Levering wagen te laat

DML
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Levering wagen te laat

#1 , 20 okt 2017 17:18

Goeie avond,

Ik heb reeds in februari een VW Amarok besteld,levertermijn16 oktober.
Nu op 17 oktober nog steeds geen wagen en geen aangetekend schrijven gekregen voor uitstel levering te verlengen met max 25%
De garagist gebeld met de vraag hoe dit komt zeggen ze me nu dat de wagen al een maand in Belgie staat maar een toeleverancier de nodige stukken voor ombouwing niet kan leveren op tijd.
In de algemene voorwaarden staat dat bij laattijdige levering ik kan annuleren en 15% schadevergoeding kan eisen,ze hebben zelfs niets laten weten dat de wagen te laat zou geleverd woden,wel meerdere mails dat de wagen sinds begin september zou klaar zijn.
Nu komen ze met het verhaal vd toeleverancier.
Ze willen hem nu leveren zonder de ombouwing en wanneer die er zijn moet ik de wagen dan maar opnieuw binnenbrengen voor ombouw wat ik niet wil.
Ik wil dat de wagen is zoals besteld voor ik er mee begin te rijden.
En nu komt het
Aangezien da wagen besteld is via mijn bvba tellen de voorwaarden niet volgens de wet!Is enkel voor particulieren!Dus ik als zelfstandige ,die de wagen nodig heb, kan hier niets aan doen volgens hen.
Zijn de algemene voorwaarden dan niet van toepassing zoals ze vermeld staan,waarvoor dienen die anders?Staat niets vermeld dat dit enkel voor particulieren is.
Bedankt VW.

Iemand raad hierover?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 20 okt 2017 17:30

Wet consumenten is inderdaad alleen voor consumenten niet voor zelfstandigen of ondernemingen.
Een contractuele overeenkomst telt uiteraard wel.
Dus wat staat er juist in uw contract?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2017 17:54

Als zelfstandige weet je toch dat de consumenten recht niet van toepassing is op zelfstandigen, dit is ook zo voor zeer veel garanties van bepaalde goederen.
Het is daarom dat je als zelfstandigen de bestelbons van veel goederen bij aankoop deze extra moet doen op de bon plaatsen wat garantie betreft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

DML
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2017 18:09

Kan de verkoper de leveringsdatum of termijn niet naleven,dan informeert hij de koper onmiddellijk per aangetekende brief.
Hierin kan de verkoper een verlening vd levertermijn meedelen,die niet meer dan 25% vd aanvankelijke overeengekomen termijn kan zijn.NIET GEBEURD
Wordt deze nieuwe termijn overschrden,buiten geval overmacht,dan kan de koper de overeenkomst zonder voorafgaande ingebrekestelling verbreken per aangetekend schrijven,onverminderd een vergoedingmet de werkelijke opgelopen schade,evenwel beperkt tot 15% vd totale verkoopprijs vh voertuig.
HIER STAAT niets in van particulier of zelfstandige

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 okt 2017 18:28

HIER STAAT niets in van particulier of zelfstandige
Natuurlijk niet en dit moet ook niet omdat de naam het zelf zegt consumenten wet.

Dit staat op geen enkele factuur, als je een boormachine koop staat dit ook niet op factuur, maar je geeft geen garantie als zelfstandige.
dit moet je toch gezien hebben in bedrijfsbeheer.

Wat te laat leveren van wagens betreft dit is toch dagelijks dat je dit hoort, en men steekt zich altijd weg achter overmacht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 okt 2017 20:00

Tenzij die verkoopsvoorwaarden zouden bepalen dat ze enkel van toepassing zijn bij een verkoop aan de consument, gelden die verkoopsvoorwaarden.

De verkoopsvoorwaarden bepalen niet dat u recht hebt op 15 %. Ze bepalen dat u recht hebt op een schadevergoeding voor de werkelijk geleden schade. Je moet dus de schade bewijzen. De schade wordt beperkt tot maximaal 15 %.

De verkoopsvoorwaarden bepalen blijkbaar ook niet wat de sanctie is als de verkoper u niet per aangetekende brief verwittigt van het niet naleven van de leveringstermijn., noch wat de sanctie is als hij deze brief niet 'onmiddellijk' verstuurd.

Vooraleer de verkoop te ontbinden doet u er dan ook best aan eerst zelf de verkoper met een aangetekende brief in gebreke te stellen om tot levering over te gaan.

DML
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 okt 2017 10:10

Tenzij die verkoopsvoorwaarden zouden bepalen dat ze enkel van toepassing zijn bij een verkoop aan de consument, gelden die verkoopsvoorwaarden.

Dat denk ik dus ook, het is toch niet logisch dat ik als zelfstandige dan geen rechten heb ,ze kunnen de wagen dan binnen enkele maanden maar leveren per manier van spreken.

Ik weet niet of ik in bedrijfsbeheer gezien heb dat de algemene verkoopsvoorwaarden niet van tel zijn op een bestelbon,heb dit reeds 20 jaar geleden nog gekregen op school.

Het is al te gemakkelijk zich nu weg te steken achter,ja maar jij bent zelfstandige en dit is niet van toepassing voor jou.
Waarom dienen die verkoopsvoorwaarden dan?Ze bepalen toch zelf die voorwaarden(deels de wet).
Als ik morgen in mijn voorwaarden zet dat ik 20 jaar garantie geef en de wet zegt maar 10 jaar moet ik in geval van na 11 jaar ook niet afkomen van,ja maar wettelijk is je 10 jaar om ,ook als staat er 20 in de algemene voorwaarden.
Dus in de voorwaarden van volkswagen staat niet vermeld dat deze enkel van toepassing zijn voor de particulier.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 okt 2017 10:24

Natuurlijk zijn de verkoopsvoorwaarden van deze garage van toepassing op iedereen.

Maar in zeer veel verkoopsvoorwaarden staat er ook niet alles, anders zou men geen consumenten wet hebben moeten maken, en deze zijn niet van toepassing op de zelfstandigen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DML
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 okt 2017 13:23

Dus maw als zelfstandige ben je weeral de pineut in ons liefste Belgie(blijkbaar telt garantie dan ook niet).Algemene voorwaarden die tot niets dienen ondanks een getekende overeenkomst.
Levering kan eindeloos duren op die manier want alle particulieren gaan voor.
In het buitenland is consument trouwens ook zelfstandige.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 okt 2017 14:15

.Algemene voorwaarden die tot niets dienen ondanks een getekende overeenkomst..
Er is hier toch al gezegd dat die algemene voorwaarden wel tellen, tenzij er uitdrukkelijk iets anders wordt voorzien.

Terug naar “Handelspraktijken”