Verjaring factuur voor afvalcontainer

Rosana
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Verjaring factuur voor afvalcontainer

#1 , 26 okt 2017 22:05

Beste forumleden,

Wanneer verjaard een factuur voor een afvalcontainer, valt dit onder huur of onder diensten.
Is hier een verkorte verjaringstermijn van twee jaar van toepassing of van vijf jaar.

Groeten,
Rosana

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 okt 2017 08:27

zelfstandige of particulier?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 okt 2017 09:42

Als je er uw afval in het gedumpt, moet je betalen.

Reclame

Rosana
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 okt 2017 10:23

Mijn man is zelfstandige en de klant is particulier, de klant zegt dat de factuur verjaard is.
Onze raadsman heeft een ingebrekestelling verstuurd na 11 maand, doch heeft hij dit naar een verkeerd adres gestuurd.
Dit is nu 2 jaar en 6 maand, we opnieuw een ingebrekestelling hebben verstuurd, klant antwoord dat de factuur verjaard is.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2017 11:44

Ik zie niet in krachtens welke wettelijke bepaling dit verjaard zou zijn.

Rosana
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 okt 2017 12:09

Hartelijke dank voor de info.

Mag ik vragen na hoeveel jaar in dit geval de factuur zou verjaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 okt 2017 12:42

Welk soort contract was dit? Eenmalig plaatsen en weghalen container?

Rosana
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 okt 2017 15:05

Er is nooit iets getekend, dit was eenmalig plaatsen en weghalen container.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 okt 2017 15:32

Dan is de verjaringstermijn tien jaar. Maar is zou toch niet zo lang wachten.

Rosana
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 okt 2017 13:32

Bedankt voor het duidelijk antwoord scorpioen daarmee kan ik verder.

Rosana
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 nov 2017 13:12

Heb alle papieren eens volledig en grondig beken.
Op 03/03/2013 werd er via tel een afval container besteld voor afval van een woning die onbewoonbaar verklaard is.
Op 03/04/2013 stuur ik een factuur per email naar de huurder, deze reageert op niets.
Ik was dit even uit het oog verloren en op 01/04/2015 stuur ik nogmaals de factuur aangetekend naar de huurder, deze protesteert de factuur op 08/04/2015 met een aangetekend schrijven dat hij nooit een afval container besteld heeft.
Op 11/04/2016 geef ik mijn advocaat de opdracht om een aanmaning te sturen, doch onze advocaat begaat grote blunders.
De aanmaningsbrief staat op het juiste adres, doch het bewijs van de aangetekende zending staat op een verkeerd adres.
Tevens staat zijn brief op datum van 11/04/2016 en de poststempel op het bewijs van de aangetekende zending staat 04/04/2016.

Onze vraag: is het protest geldig van de huurder, en is er nog enige kans dat we dit met succes kunnen winnen op de rechtbank.

Misschien ook van belang: de huurder is reeds 3 jaar in crs, onze advocaat heeft de factuur naar zijn bemiddelaar gestuurd en is aanvaard door de bemiddelaar en er is door hem al een betaling gedaan van €98.65.
Nu heeft de huurder protest aangetekend bij zijn bemiddelaar dat dit niet mag betaald worden zonder vonnis, en heeft de bemiddelaar de betaalde sommen terug geeist.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 nov 2017 16:31

Hoe gaat u bewijzen dat de huurder die container besteld heeft? Ik vrees dat u heel zwak staat.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 01 nov 2017 16:35

Hebt u telefoonnummer nog. Is dat van die klant?
Op welke wijze heeft de klant aan u kenbaar gemaakt dat de factuur verjaard was...want dat wil zeggen dat hij vermoedelijk wel de besteller was.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 nov 2017 16:37

Als de opdracht aan je advocaat 11/04/2016 gegeven is, dan kan een poststempel bezwaarlijk 04/04/2016 zijn zonder fout van de post zelf. Je kan de historiek van de aangetekende zending bij Bpost nagaan op basis van de referentie. Dat moet volstaan als bewijs van correcte datum.

Dat de bemiddelaar al betaald heeft (voor rekening van je klant), is m.i. de bemiddelaar zijn probleem. Er is een rechtsgrond voor betaling dus het is geen onverschuldigde betaling.

Als je niet kan bewijzen dat een aangetekende zending met ingebrekestelling is aangeboden op het juiste adres, dan kan je nog steeds een nieuwe ultieme ingebrekestelling sturen (ditmaal naar het juiste adres) gezien de verjaringstermijn nog steeds niet verlopen is.

Je kan dit doen voor het openstaande bedrag (98,65 EUR in mindering van het oorspronkelijke factuurbedrag).

Van belang in het algemeen is natuurlijk nog dat je kan aantonen dat de container besteld werd (door deze persoon).
Dat kan op basis van je initiële factuur per email (die blijkbaar niet geprotesteerd werd), het effectief leveren (leeg) en ophalen (vol) en de mate dat je dit kan aantonen op dat adres.
Jij moet kunnen bewijzen dat deze dienst gevraagd werd door deze klant. Onder de 375 EUR kan dit echter ook zonder begin van schriftelijk bewijs.

Klant betwistte dus 2 zaken:
- de gevraagde dienst
- de contractuele verplichting tot betalen (op basis van vervaltermijn)

Betwist hij nog steeds de gevraagde dienst, zoals hij initieel deed?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Rosana
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 nov 2017 17:08

De woning was onbewoonbaar verklaart door de burgemeester, we hebben tel gekregen op 03/03/2013 voor een afval container te plaatsen op adres, maar hebben geen enkel bewijs ervan.
In feite waren er drie partijen, het ocmw de huurder en verhuurder, we kunnen niet bewijzen wie deze besteld heeft.
Enkel is er bewijs dat de huurder gemeld heeft dat de container geladen was, op dat mail adres hebben we als bijlage de factuur gestuurd.
Dit was zonder leesbevestiging, huurder heeft hier nooit op gereageerd.
Is na mijn AS van 01/04/2015 dat ik een AS heb ontvangen van de huurder dat hij nooit een afval container besteld heeft en protesteert de factuur.
Die factuur is geprotesteerd omdat ik nooit een container besteld hebt.
Verder heb ik hier nooit nog iets van gehoord, heb ook nooit een ingebrekestelling gekregen.
Deze staat dan ook niet in het vonnis van toelaatbaarheid.
De reeds betaalde sommen zoals ik nu kan zien op 05/10/2016 bedrag van €98.65 en op 05/10/2017 van €98.65 met een totaal van €197.30
Moeten terug gevorderd worden.
Ik ben nooit veroordeeld in deze zaak, hoe kan het dat dit aanvaard word met een simpele factuur zonder mij in kennis te stellen.
Dit is wat de huurder naar zijn bemiddelaar heeft gestuurd.
Als de opdracht aan je advocaat 11/04/2016 gegeven is, dan kan een poststempel bezwaarlijk 04/04/2016 zijn zonder fout van de post zelf. Je kan de historiek van de aangetekende zending bij Bpost nagaan op basis van de referentie. Dat moet volstaan als bewijs van correcte datum.
Eigenaardig maar de referentie op de website van Bpost klopt niet of geeft niets weer.

Ik denk dat onze kansen klein zijn om deze zaak te winnen.

Terug naar “Handelspraktijken”