Faktuur voor ongevraagde bestelling

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

Faktuur voor ongevraagde bestelling

#1 , 25 okt 2017 17:57

Mijn vrouw kreeg voor haar zaak een telefoon van een Nederlandse auteur die reclame maakte voor haar boeken.
Op haar vraag of ze geinteresseerd was, liet mijn vrouw weten dat ze wat informatie mag opsturen zolang er geen betalingsverplichting aan vast hangt.
Kort daarna lag een boek in de bus mét faktuur "betaling binnen 21 dagen zonder korting.
De afzender werd gecontacteerd en werd er fijntjes op gewezen dat naar Belgisch recht er door de ontvanger niet hoeft te worden betaald voor ongevraagde zendingen. Tenslotte was de afzender er expliciet op gewezen dat er geen betalingsverplichting mocht zitten aan de zending. Ze mocht haar boek komen halen (gezien ze toch in de buurt zou zijn) want wij betalien ook niet voor de retourkosten.
De auteur deed of haar neus bloedde en drong aan op betaling. Veel discussie en uiteindelijk de economische inspectie ingelicht via het meldingspunt.
Ondertussen ligt het boek sinds een jaar nog altijd onaangeroerd thuis.
Nu krijgen we van haar uitgeverij (uitgebaat door de man van de auteur in Baarle-Nassau) een nieuwe zogenaamde 'commissiefactuur" met hetzelfde saldo":
"U hebt op 10-08-2016 een commissiefaktuur ontvangen met vervaltermijn van 365 dagen."
:shock: (de vorige faktuur heette gewoon "Factuur").
"Deze termijn is verstreken. Daarom vragen wij u vriendelijk de verkochte boeken aan ons te betalen en/of de resterende boeken aan ons te retourneren."
De FOD economie is duidelijk: een ongevraagde zending hoef je niet te betalen. Want je hebt ontvangen mag je zelfs houden (maar dat willen we toch niet). De Nederlandse overheid zegt hetzelfde:
Een bedrijf mag u geen producten toesturen waar u niet om heeft gevraagd. Doet een bedrijf dit toch in de hoop dat u het product koopt, dan mag u het product houden. U hoeft hier dan niet voor te betalen.
Consuwijzer.nl raadt zelfs aan een voorbeeldbrief in te vullen en aan de leverancier te richten. Ook inzake incassobureaus hebben zij de nodige tips.

Nu vraag ik me af of ik nog moet reageren op deze tweede 'commissiefactuur' of het beter zo laat. Wat zou u aanraden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 25 okt 2017 18:48

Tweede brief sturen met verzoek een bewijs te leveren dat u daadwerkelijk iets besteld hebt, en dat u bij gebrek daaraan klacht zal neerleggen wegens stalking. Dit dan ook effectief doen.

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 25 okt 2017 19:40

Is geen consumentenrecht gezien er wordt geschreven ' voor de zaak'
Maar voor de rest blijft het hetzelfde - niet gevraagde goederen kunnen opgehaald worden. Factuur protesteren.
En inderdaad lastig vallen is belaging.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”