Consessie overeenkomst

Huurder van huis
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Consessie overeenkomst

#1 , 30 okt 2017 16:47

Beste,


Wij baten momenteel een frituur uit. Deze is niet succesvol. Aan ervaring ligt het niet, ik heb jarenlang mee gedraaid in de succesvolle frituur van mijn ouders. En mijn vriend heeft als werknemer in een frituur gewerkt.

Wij staan op het punt dat wij onze frituur moeten stoppen. Deze is gestart met een consessie waar wij helemaal mee akkoord waren... We zagen geen kwade wil.

Wij mogen onze zaak aan de buitenkant niet schilderen in een opvallende kleur. Wij hebben dit op de correcte manier gevraagd. Negatief antwoord. Wel mogen we met panelen werken tegen de voorkant. Maar het mag niet geschilderd zijn natuurlijk.

Ook hebben ze ons verteld (mondeling) dat het hun geen rest kan schelen of wij een cent verdienen. We waren geshockeerd.

Hierna kwam iemand die hoorde dat we dachten ermee te stoppen en hij zag wel potentieel in de zaak en zag wel hoe die moet draaien zonder op te vallen. Dus wij vragen aan de gemeente of het mogelijk was (we zijn 6 maanden bezig) om het niet opnieuw uit te schrijven zodat wij ons materiaal (allemaal nieuw) mee konden overlaten. Hierop hebben ze ook negatief geantwoord.

Wij hebben al gedacht om er een zaak van te maken bij de rechtbank aangezien een consessie betekend dat beide partijen er beter van moeten worden. Dit willen we nog even opzij laten voor die stap gezet moet worden.

Weten jullie hoe we dit met de gemeente moeten moeten oplossen? We voelen ons in een val getrapt.

Mag de gemeente zomaar zeggen dat het niet geschilderd mag worden zodat we beter opvallen en onze cijfers beter worden?

Ze spreken altijd over het feit dat de uitstraling van de Markthalle (die afgebroken ging worden, nu niet meer) in ere moet gehouden worden. Maar wij kunnen kiezen om 1x per 2 maanden open te houden zonder wij contractbreuk opmaken. Is dit dan wel goed voor de uitstraling van de Markthalle?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 okt 2017 19:59

Het is niet omdat je hebt meegewerkt in een succesvolle frituur, dat je er ook een succesvol kan uitbaten
.Voor de rest lees er de concessievoorwaarden op na. Die zijn soms vrij streng. Soms is overlaten niet toegestaan. Heb dat meermaals tegengekomen bij cafetaria in zwembaden en sporthallen.

Huurder van huis
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2017 20:59

Ik ben de dochter van... mijn vader heeft mij zeer streng opgeleid na mijn schooluren... maar goed. Dat maakte op zich niets uit voor het hele verhaal.

Er staan strenge regels in dat klopt. Maar zover ik weet moet onze zaak wel een belangrijk punt zijn voor het gebouw waar het staat. Heb zoiets gelezen. In een sporthal is de cafetaria van belang voor de sporthal, voor een zwembad is de cafetaria belangrijk voor het zwembad maar bij ons is er enkel de frituur en die is niet van belang voor iets. Dan is dat toch geen echte consessie? Dan is het toch gewoon handelshuur?

Reclame

Huurder van huis
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2017 21:01

P.s. ik wilde met mijn ervaring frituur enkel duidelijk maken dat we niet zonder weten een frituur hebben geopend. Wat wel van belang is. Maar maakt niet uit.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 31 okt 2017 08:55

Gewoonlijk staan die frituren op een stuk grond dat eigen,dom is van de stad of gemeente, en het is dat stukje grond dat ze in concessie geven, niet de frituur zelf dus. Tenzij het gebouw, waarin de frituur gevestigd eigendom is van de gemeente of stad. Vroeger had de Stad Leuven zo'n 5 frituurgebouwtjes (gemetselde) aan het station van Leuven, die allemaal in concessie gegeven werden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 okt 2017 09:30

Normaal in de meeste gemeenten waar frituren een consesie hebben kunnen die niet overgelaten worden, bv in Brugge en in Gent, er moet een nieuwe aanbesteding komen, iedereen in Europa moet de kans krijgen om deze plaats te hebben, dit is een wet !

Daar tegen in een handels huur wel zoals er één zaak frituur is in Gent waar er een huurovereenkomst is, ondanks alle andere plaatsen een consesie is.

Wat het verven betreft dit staat in de meeste consesies dat het moet gebeuren met toestemming van de gemeente

Het mooiste voorbeeld is Stad Brugge op de markt, daar moet de frietkar zijn zoals de stad het voorschrijft zoals een tekening van het stad het duidelijk maakt, het model van deze frieturen zijn zoals ik ze al meer dan 50 jaar ken nog nooit veranderd geweest, en ze zijn zeer klein, men mag ze niet één cm vergroten.

Heb meer dan 50 jaar ervaring in frituren en hoe komt het dat bij de ene het zeer goed draait en bij een andere die veel beter is opgeleid niet draait.

Dit is een zeer lang verhaal waar ik een boek kan over schrijven, ondanks mijn zeer hoge leeftijd bezoek ik nog elke week een paar klanten frieturen klanten van nu mijn zoon om me bezig te houden, dus zit nu nog steeds in deze wereld, heb geleverd van Oostende tot Virton, en alles wat er tussen ligt.

Zeer veel weten beginnen maar ook zeer veel weten stoppen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 31 okt 2017 09:47

Werk aan uw bekendheid. Als er weinig concullega s in de omgeving zijn moet je klanten kunnen trekken (als de frieten top zijn). Laat (A5) flyers drukken met daarop je menu & openingsuren en stop die in de brievenbussen in de omgeving (niet als men geen reclame wil) en kijk of dat iets oplevert. Flyers drukken is goedkoop.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 31 okt 2017 09:58

Mond reclame is de beste reclame, mensen zijn tevreden over de kwaliteit of ze zijn het niet.
Een frituur die de openingstijden respecteert, klant vriendelijk is en de kwaliteit top is hoeven geen reclame te maken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 okt 2017 10:03

Ik wil er op wijzen dat niet noodzakelijk goede frieten het succes verhaal is, daar zijn veel andere factoren die daarbij komen kijken.

Rond Brugge was er een frituur met de slechtste frieten, diepvries en met de slechtste mayonaise van toen op de markt, en dit was de beste draaiende frituur van zeer ver in het ronde
Heb er 35 jaar geleverd, eigenlijk 40 jaar als ik de voorgaande uitbater mee tel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 okt 2017 10:08

Eén ding wil ik nog zeggen een kleinigheid, zet voor je frituur een windzak in knal gele kleur met frituur op, en als je open doe je die gaan dit werkt met een ventilator, en je zal zien dit brengt een groot % omzet mee, dit is één van de vele aandacht trekkers.
De ene aandacht trekker zal natuurlijk meer kosten dan de andere.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 31 okt 2017 10:15

In Brugge zal er meer verkocht worden aan toeristen dan in een gewone gemeente/stad.
In onze gemeente komt het aan op kwantiteit en kwaliteit, en dat zie je aan de omzet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 okt 2017 10:30

In Brugge zal er meer verkocht worden aan toeristen dan in een gewone gemeente/stad.
In onze gemeente komt het aan op kwantiteit en kwaliteit, en dat zie je aan de omzet

.
Dit was een frituur met vaste klanten dus niet in het center van Brugge, wij mogen hier geen namen noemen.

Maar ik kan er verschillende aanwijzen die top frituren zijn met mindere kwaliteit, een top locatie en ook de werking en zeker de uitbater is van essentieel belang, die uitbater van Brugge die ging elke dag ergens in de buurt op café, was een echte volksvriend en was niet gehuwd.
Deze was onze 3de beste frituur waar wij leverende.
om een ideé te geven verkocht per week 1500 a 1800 kg aardappelen !

Nu praten ze over een goede frituur al van 400 a 500kg aardappelen, ik weet het vroeger waren er geen pizza en pita's huizen en nu zijn dit de concurrenten van de frituur.
De aankoop prijzen van de frituur zijn op 25 jaar max 20% duurder geworden, de verkoopprijzen zijn meer of verdubbelt sinds de invoering van de euro !

Als je weet dat je voor een klein satéke nu 3,50 moet neer tellen waar het vroeger 35 BefF was aankoop bijna gelijk, het varkens vlees is nu goedkoper dan 45 jaar geleden, levende varkens

VLEES VARKENS DANIS datum 27/10/2017  0,99 per kg !!

De prijzen 1975 levend +/- 57 Bef per kg !!

Met de Aardappelen van het zelfde !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”