Beeindiging handelshuurovereenkomst

vivaldi
Topic Starter
Berichten: 12

Beeindiging handelshuurovereenkomst

#1 , 29 jul 2017 18:18

Hallo,

Kan er iemand meer duidelijkheid geven omtrent : In mei 2016 heb ik mijn zaak moeten verlaten wegens het niet verlengen van de handelshuurovereenkomst. De reden van beeindiging was dat het gebouw grondig ging verbouwd worden.
Nu 1 jaar en 3 maanden later is er van deze verbouwingen nog steeds niets gebeurt. (cfr viewtopic.php?f=41&t=81005&p=484327#p484327
Sterker nog, vanaf volgende maand gaat er een popup winkel in open.

Welk zijn mijn rechten op schadevergoeding en hoe pak ik dit het beste aan.

Met dank voor uw reacties
https://t.me/pump_upp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2017 20:24

Hoelang hebt u er handel gedreven ? (3-6-9-27)
Staat er in uw opzegbrief dat de reden van opzeg verbouwing is?
Of was het gewoon een einde van de huurovereenkomst?
In dit geval mag de verhuurder met het pand doen wat hij wil.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2017 22:33

Of was het gewoon een einde van de huurovereenkomst?
Je bedoelt dan: na (precies) 36 jaar !

Ik zie ook niet dadelijk waarom renovatie als juridisch argument kan ingebracht worden om niet te laten hernieuwen.
Art. 16. 1, 3º Handelshuurwet (HHW) spreekt enkel van wederopbouw als weigeringsgrond, zijnde voorafgegaan door een afbraak, de ruwbouw van de lokalen rakende en kosten hoger dan 3 jaar huur.
De opsomming van art. 16 is limitatief.
Maar rechtsvorderingen voor een vergoeding wegens uitzetting dienen binnen het jaar te worden ingesteld (art. 28 HHW).

Mijn conclusie is:
- je had recht op een uitzettingsvergoeding (tenzij de termijn van 36 jaar verstreken was, of je de hernieuwing niet volgens de formaliteiten hebt aangevraagd, of er alsnog een afbraak en wederopbouw was (voorzien)
- maar bent intussen te laat om deze vergoeding te vorderen
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 30 jul 2017 07:24

Uit de post waarnaar verwezen wordt:

Eén jaar geleden besliste de eigenaar, waarvan ik het pand reeds 27 jaar huur, om mij geen laatste verlenging van negen jaar toe te staan met als reden dat zij het pand gingen verbouwen tot appartementen. Ook de rechtbank gaf hen gelijk.

De termijn van Art. 28 HHW is een vervaltermijn, echter:

Art. 25. Indien de huurder regelmatig zijn wil heeft te kennen gegeven om van zijn recht op hernieuwing gebruik te maken en het hem is geweigerd, heeft hij in de hierna bepaalde gevallen recht op een vergoeding, die, behoudens akkoord van partijen, gesloten na het ingaan van dat recht, forfaitair bepaald wordt als volgt :


[....]

3° De vergoeding bedraagt drie jaar huur, eventueel vermeerderd met een bedrag, toereikend om de veroorzaakte schade geheel te vergoeden, wanneer de verhuurder, zonder van een gewichtige reden te doen blijken, het voornemen op grond waarvan hij de huurder uit het goed heeft kunnen zetten, niet ten uitvoer brengt binnen zes maanden en gedurende ten minste twee jaren. Deze vergoeding is evenwel niet verschuldigd, indien de verhuurder aan het onroerend goed een bestemming geeft, die hem de terugneming mogelijk zou hebben gemaakt zonder vergoeding of tegen een vergoeding gelijk aan of lager dan de vergoeding die hij heeft moeten dragen.

De vervaltermijn van 1 jaar begint te lopen vanaf de verstrijking van de termijn van 6 maanden, Cf. K. VANHOVE, “Actualia handelshuur”, CBR-Jaarboek 2006-2007, Intersentia, Antwerpen-Oxford, 2007, 111, nr. 100. Zie ook (analoge toepassing van een ander onderdeel van Art. 25: Cass. 26 november 2004, Arr.Cass. 2004, 1913, Pas. 2004, 1870 .

Bijgevolg is TS nog op tijd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

vivaldi
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 30 jul 2017 15:08

Bijgevolg is TS nog op tijd.
Wat wil TS zeggen ?

Binnen welke termijn moet ik eventueel mijn schadevergoeding indienen ?

Met dank voor de reactie
https://t.me/pump_upp

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 30 jul 2017 15:12

TS=u.

Ik zou u aanraden om -zonder te lang te dralen- naar een advocaat te trekken, de kans dat u dit zelf kan afhandelen is niet zo groot.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

vivaldi
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 31 jul 2017 11:38

Dank U
https://t.me/pump_upp

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jul 2017 12:14

Uit de post waarnaar verwezen wordt:

Eén jaar geleden besliste de eigenaar, waarvan ik het pand reeds 27 jaar huur, om mij geen laatste verlenging van negen jaar toe te staan met als reden dat zij het pand gingen verbouwen tot appartementen. Ook de rechtbank gaf hen gelijk.


Bijgevolg is TS nog op tijd.
Ik had de link naar een andere Thread niet opgemerkt en ben het na lezing eens met je analyse.

Ik vraag me wel af op welke rechtsgrond de rechter in het vorige geding zich heeft gebaseerd om een renovatie te aanvaarden als grond om een hernieuwing van de handelshuur af te blokken.
Kan m.i. toch enkel als de verhuurder (of een naaste familielid) nadien zelf er effectief gebruik van gaat maken, of dat het om een dermate renovatie zou gaan dat er van wederopbouw sprake is. Voor de huidige thread echter slechts onrechtstreeks relevant.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Handelspraktijken”