betalingstermijn na creditnota

steve1975
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

betalingstermijn na creditnota

#1 , 18 okt 2017 20:38

Hallo, ik ben een zelfstandig ondernemer, ik heb in onderaanneming voor een firma gewerkt...
Door het uitblijven van de juiste meetstaten, heb ik 2 facturen gemaakt op de mondeling doorgegeven meetstaten van de werven...
Deze 2 facturen heb ik verstuurd op 13-9-2017 , deze heeft de firma dan op 21-9-2017 geprotesteerd omwille van de meetstaten.
Op 10-10-2017 heeft de firma mij de bedragen doorgestuurd per werf om als creditnota op te stellen.
Ik heb deze creditnota's opgemaakt en verstuurd op 11-10-2017...
Ik heb al eerder voor deze firma gewerkt, deze betaalde 1 week na ontvangst van de factuur, terwijl de termijn 30 dagen was...

Mijn vraag is , wanneer moet de firma mij nu betalen? Originele facturen zijn van 13-9-2017 en creditnota's zijn van 11-10-2017....
Tot op heden heb ik nog niks ontvangen van deze firma :-( :-(

Alvast bedankt , hopend op een duidelijk antwoord want ik vind het nergens terug op het net

mvg steve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 18 okt 2017 22:41

Jij hebt de facturen opgesteld, dus jij bepaalt...
Ze hebben 30 dagen de tijd gekregen van je, en de correctie is verzonden op 11/10, dus geef ze tijd tot 11/11.

steve1975
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2017 10:45

beste, bedankt voor de reactie,
De termijn op de 2 facturen (waarover de creditnota's gaan) is 7 dagen, aangezien de firma de allereerste factuur ook na 7 dagen betaalde.
Moet de firma mij dan eigenlijk al betaald hebben of 7 dagen na verzenden van de creditnota's?
want die termijn is dan nu ook wel verstreken...
mvg steve

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 19 okt 2017 10:54

Welke termijn heb je op die creditnota's geplaatst? Net zoals op een factuur, staat er daar ook een termijn of vervaldatum op vermeld.
Indien je niets zou vermeld hebben op de CN's, is het 30 dagen, ongeacht wat er op de factuur vermeld stond.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 19 okt 2017 10:59

De creditnota's gaat dit over de volledige facturen van 13/09/2017.
De facturen van 13/09/2017 zijn geprotesteerd, hier kan je geen betaling van eisen enkel via de rechtbank.
Heb je dan te samen met de creditnota's nieuwe juiste facturen opgestuurd.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 19 okt 2017 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 okt 2017 11:01

Als er niks op een factuur vermeld staat van verval datum is dit altijd onmiddellijk te betalen.

bederfbare waren mag nooit langer zijn dan 14 dagen..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 19 okt 2017 11:06

Als er niks op een factuur vermeld staat van verval datum is dit altijd onmiddellijk te betalen.

bederfbare waren mag nooit langer zijn dan 14 dagen..
Klopt niet denlowie, indien er geen termijn op staat is dit 30 dagen.

http://www.elfri.be/juridische-informat ... stermijnen
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 okt 2017 11:10

Als er niks op een factuur vermeld staat van verval datum is dit altijd onmiddellijk te betalen.

bederfbare waren mag nooit langer zijn dan 14 dagen..
Klopt niet denlowie, indien er geen termijn op staat is dit 30 dagen.

http://www.elfri.be/juridische-informat ... stermijnen
U heeft gelijk !
De regel van 30 dagen geldt enkel wanneer er geen betalingstermijn werd overeengekomen.

Verkeerd geleerd zeker, in de vlees industrie en handel is dit max 14 dagen, en in de tabak is dit contant( binnen de week)
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

steve1975
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 okt 2017 17:42

het zijn 2 creditnota's voor 2 verschillende facturen maar wel aan eenzelfde bedrijf.
de 2 facturen zijn in originele staat gebleven, anders onnodig om creditnota te maken...
tevens staat er geen vervaldatum op de creditnota's , enkel de aanmaakdatum , deze spreekt over 11-10-2017...
ik heb het gevoel dat de firma het op de lange baan wil schuiven qua uitbetaling, door te late reactie van protest en dan nog eens een serieuze termijn om de juiste info door te geven...

steve1975
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 okt 2017 20:31

het zijn 2 creditnota's voor 2 verschillende facturen maar wel aan eenzelfde bedrijf.
de 2 facturen zijn in originele staat gebleven, anders onnodig om creditnota te maken...
tevens staat er geen vervaldatum op de creditnota's , enkel de aanmaakdatum , deze spreekt over 11-10-2017...
ik heb het gevoel dat de firma het op de lange baan wil schuiven qua uitbetaling, door te late reactie van protest en dan nog eens een serieuze termijn om de juiste info door te geven...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 19 okt 2017 21:07

Je had 2 creditnota's moeten maken voor de geprotesteerde facturen, en 2 nieuwe juiste facturen moeten maken.

Wat moet die firma nu doen de 2 facturen betalen die ze geprotesteerd hebben!!!! en jij moet dan op u beurt de creditnota's terug betalen.
Zo werkt dat toch niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

steve1975
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 okt 2017 07:01

Het bedrag van de creditnota's mogen ze toch gewoon in mindering brengen van de originele facturen?
Heb ik nog al gedaan bij andere klant...

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 okt 2017 08:21

Het bedrag van de creditnota's mogen ze toch gewoon in mindering brengen van de originele facturen?
Heb ik nog al gedaan bij andere klant...
Absoluut.

Daarenboven: het betwisten van een gedeelte van de factuur geeft geen vrijgeleide om niet alvast het onbetwiste gedeelte te betalen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 20 okt 2017 08:54

En als de ganse factuur geprotesteerd is, dit lees ik toch.

https://mijnadvocaten.be/handelsrecht/n ... urprotest/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#15 , 20 okt 2017 10:14

@Sloeberken
Bedrijf A stuurt een factuur naar bedrijf B.
Bedrijf B protesteert deze omwille van reden X.
Bedrijf A voert een correctie uit met een CN naar bedrijf B, nadat reden X opgelost is (in dit geval: correctie van de meetstaten).
Hierdoor is er tegemoet gekomen aan hun protest, en moeten ze het gezamenlijk bedrag (factuur - CN) betalen, behoudens ze het nu opnieuw protesteren.

Moest gans de factuur geprotesteerd zijn, dan moesten beide firma's het onderling minnelijk oplossen, en de oplossing ook in een CN gieten.
Of firma A moet naar de rechtbank stappen indien ze er minnelijk niet aan uit zouden geraken.

Dus... waar zie jij een probleem, Sloeberken?
Of ben jij van mening dat als men een factuur protesteert de verzender van de factuur dan eerst een CN van 100% moet uitsturen, zodat beide elkaar opheffen, en daarna een correcte factuur?

Maar goed, ontopic voor Steve1975:
Aangezien de CN nieuwe documenten zijn, geldt er een nieuwe termijn.
Aangezien je deze niet vermeld hebt op de documenten, is de termijn 30 dagen.
Dit ongeacht het feit dat de firma normaal na 7 dagen betaalt...

Terug naar “Handelspraktijken”