet kan men u een boete geven.
Kan mij iemand hieromtrent meer info geven?
Ik denk dat men bedoelt dat de Fiscus een marge van 3 realistisch vindt. Als je bijvoorbeeld maar een marge van 2 hebt, is dat wel zeer weinig en op termijn niet leefbaar omdat de andere kosten te groot zijn. Ze gaan dan geen boete geven, maar uw omzet wel verhogen en u bijgevolg meer btw en belastingen laten betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 nov 2017 12:41

3 is realistisch ?

Ik baseer me op de forfaits en die van de frituren die ken ik zeer goed !

Alle sausen = 2,85

Alle snacks = 2,90

Dranken = 2,40

Daar zijn enkel de geschilde aardappelen die meer dan 3 zijn dit zijn de geschilde = 3,65 en de voorgebakken =5,90

Bij restaurants van enige klasse zal er voor veel producten zelfs meer dan 5 zijn

En de belastingen kan niet zo maar je omzet verhogen als je een sluitende boekhouding heeft, en zeker niet bij een forfait ieder factuur moet verrekend worden.

Als de belastingen toch je omzet verhoogd dan heb gefoefeld of zwart gewerkt.

Heb nog steeds een klant 30 jaar frituur, op een zeer bekende en toeristische plaats, en nog nooit één controle gehad van den BTW of belastingen.
Andere reeds na twee jaar prijs.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 30 nov 2017 12:52

Klopt, ik heb het dan ook over "standaard" restaurants. Frituur, kebab, etc gaat waarschijnlijk iets verschillen. Maar consequent onder marge 3 lijkt mij echt niet leefbaar. Laten we een kat een kat noemen, in de horeca is zwarte omzet zeer courant.

jef007
Berichten: 1681

#7 , 02 dec 2017 16:02

is een bepaalde koffiebar keten in Brussel ( E..I) kost een koffie voor 11u maar 1 (één) euro

Terug naar “Handelspraktijken”