Geld terug van Speelgoed?

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

Geld terug van Speelgoed?

#1 , 20 jun 2017 15:58

Beste,

In mijn winkel heb ik kinderen speelgoed. Moeder kocht speelgoed volledig was betaald.
Na per uurtje later komt zij terug en vraagt geld terug en neem speelgoed terug.

Maar wat zegt wetgeving aub (ik heb speelgoed terug genomen en geld terug geven)?
Ben ik verplicht tegen wet geld terug te geven? (na control vind ik dat speelgoed was kapot gemaakt van binnen en zij zal nooit komen in mijn winkel, dus ik verlies volledig)

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 20 jun 2017 16:09

Neen, enkel bij verkoop op afstand is er herroepingsrecht van 14 dagen. Als iemand fysiek iets bij u komt kopen, dan hoeft u dat niet terug te nemen.
"sowieso" schrijf je zo.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 20 jun 2017 16:19

Het hangt ervan af. Als het speelgoed bijvoorbeeld een defect vertoont, dan hebt u garantieplicht, wat betekent dat u in eerste instantie moet proberen het te vervangen door een niet-kapot exemplaar of gelijkwaardig. Als u dit niet meer kan leveren, bijvoorbeeld omdat het het laatste stuk was, dan KAN u bij wijze van tegemoetkoming aanbieden om de koop te ontbinden. Als uw klant echter gewoon spijt heeft van de aankoop, tja, dan is dat haar probleem.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2017 16:46

Na per uurtje later komt zij terug en vraagt geld terug.
Om welke reden? Het was defect?
Maar wat zegt wetgeving aub (ik heb speelgoed terug genomen en geld terug geven)?
Zoals hierboven reeds gezegd heeft de klant recht op garantie. Als zelfstandige is dit toch een beetje basiskennis, zou ik zo denken???
Ben ik verplicht tegen wet geld terug te geven? (na control vind ik dat speelgoed was kapot gemaakt van binnen en zij zal nooit komen in mijn winkel, dus ik verlies volledig)
Als de klant zich beroept op de garantieplicht, kan u kiezen om het product te maken (laten maken), te vervangen, of het aankoopbedrag terug te betalen. Aan u de keuze. De klant kan dus niet "eisen" om terugbetaald te worden, indien u het defecte toestel op een goede manier kan repareren of een ander toestel kan aanbieden. In dat geval moet de klant dit accepteren.

Maar om eerlijk te zijn: als ik uw andere posts er ook op nakijk, merk ik op dat u van bijzonder weinig wetgeving echt op de hoogte bent. Ik heb daar wel wat mijn bedenkingen bij, eerlijk gezegd, aangezien u blijkbaar zelfstandige bent... :?:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

#5 , 20 jun 2017 16:59

Reden was niet over defect (garantie). Reden was zij wil haar geld terug en zij wil niet kopen.
(ik weet garantie dingen maar, zij komt terug met zelfde speelgoed en vraagt geld terug, per uurtje later dus zij wil niet gebruiken en zo maar komt zij terug voor geld, ondertussen speelgoed was slecht gegaan, nu zelf ben ik ook niet zeker heb ik slecht gemaakt of zij, daar boven weet ik ook niet wet geding in dit geval, daarom ik heb haar geld terug gegeven)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2017 17:09

Als ze gewoon haar geld terug wou zonder reden, hoefde je daar niet op in te gaan. Maar in uw eerste post zegt je dat het speelgoed weldegelijk defect was? (of "kapot gemaakt vanbinnen")

Blijkbaar ben je zelf ook niet echt zeker over de kwaliteit van de zaken die je verkoopt? ("zelf ben ik ook niet zeker heb ik slecht gemaakt of zij")
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

#7 , 21 jun 2017 00:20

@Gebruiker21: Ter info.

- Mijn leverancier is van uit UK, German, US, waar ik betaal eerst en wacht ik voor 1week of zo.
Ik koop van mijn leverancier zonder garantie, of mijn leveranciers geeft geen garantie.

Op dit manier weet ik niet als dit was slecht gegaan door klant of was al slecht.

WP002
Berichten: 1479

#8 , 21 jun 2017 09:09

Ik koop van mijn leverancier zonder garantie, of mijn leveranciers geeft geen garantie.
Dat ontslaat u niet van de plicht om toch garantie te geven aan uw klanten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 jun 2017 09:28

- Mijn leverancier is van uit UK, German, US, waar ik betaal eerst en wacht ik voor 1week of zo.
Ik koop van mijn leverancier zonder garantie, of mijn leveranciers geeft geen garantie.
Zoals hierboven gezegd: het is niet omdat uw leverancier u geen garantie geeft, dat u uw klant geen garantie moet geven! Nogmaals: lees AUB de voor u relevante wetteksten er eens op na, of volg een cursus basisbeginselen bedrijfsbeheer.
Op dit manier weet ik niet als dit was slecht gegaan door klant of was al slecht.
In uw eerste post zegt u nochtans dat het speelgoed "kapot gemaakt" is. Nu zegt u dat het goed kon zijn dat het reeds kapot was. :roll:

Ik denk dat u er goed aan gedaan hebt de vrouw terug te betalen. Ik vermoed dat ze het effectief terugbracht omdat het kapot was. En aangezien u blijkbaar niet echt kunt garanderen dat u een werkend product in ruil kon geven, is een terugbetaling de "veiligste" oplossing voor u.

Goede raad: stop met de verkoop van zaken die kapot zouden kunnen zijn / gaan, zodat u niet te veel in aanraking komt met de garantieplicht. Hou het bijvoorbeeld bij knuffels, ballen, puzzles, etc... en laat electronisch en breekbaar speelgoed achterwege...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007
Berichten: 1681

#10 , 21 jun 2017 13:57

vermoedelijk is dit een dag/nachtwinkel met oosterse uitbaters waarvan de boekhouder 1 aandeel heeft ( zo geraakt men aan attest bedrijfsbeheer) en de overige 99 aandelen in het bezit van de oosterse uitbater ( die nauwelijks Nederlands spreekt)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 jun 2017 17:49

Garantie op speelgoed ???

Veel speelgoed is soms na een dag reeds kapot !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 jun 2017 09:44

Garantie op speelgoed ???
Tuurlijk. Waarom zou er op speelgoed geen garantie zijn? Uiteraard: als een kind een stuk speelgoed kapot maakt net na het aangekocht is, en de verkoper kan dit aantonen, vervalt uiteraard deze garantie, net zoals wanneer je uw splinternieuwe smartphone zou laten vallen. In dat geval kan je u ook niet beroepen op de garantiewetgeving.

Maar verder: uiteraard is speelgoed onderworpen aan de garantiewetgeving. Ik zou niet weten waarom niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 22 jun 2017 10:48

Wettelijke garantie (enkel voor consumenten)
Krachtens de wet van 21 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen heeft de consument wettelijke rechten.
Elk artikel is onderworpen aan de wettelijke garantie vanaf de datum van aankoop door (desgevallend levering aan) de eerste eigenaar.
Elke commerciële garantie laat deze rechten onverminderd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 jun 2017 12:31

De garantie wetgeving is natuurlijk zeer duidelijk !

Maar speelgoed die hier met containers toekomt uit China, daar heb ik toch mijn twijfels over?

Als voorbeeld welke water pistool gaat 2 jaar mee? soms maar twee dagen !

Ik loop niet zo hoog op met deze Chinese rommel, ik kreeg van een klant een prachtig uurwerk zonder merk prachtig verpakt en die gaf dit aan al de kinderen van zijn klanten.

Daar zat zelfs een reserve batterijtje bij, ik leg dit in de kast en +/- 8 maanden nadien kijk ik er naar en die werkte niet meer , geen gezeur ik stak de reserve batterij erin en niks kapot, nooit gebruikt enkel laten werken in het doosje !
Dan spreek ik nog niet over de Taiwanese rommel.

Natuurlijk moet er op duur speelgoed garantie gegeven worden, maar toch niet op zulke rommel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 22 jun 2017 12:35

De verkoper blijft verantwoordelijk voor de garantie, als hij graag chinese rommel verkoopt moet hij er maar de gevolgen bijnemen.
Dat word trouwens in hun winst berekend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Handelspraktijken”