Particulier verhuren

Spirou_
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Particulier verhuren

#1 , 30 sep 2017 15:54

Beste


Ik heb voor privé gebruik een stelling gekocht. Deze stelling zal slechts een tweetal keer per jaar in gebruik zijn door mezelf. Daarbuiten wil ik deze graag occasioneel (lees enkele keren per jaar) verhuren van particulier tot particulier. Hiervoor plaats ik een zoekertje op een tweedehandssite.

Bij afhalen onderteken ik met de ontlener een documentje waarin staat wat hij mee heeft, wanneer hij het moet terugbrengen, wat de kosten zijn, en waarin een waarborg beschreven staat. Dit document ziet ruit als volgt:
UITLEENOVEREENKOMST

Tussen de partijen

XXXXXXXX
tel nr XXXXXX
emailadres XXXXX
IK-nr XXXXXX

hierna genoemd de uitlener

en


wonende te
tel nr
IK-nr

hierna genoemd de ontlener

wordt overeengekomen als volgt:

HET UITGELEENDE GOED

Het uitlenen van een professionele vouwsteiger van het merk ASC, bestaande uit volgende onderdelen:
____ vouwsteiger 3 sporten (waarde 200 euro per stuk)
____ werkplatform met luik (waarde 125 euro per stuk)
____ opbouwframe 3 sporten (waarde 70 euro per stuk)
____ horizontale schoor (waarde 30 euro per stuk)
____ borgclips (waarde 2,5 euro per stuk)
____ kamerwielen 15 cm (waarde 20 euro per stuk)
____ luchtbandenset regelbaar (4 luchtbanden) (waarde 170 euro voor het geheel)
____ regelbare voet met vergrendeling (waarde 70 euro per stuk)

De vouwsteiger wordt uitgeleend in zeer goede en propere staat, en dient teruggebracht te worden in dezelfde staat. In geval van beschadiging, diefstal of verlies dient deze vergoed te worden aan de hand van de waarde
(zie hierboven).

DE VERGOEDING

Er wordt door de ontlener een onkostenvergoeding betaald voor het uitlenen van de hierbovenbeschreven
goederen naar gelang de ontleentermijn:

30 euro voor de eerste 2 dagen (15 euro per dag)
5 euro per extra dag volgend op de eerste 2 dagen (5 euro per dag)

Minimumvergoeding is 30 euro (2 dagen)

DE WAARBORG

Een waarborg van 200 euro cash wordt overhandigd door de ontlener aan de uitlener bij het ondertekenen van
deze overeenkomst, en zal worden teruggegeven in cash geld aan de ontlener bij terugbrengen van de
materialen in goede staat. Indien er beschadigingen, diefstal of verlies is van bepaalde onderdelen kan dit
verrekend worden met de waarborg gelet op de bovenvermede waardes. De waarborg kan niet worden
aangesproken als ontkostenvergoeding betaald door de ontlener.

DE UITLEENTERMIJN

De stelling wordt uitgeleend voor een beoogde periode van __________________________, te tellen vanaf de
datum van deze overeenkomst. De uitleentermijn kan verkort of verlengd worden na overeenkomst tussen de
uitlener en ontlener.

OPMERKINGEN

De uitlener geeft een uitleg over het veilige gebruik van de stelling. De uitlener is niet verantwoordelijk voor
het gebruik van de uitgeleende goederen door de ontlener, of voor enige schade die de ontlener berokkent aan
enige goederen of personen.

Gedaan te XXXXX op


de uitlener de ontlener
Ik heb enkele vragen hieromtrent:

- mag ik überhaupt iets particulier verhuren?

- kan ik deze inkomsten als occasionele inkomsten beschouwen (net zoals ik iets verkoop), en deze als dusdanig niet aangeven op mijn belastingaangifte ?

- is dit document juridisch correct? Kan ik nog dingen verbeteren?

Alvast bedankt voor de deskundige meningen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 30 sep 2017 19:29

Verzekering niet vergeten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 sep 2017 20:13

Vergeet ook niet dat iedere verhuurde stelling dient jaarlijks gekeud te worden door een erkend keuringsorganisme (bvb AIB) Als ze terplaatse dien gemonteerd te worden is dat bij iedere montage, en voor het gebruik. Ook ladders op een bouwwerf dienen jaarlijks gekeurd te worden.

Reclame

Spirou_
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 sep 2017 21:05

Over welke verzekering spreken jullie?

Gelden dezelfde (keurings)regels bij “uitlenen” ipv verhuren?

Spirou_
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 sep 2017 21:33

De periodieke keuring zou blijkbaar door een bevoegd persoon mogen gebeuren. Er zijn echter geen vereisten aan deze bevoegde persoon. Werknemers van een firma mogen deze middelen zelf ‘keuren’. Ikzelf zou als ‘gebruiksdeskundige’ de stelling kunnnen ‘keuren’ voor elke uitlening. Dit zou ook vermeld kunnen worden in de overeenkomst.

Keuring na montage op de werf lijkt me in het geval van een vouwsteiger zo goed als onmogelijk. Dit lijkt me eerder beschouwd te worden als een ladder dan als een stelling, gezien deze stelling net dient om verplaatst te worden.

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 30 sep 2017 22:18

Ik ben toch van mening dat dit als zelfstandige activiteit gezien kan worden en bijgevolg niet kan als particulier.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 01 okt 2017 00:32

Dacht dat verhuren een handelsactiviteit was.
Wat gaat u doen als huurder de stelling niet terugbrengt?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 okt 2017 07:54

De popen beginnen pas te dansen als er een zwaar ongeval mee gebeurd !

De aansprakelijkheid bij ongeval, als deze door een rukwind omvalt op een persoon of een wagen zal men de verhuurder aansprakelijk stellen.
want het is de verhuurder die verantwoordelijk is de stelling bv niet op een harde ondergrond staat.
Persoonlijk zou ik voor deze peulschil aan inkomsten mijn slaap niet voor willen laten

Ik kan leen en Franciscus bijtreden dit is een handels activiteit,maar weet ook dat dit veel gedaan word !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Spirou_
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 okt 2017 09:57

Als er teveel risico’s aan verbonden zijn doe ik het uiteraard niet. Zoals u zegt is het een peulschil aan inkomsten.

Doch, we spreken hier wel over een vouwsteiger, eigenlijk meer iets als een ladder. Ik ga dat niet ter plaatse ‘monteren’ (in hoeverre je dat al monteren kan noemen). Laat ons de vergelijking eerder maken met het uitlenen van een ladder.

Stel dat ik een ladder uitleen/verhuur, die gekeurd werd door een bevoegd persoon, en de gebruiker plaatst deze bij hem thuis. De ladder valt om tegen een voertuig. Dan lijkt de gebruiker mij in fout te zijn? Ik zie niet in waarom de verhuurder hiervoor aansprakelijk is. (Anders zou zijn indien ik als verhuurder de ladder zelf gemonteerd heb bij de gebruiker natuurlijk)

Daarnaast vind ik het spijtig dat men, zelfs al zou men eenmalig iets willen uitlenen/verhuren, dit als handelsactiviteit beschouwt. Ik ging ervan uit dat, indien men dit occasioneel doet, dat ook perfect door een particulier kan. Zo zijn er namelijk veel zaken (tweedehands verkopen, daar heb ik veel meer ‘inkomsten’ mee dan 50 euro per jaar bv) die men wel toelaat.

Wat ik zou doen als ze niet terugkomt? Ten eerste heb ik de waarborg. Dat is “maar” 200 euro, maar toch een bedrag dat de meeste mensen niet zomaar laten liggen. Natuurlijk is de stelling meer waard, maar dat is bij zo goed als elke waarborg zo. Als er toch iemand beslist de stelling te houden voor de 200 euro waarborg, moet ik van die persoon nog 800 euro (grofweg). Voor deze 800 euro zal ik dan inderdaad juridische stappen moeten nemen. Met het ondertekende contract (met correcte gegevens van de huurder van zijn IK), heb ik de nodige gegevens om hem ingebrekestelling te versturen en hem eventueel te dagvaarden voor het vredegerecht.

Even een ideetje: kan ik in plaats van uitlenen/verhuren niet werken met een verkoop/terugkoop? Stel ik “verkoop” de steling voor 1000 euro, waarvan 800 euro met uitstel (na proefperiode bv). En ik voorzie in de overeenkomst dat de koper de stelling kan terugbrengen tijdens de proefperiode, waarbij de stelling hem dan terug gekocht wordt voor de waarde van de verkoop - een dagprijs. Is dat een mogelijke oplossing?

Ik herhaal het nogmaals, we spreken hier over een enkel geval per jaar, hooguit enkele keren per jaar.

LeenW
Berichten: 12824

#10 , 01 okt 2017 10:05

Een keer per jaar is uiteraard occasioneel, meerdere keren per jaar dan wordt het al regelmatiger en laat dat nu net het criterium zijn.

Spirou_
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 okt 2017 10:08

Ik denk dat dat niet echt een probleem vormt. Naast de enkele keer (laat ons zeggen maximum 3 keer per jaar) zijn de inkomsten zodanig laag (voor die 3 keer in totaal 100 euro) dat men, fiscaal gezien, dit als occasioneel kan beschouwen. Dat is mijn mening natuurlijk.

De andere zaken lijken mij een groter struikelblok: keuring (kan opgelost worden), aansprakelijkheid, mag een particulier verhuren

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 01 okt 2017 10:12

en al helemaal zeker als je er publiciteit voor maakt. Hoe ga je anders uw occasionele personen vinden?

LeenW
Berichten: 12824

#13 , 01 okt 2017 10:21

Ik denk dat dat niet echt een probleem vormt. Naast de enkele keer (laat ons zeggen maximum 3 keer per jaar) zijn de inkomsten zodanig laag (voor die 3 keer in totaal 100 euro) dat men, fiscaal gezien, dit als occasioneel kan beschouwen. Dat is mijn mening natuurlijk.

De andere zaken lijken mij een groter struikelblok: keuring (kan opgelost worden), aansprakelijkheid, mag een particulier verhuren
Het zijn niet de inkomsten maar de regelmaat die bepaalt of het een zelfstandige activiteit is. Met mag 1x iets voor 10.000 euro doen, maar men mag niet 10 keer iets voor 50 euro doen.

Terug naar “Handelspraktijken”