Vrachtvervoer van USA naar Belgie

Ego
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vrachtvervoer van USA naar Belgie

#1 , 06 jul 2017 09:02

Geachte Dames/Heren,
Ik zit hier met het volgende probleem en zal het zo veel mogelijk trachten in te korten!
Ongeveer een maand geleden kwam ik bij handelaar B. terecht met de vraag of hij mij zou kunnen helpen een deur van een auto over te brengen van de Verenigde Staten naar Belgie en of hij zelf voor zo'n deur zou kunnen zorgen en overbrengen!Telefonisch was dat geen probleem en gaf hij mij daar ook een prijs voor!Zijn deur zou mij veel meer kosten dan hetgeen ik gevonden had en daarom was ik enkel nog geinteresseerd in transport!Bij ons volgende gesprek,zo'n twee dagen later heb ik hem gevraagd of hij dan toch misschien zijn deur zou kunnen bezorgen en samen met de transportkosten eventjes de prijs zou kunnen onderdrukken!!!Daarop kreeg ik te horen dat de prijs voor de deur ondertussen gestegen was omdat het in de zakenwereld zo in elkaar zit en ik maar de eerste keer moest toegehapt hebben en anders zou hij enkel nog voor transport kijken!Daarop begon ik sterk te twijfelen of ik met zo iemand verder zou doen,maar besloot toch een e-mail te sturen om hem te vragen ons overeenkomst ivm de kosten voor de transport duidelijk op mail te zetten!Daar ik een paar dagen niets vernomen had van B.(hij had ondertussen wel het adres doorgegeven van persoon F. waar ik de deur naar toe moest sturen in de USA) heb ik hem nogmaals dezelde mail gestuurd met de vraag ons telefonisch overeenkomst te bevestigen!
Na twee weken niets gehoord te hebben van persoon B. kon ik enkel en alleen tot de conclusie komen dat persoon B.niet serieus was en zolang ik niets op papier(mail) had,ik niet verder met hem zou samenwerken.Ondertussen via een forum,van een van de forumleden de aanbeveling gekregen om contact op te nemen met persoon F. datzelfde persoon dat ik doorgekregen had van B.Toen dacht ik,ja goed,daar B.niets meer van zich heeft laten horen,zal ik maar rechtsreeks met persoon F.in de USA contact opnemen.Daar vroeg ik een prijofferte aan en die bleek goedkoper te zijn dan die van persoon B.Maar een paar dagen later,nadat ze op een of andere manier te weten gekomen waren dat ik reeds B. gecontacteerd had was hun prijs de hoogte ingegaan en was dat ook geen totaal prijs meer enz.... en dat ze niet onder de prijs van hun zakenpartner kunnen werken.Uiteindelijk kwam het zelfs duurder uit dan wat er met persoon B. telefonisch was afgesproken.Conclusie:Persoon B.zat er vermoedelijk voor iets tussen.
Ik heb persoon F. bedankt voor hun offerte en ben verder gaan kijken!!
Daarbij kwam ik via datzelfde forum bij persoon R. uit Nederland terecht en nadat ik telefonisch contact gehad heb met hem en zijn prijs nog goedkoper was dan de twee vorigen,des te beter,heb ik persoon R.gevraagd om dat ook per mail te bevestigen!Dat heeft persoon R.dan ook gedaan en oorspronkelijk moest ik de autodeur opsturen naar een locatie in USA,maar nadien heeft hij mij gevraagd om het naar de locatie van persoon F. te laten opsturen,nog steeds in de USA.Daarop heb ik persoon R.gezegd dat ik reeds contact had met persoon F. en of dat het geen probleem was om de deur naar te laten opsturen!!!
Persoon R. zei dat het zeker geen probleem was omdat het via hem zelf zou gaan!Zo gezegd,zo gedaan...Wat blijkt?!Nadat ik de verkoper van de deur betaald heb en de deur opgestuurd werd naar persoon F.,zegt R. tegen mij dat ik het verder moet regelen met persoon B.,omdat hij daar zaken mee doet en hij niet wil tussen hem en zijn klanten komen.Ik heb hem uitgelegd dat ik geen klant ben van B. en dat ik erop reken dat hij zijn afspraak nakomt!Trouwens hij doet ook zaken met F. maar die was voor hem geen probleem.....
Daarop heb ik toch tegen mijn zin in en om uit de impasse te geraken,persoon B. gecontacteerd en gezegd heb dat ik met hem contact moest opnemen en zijn prijs bereid was te betalen,maar dat ik het nog steeds op mail wilde hebben zodat alles klaar en duidelijk zou zijn en nadien geen discussies over de prijs meer mogelijk waren.
B. antwoorde diezelfde dag nog(hetgeen hij nooit eerder gedaan had) dat ik zogezegd misbruik gemaakt heb van zijn contact F. en dat zijn woord heilig was enz. en dat ik nu het maar zelf moet oplossen en mijn plan trekken.Daarop heb ik geantwoord dat als zijn woord heilig was,het maar een kleine moeite was om dat te bevestigen op mail en dat ik mij afvroeg wie hier misbruik maakt van de situatie,sinds hij de anderen vermoedelijk verbiedt of aanraadt om mij niet verder te helpen.
Ik heb persoon R. daarvan op de hoogte gebracht en uitgelegd,maar die antwoordt nu ook niet meer op mijn mails,ondertussen al 3 dagen(is misschien niet zo lang en misschien dat hij het druk heeft.......maar het valt toch op dat hij voordien dagelijks antwoord gaf).Wat kan ik best doen als R. mij blijft negeren?!Welke stap zou ik best eerst ondernemen?!Ik heb al onze conversaties op mail,maar de deur staat nu bij F. op aanraden van R. en ik kan momenteel door onmacht niet veel doen!!!Ik wil hier wel duidelijk bij zeggen dat de prijs in eerste instantie geen probleem was,maar doordat B. daar moeite mee had om het via mail te bevestigen+dat hij vond dat zijn deur twee dagen later in prijs moest stijgen omdat het volgens hem zo zit in de zakenwereld,voor mij deze persoon niet te vertrouwen was!!!Maar goed,het gaat hier om R. die mij in deze situatie gebracht heeft en dat heb ik allemaal op mail staan.Daarbij nog denk ik dat het mijn volste recht is om aan R. te vragen ons overeenkomst na te komen op de voorwaarden dat wij afgesproken hebben,toch?!Graag hoor ik jullie reacties,aub!
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 06 jul 2017 09:57

Als persoon XYZ z'n afspraken niet nakomt dan rest je een Americaanse gerechtsprocedure. Dus ondoenbaar in de praktijk.

Ego
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2017 10:37

Als persoon XYZ z'n afspraken niet nakomt dan rest je een Americaanse gerechtsprocedure. Dus ondoenbaar in de praktijk.
Geachte,
Het gaat hier om 2 personen van Belgische nationaliteit(handelaar B. in Belgie en handelaar F. in USA gevestigd) en 1 persoon van Nederlandse nationaliteit.De persoon R. die mij nu in de steek laat en zijn verplichtingen niet nakomt is juist de persoon van Nederlandse nationaliteit met wie ik duidelijke afspraken heb gemaakt en die ook effectief in Nederland gevestigd is!Handelaar B. die in Belgie gevestigd is,is de "onruststoker" als ik het zo mag zeggen!!!Dus denk ik dat wij dat hier in Belgie/Nederland gaan moeten oplossen!
Dank alvast voor de snelle reactie.

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 06 jul 2017 20:08

Indien handelaar R: valt te bekijken in welke mate u een overeenkomst had afgesloten met deze persoon. En welk recht toepasselijk is (vermoedelijk NL).

Abstractie makend van 'B' (het is al ingewikkeld genoeg): er is iets wat ik niet begrijp:

Wat is de rol va F in de US in dit verhaal? Welke overeenkomst hebt u met hem, indien u er één heeft? U hebt hem blijkbaar een deur gezonden dus er moet toch 'iets' overeengekomen zijn en dat houdt meestal in dat deze vergoed wordt.

Waarom hebt u die deur ook niet rechtstreeks laten opzenden? Dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn; hoogstens een paar 100 Euro indien u een paar weken tijd hebt en een handler vindt die ze samen met een andere lading in een container kan zetten. Gebeurt de hele tijd. Afhankelijk van hoeveel moeite en geld het mag kosten kan u dan in België een declarant aanduiden voor de invoerrechten en BTW; tegen betaling krijgt u dat ding aan huis geleverd.

Bij gebreke aan reactie: betaal de prijs van F en be done with it. Of schrijf uw deur af.

Wat ik uit uw verhaal onthoud (naast een milde verbazing over de moeite die mensen doen voor zo'n metalen doos) is het belang zaken te doen met professionals, niet met een hobbyclub.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Ego
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2017 22:53

Indien handelaar R: valt te bekijken in welke mate u een overeenkomst had afgesloten met deze persoon. En welk recht toepasselijk is (vermoedelijk NL).

Abstractie makend van 'B' (het is al ingewikkeld genoeg): er is iets wat ik niet begrijp:

Wat is de rol va F in de US in dit verhaal? Welke overeenkomst hebt u met hem, indien u er één heeft? U hebt hem blijkbaar een deur gezonden dus er moet toch 'iets' overeengekomen zijn en dat houdt meestal in dat deze vergoed wordt.

Waarom hebt u die deur ook niet rechtstreeks laten opzenden? Dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn; hoogstens een paar 100 Euro indien u een paar weken tijd hebt en een handler vindt die ze samen met een andere lading in een container kan zetten. Gebeurt de hele tijd. Afhankelijk van hoeveel moeite en geld het mag kosten kan u dan in België een declarant aanduiden voor de invoerrechten en BTW; tegen betaling krijgt u dat ding aan huis geleverd.

Bij gebreke aan reactie: betaal de prijs van F en be done with it. Of schrijf uw deur af.

Wat ik uit uw verhaal onthoud (naast een milde verbazing over de moeite die mensen doen voor zo'n metalen doos) is het belang zaken te doen met professionals, niet met een hobbyclub.
Geachte,
R is een Nederlandse handelaar en heeft mij via mail ons telefonisch afspraak bevestigd,namelijk maximum 100€ vervoer + inklaringskosten.
Belgische handelaar F die in de US gevestigd is,fungeert als tussenpersoon/partner van zowel handelaar B in Belgie als handelaar R in Nederland.Aan persoon F heb ik enkel prijs gevraagd maar uiteindelijk voor R gekozen die veel goedkoper was en in opdracht dus van handelaar R(hoewel hij wist van mijn eerder contact met F) pak naar F opgestuurd tav R.
Deur rechtsreeks laten opsturen naar Belgie via Fedex/UPS.... alles betaald +/- 1000€ aan kosten (exclusief kosten deur).
Handelaars R,F en B doen juist containervervoer en dat was de bedoeling.Geen hobbyclub,maar echte handelaars.
Het probleem is dat ik in dit verhaal mij enkel op handelaar R kan beroepen,daar ik enkel van hem een bevestiging heb van onze afspraak.
F in USA is de tussenpersoon en partner van zowel R als B en B kan het moeilijk verkroppen dat ik niet in zijn val gelopen ben om hem op zijn"woord te geloven"en ik twee maal na ons telefoongesprek gevraagd heb om onze afspraak op mail te bevestigen,wat hij nooit gedaan heeft.
Ik weet dat de oorspronkelijke text nogal ingewikkeld is,maar waar het op neer komt is dat ik bewijzen kan dat handelaar R mij iets beloofd heeft,mij de deur heeft laten verzenden naar zijn partner F,maar nu mij in de steek laat.F heeft de deur en zegt dat ik het moet regelen met B en R zegt ook dat ik het moet regelen met B,maar met B heb ik geen overeenkomst buiten een prijsaanvraag!Daarbovenop heeft B mij duidelijk gemaakt dat ik het maar zelf moet oplossen.
Dus denk ik logisch gezien dat ik hier enkel R kan beschuldigen van de situatie en hoe ga ik te werk om het officieel te maken?!Consumentenbond Nederland?!Vrederechter Nederland?!Zelf aangetekende brief schrijven of advocaat onder de arm nemen?!Of zijn er andere opties?!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 07 jul 2017 14:51

Juridisch hebt u mogelijk een zaak tegen R. Maar om dat hard te maken zal u (mogelijk in NL) naar de rechter moeten trekken. Dat wil bijgevolg zeggen: een advocaat aanstellen.

Ondertussen hebt u -en niemand anders- een deur verscheept naar 'F' in de US. Hoe lang gaat die accepteren dat dat ding stof vergaart in zijn hangar en hoeveel stockagekosten gaat hij u aanrekenen (al dan niet verhaalbaar op R)?

Mijn punt zijnde: hoeveel kost die deur? Is het sop de kool waard?

Alternatief: Vraag aan F om dat ding te verzenden naar u en betaal zijn prijs. Klaar. Of wens hem geluk met zijn deur.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Ego
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jul 2017 11:29

Geachte,
Zowel R als F sturen mij door naar B,maar B heeft duidelijk laten weten dat hij mij in de steek laat!Dus in dat geval rest mij nog een ding en dat is verhaal halen bij R die mij gevraagd heeft de deur op te sturen naar F.En het gaat hier niet om dat deze 1€ of 1000€ gekost heeft,maar wel het feit dat ik als consument bedrogen word!Vandaag is het ik,morgen is het misschien iemand anders.........
Als mijn verhaal klopt(wat ik allemaal zwart op wit op mail heb),dan moet ik toch al de kosten,gerechtskosten inclusief,kunnen verhalen op degene die het zo ver heeft willen laten komen,namelijk R,toch?
Toch bedankt voor het advies.Ik zal wel verder uitzoeken hoe ik hier het best mee verder doe!

Terug naar “Handelspraktijken”