10% betalen voor administratieve kosten

Missatomic58
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

10% betalen voor administratieve kosten

#1 , 01 sep 2017 00:39

Beste, ik zit met een probleempje en hoop via deze weg geholpen te worden. Ik heb ongeveer 3,5 jaar geleden noodgedwongen het contract van mijn zus overgenomen in een rusthuis als kapster. Ik Kreeg een vervangend contract en dat heb ik tot de dag van vandaag nog steeds. Ik werk in principe als zelfstandige voor een mevrouw die ook werkt als kapster in een ander rusthuis van dezelfde eigenaar als dat waar ik in werk. Tijdens het tekenen van mijn vervangend contract heeft zij mij mondeling meegedeeld dat ik 10% van mijn inkomsten aan haar moet afstaan, dat was de regeling wat zij met mijn zus had. Ik heb dat al die tijd braaf betaald, niet wetende waarvoor ik die 10% eigenlijk moest afgeven. Nu blijkt dat mijn zus haar werk nooit meer zal hervatten heb ik het contract eens goed bekeken omdat ik erop wou aandringen mij een vast contract te geven. Het is me eerder nooit opgevallen, omdat ik het contract nooit goed heb bekeken en omdat ik enkel mijn zus wou helpen, maar nu zie ik nergens iets in het contract staan dat ik haar 10% moet afgeven. Nu moet ik ook eerlijk zijn dat ik al langer ondervind dat die 10% mij financieel nekt! Ik heb mevrouw hier dan ook over aangesproken maar zij wimpelt het weg en beweerdt dat zij recht heeft op dat procent. ( administratieve kosten ) ze betaald haar boekhouder ermee... ik betaal minder aan mijn boekhouder per kwartaal dan dat ik per maand aan haar moet afgeven! is dit legaal? Ben ik verplicht dit te betalen? En hoe geraak ik van die 10% af?

Met vriendelijke groeten
Hopend op een beetje hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2017 06:32

De vraag is voor wij maak je de factuur, voor die vrouw of voor het rusthuis ??

Dit kan een vorm van commissie zijn !

En wie heeft de consesie in het rusthuis, u of die madam?

Met wie heeft je een contract ???

Deze vragen zijn van belang, want als je als onderaannemer werkt kan dit zeer normaal zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Missatomic58
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2017 08:04

Ik heb een contract met mevrouw. Dat ik commissie betaal is me reeds duidelijk. Maar zoals ik al zei, hiervan staat niets in het contract dat ik met haar heb. Dus is de vraag, wat kan ik hier aan doen. :wink:

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2017 08:13

Eigenlijk niks , als je haar de 10% niet geeft zal je contract zeer snel gedaan zijn, dit is een zwart commisie loon dat je haar geeft, dit word zeer veel gedaan met aankopers,ookbij handels agenten word zo in het zwart gewerkt, en men heeft ze soms nodig !
Je zal de keus krijgen de 10% geven of geen werk krijgen.

Al wat je ook doet zal tegen u keren, als je de belastingen hier van kennis stelt, OK ze zal misschien controle krijgen, maar er zijn geen bewijzen en u zit zonder werk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Missatomic58
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2017 08:24

Ik betaal haar dit niet in het zwart, alles staat duidelijk iedere maand op factuur. Maar in het contract staat niet dat ik dit moet betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 sep 2017 08:34

Als dit officieel is kan je zeker daar niks aan doen !

Mondelinge overeenkomsten zijn ook wettelijk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 01 sep 2017 10:07

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Handelspraktijken”