Geld terug voor correct geleverde IT-dienst?

futtta
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geld terug voor correct geleverde IT-dienst?

#1 , 21 aug 2017 10:51

In zelfstandig bijberoep lever ik IT-diensten (configuratie van open source internet-software) waarvoor klanten op voorhand moeten betalen.

Een klant uit Engeland is niet tevreden met het resultaat en vraagt zijn geld terug. De configuratie was echter correct uitgevoerd en de software (door klant geïnstalleerd nog voor hij mij contacteerde) deed wat die moest doen.

Blijkt dat het probleem zit in het feit dat de klant andere verwachtingen had dan wat de (gratis) software kan bieden. Heeft hij daarmee (naar Belgisch/ Europees recht) grond om zijn geld terug te vragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 21 aug 2017 11:36

Dat zal ervan af hangen wat een concreet werd afgesproken.

BrainTrain
Berichten: 496

#3 , 21 aug 2017 11:48

Blijkbaar deed de software niet wat het moest doen volgens de klant. Wist je vooraf wat de verwachtingen waren van de klant, en wist je vooraf dat dit niet haalbaar was met de software die hij had geïnstalleerd? Werd dit gecommuniceerd?

Reclame

futtta
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2017 09:27

Dat zal ervan af hangen wat een concreet werd afgesproken.
configuratie van de software (een specifieke "plugin") en eventueel aansluitend (tegen betaling) verdere optimalisatie van zijn website.
Blijkbaar deed de software niet wat het moest doen volgens de klant. Wist je vooraf wat de verwachtingen waren van de klant, en wist je vooraf dat dit niet haalbaar was met de software die hij had geïnstalleerd? Werd dit gecommuniceerd?
nee, klant had zijn (foute) verwachtingen niet geformuleerd. indien dat wel zo zou zijn, zou ik naar mijn "terms of service" verwezen hebben waar ik stel dat we voor die dienst geen garantie en dus geen refund aan kunnen bieden.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 22 aug 2017 10:16

Als jij de klant niks hebt wijsgemaakt over het kunnen van software en de installatie correct hebt uitgevoerd, dan zie ik geen reden om op een vraag tot terugbetaling in te gaan.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Handelspraktijken”