eenmanszaak en schulden

Sylvia1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

eenmanszaak en schulden

#1 , 03 nov 2017 11:13

Goedemorgend

Ik heb sinds een vijf-tal jaren een eenmanszaak.

Tot vorig jaar hadden wij vlakbij onze winkel een grote parking. Helaas besliste het stad om deze parking weg te doen.
Onze omzet daalde aanzienlijk.
Klanten reden door omdat ze te ver moesten parkeren om aan onze winkel te geraken.
Klanten spraken mij hier ook meermaals op aan en uiteindelijk beslisten we om te verhuizen met onze zaak naar een nieuwe locatie

Deze locatie doet onze zaak weer openbloeien maar ondertussen heb ik bijna 10 maanden verlies gedraaid en dit moet ik nu allemaal bijbenen

Onze lening van de zaak loopt nog 5 jaar. Als ik alles optel kom ik uit op een schuld van 45000 euro. Waarvan een kleine 3000 euro aan leveranciers is.
Daar ben ik gelukkig zo goed als door.

Ik voel wel dat het soms lastig is om de lening probleemloos af te betalen. En dan zakt de moed me in mijn schoenen en wil ik de zaak gewoon opgeven
Er zijn weken dat alles super gaat maar als zelfstandige heb je helaas ook dagen /weken die minder zijn.
En dit weet je nooit op voorhand

Mijn zaak overgeven is geen goed idee volgens mij. Met de cijfers die ik momenteel kan voorleggen, zal geen enkele boekhouder mensen aanraden om deze zaak over te geven

Deze zaak is mijn droom!! Ik werk er met hart en ziel in en zou me erg verdrietig voelen als ik ze moet opgeven.

Maar soms denk ik: waarom ben ik toch zo zot?

Maar stel dat ik mijn zaak wil opgeven, dan is mijn lening nog niet afbetaald en blijft er een 45000 euro schuld over

Kunnen ze voor dat bedrag mijn huis verkopen (ik ben een eenmanszaak)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 03 nov 2017 11:42

Als eenmanszaak bent u onbeperkt aansprakelijk, wat inhoudt dat u met uw volledige persoonlijke vermogen instaat voor de verbintenissen van de onderneming.
Alles wat u bezit of nog zal bezitten, of u het nu met de zaak heeft verdiend of op een andere manier heeft verkregen (bv. door schenking, erfenis, testament of Lotto-winst), dient om eventuele schulden van de zaak te betalen en kan desgevallend in beslag genomen worden door de schuldeisers, ook in geval van faillissement

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2017 11:43

Natuurlijk, tenzij je bij de aankoop bij de notaris iets geregeld heeft als zelfstandige dat het huis onbeslagbaar is.

Maar helaas het merendeel doe dit niet want dit kost een paar euros, en nu is dit te laat als je dit niet gedaan heeft..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”