Geld terug van Speelgoed?

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

Re: Geld terug van Speelgoed?

#16 , 22 jun 2017 13:37

Is dit juist (tegen wetgeving als ik dit regel maak)?

- Als ik verkoop (speelgoed) ik maak een papier "bij verkoop van dit product je bent akkoord garantie blijf geldig tot en met 5 dag" na 5 dag van verkoop uw garantie is niet meer geldig van mijn winkel (akkoord of niet akkoord dat is haar keus, als zij niet willen dan koop mijn klant niet, als mijn klant toch willen zij koopt dan?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 22 jun 2017 13:42

De garantie wetgeving is natuurlijk zeer duidelijk !
Wel dan?
Maar speelgoed die hier met containers toekomt uit China, daar heb ik toch mijn twijfels over?
Over de kwaliteit heb ik ook mijn twijfels, niet over het feit of er garantie moet op gegeven worden. Ik ben vrij zeker van wel.
Als voorbeeld welke water pistool gaat 2 jaar mee? soms maar twee dagen !
Als het niet kapot is gegaan omdat een kind er op heeft getrapt (bijvoorbeeld het interne mechanisme werkt niet meer). Dan mag je dit perfect terug brengen naar de verkoper en een vervanging eisen. Uiteraard zal je voor een waterpistooltje van €1,5 niet die moeite doen, maar als consument heb je wel perfect het recht om dit te doen.
Ik loop niet zo hoog op met deze Chinese rommel, ik kreeg van een klant een prachtig uurwerk zonder merk prachtig verpakt en die gaf dit aan al de kinderen van zijn klanten.
Op een cadeau kan je geen garantie eisen aan diegene die het je gegeven heeft, uiteraard.
Daar zat zelfs een reserve batterijtje bij, ik leg dit in de kast en +/- 8 maanden nadien kijk ik er naar en die werkte niet meer , geen gezeur ik stak de reserve batterij erin en niks kapot, nooit gebruikt enkel laten werken in het doosje !
Kan goed zijn, maar je had het horloge gekregen. Had je het gekocht, had je je op de garantie kunnen beroepen. Maar aangezien het 8 maanden na datum was, zou je wel zelf moeten bewijzen dat het om een fabrikagefout gaat.

Anyway, de discussie is hier stilaan aan het veranderen in "mogen we kwaliteit verwachten van chinese massaproductie"? Dat is in dit topic naast de kwestie. Het is niet omdat we geen kwaliteit mogen verwachten, dat we ook maar meteen ons recht op garantie moeten laten varen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 22 jun 2017 14:46

Is dit juist (tegen wetgeving als ik dit regel maak)?

- Als ik verkoop (speelgoed) ik maak een papier "bij verkoop van dit product je bent akkoord garantie blijf geldig tot en met 5 dag" na 5 dag van verkoop uw garantie is niet meer geldig van mijn winkel (akkoord of niet akkoord dat is haar keus, als zij niet willen dan koop mijn klant niet, als mijn klant toch willen zij koopt dan?)
Dat is onwettig, u getekend document heeft geen enkele waarde.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 22 jun 2017 14:53

Is dit juist (tegen wetgeving als ik dit regel maak)?

- Als ik verkoop (speelgoed) ik maak een papier "bij verkoop van dit product je bent akkoord garantie blijf geldig tot en met 5 dag" na 5 dag van verkoop uw garantie is niet meer geldig van mijn winkel (akkoord of niet akkoord dat is haar keus, als zij niet willen dan koop mijn klant niet, als mijn klant toch willen zij koopt dan?)
:shock: :shock: :shock: Meent u dit echt??? Hoe in godsnaam heb jij uw winkel opgestart???
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

#20 , 22 jun 2017 15:31

@Gebruiker21: ik meent dit niet echt, ik ben gewoon vergelijken wat is juist en niet juist bij mijn situatie.

mijn producten zijn unit testing producten (microprocessor en robotica).
Je maak voor demonstratie, iemand wil dit demo toch kopen om te leren of kopiëren, daarom ik wil zeggen 48uur garantie meer niet. (iemand die koop mijn product die wil gewoon leren of iets nieuw maken zelf in robotica)

Voorbeeld: ik heb alle producten voor dit drone gekocht van uit ergens buitenland, dan zelf heb ik een product gemaakt met packet. Ik heb zelf uitgelegd ook dit is een demo product.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door nazmul op 22 jun 2017 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 22 jun 2017 15:39

Dus met andere woorden: de wetgeving komt u niet goed uit, dus u gaat deze op eigen houtje beperken??? Zo werkt het niet, nazmul. Wetgeving is wetgeving. Als u een product verkoopt, MOET u garantie geven. De eerste 6 maanden van die garantie gaat men er van uit dat indien iets defect gaat, dit niet de schuld van de koper is, tenzij u het tegendeel kan BEWIJZEN. Na die 6 maanden, moet de koper bewijzen dat het om een fout van het product gaat, en niet om een fout van de koper. Zo is het en niet anders.

Met dit "meen je dit echt", bedoelde ik: als je iets of wat weet over handel drijven, zou dit basiskennis moeten zijn waar je dit soort vragen zelfs niet zou mogen stellen. Idem met uw vragen over uw automaat die ook sigaretten verkoopt en waar je allerlei wilde ideeën had over hoe de wet "toe te passen". Je leeft een beetje in uw eigen wereldje, heb ik de indruk, waarbij je denkt dat de Belgische wetgeving eerder richtlijnen zijn, die je naar eigen goeddunken kan aanpassen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12828

#22 , 22 jun 2017 15:41

Hij komt het hier toch vragen? Ook al weet hij er niet veel van, dat op zich is toch al beter dan gewoon doen wat hij denkt dat juist is.

Franciscus
Berichten: 38596

#23 , 22 jun 2017 21:12

PS inzake drones en het gebruik ervan is ondertussen specifieke wetgeving welk toestel waar gebruiken en wie het mag gebruiken (vergunning om te 'vliegen')

Hebt u een bedrijfsattest.
Hier al eens lezen
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... vpy4lBOpZA

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... wsyYexKL_A

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 5hVBOPrYFA

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 23 jun 2017 14:42

PS inzake drones en het gebruik ervan is ondertussen specifieke wetgeving welk toestel waar gebruiken en wie het mag gebruiken (vergunning om te 'vliegen')
Goed punt. De topic starter heeft het al moeilijk met iets basics als garantiewetgeving, maar gaat wel prototypes van drones verhandelen... Dit is lopen nog voor je kan kruipen, als je het mij vraagt... Maar bon.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#25 , 23 jun 2017 17:13


Dit is lopen nog voor je kan kruipen, als je het mij vraagt... Maar bon.
Dit is de reden waarom zoveel boekhouders zijn en allemaal zeer veel werk hebben, als hun rekening van het restaurant niet klopt bel men zijn boekhouder op bij wijze van spreken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#26 , 23 jun 2017 22:15

Ik koop van mijn leverancier zonder garantie, of mijn leveranciers geeft geen garantie.
Dat ontslaat u niet van de plicht om toch garantie te geven aan uw klanten.
De consumentenkoop komt voort uit een minimumregelgeving op EU-vlak. Dit betekent dat lidstaten een strengere regeling kunnen instellen, maar de regeling van Richtlijn 1999/44/EG is het minimum.
Art. 4 van deze richtlijn regelt het recht op verhaal dat de verkoper zelf heeft ten opzichte van zijn producent of een eerdere verkoper. Hierin wordt verwezen naar het nationale recht.
Als je zelf dus actief koopt in andere (EU-)landen, dan heb je afhankelijk van dat nationale recht ook de mogelijkheid om gebrekkige producten te verhalen op jouw leverancier/producent.
In het BE recht is dit geregeld in art. 1649sexies BW dat bepaalt dat noch de producent noch enige contractuele tussenpersoon, zijn aansprakelijkheid contractueel kan beperken of opheffen.
Je zou dus - onder voorbehoud van het toepasselijke nationale recht - hiermee zelf ook bij jouw verkoper moeten terecht kunnen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#27 , 26 jun 2017 09:25

Je zou dus - onder voorbehoud van het toepasselijke nationale recht - hiermee zelf ook bij jouw verkoper moeten terecht kunnen.
Da's waar, maar voor de klant van de topic starter maakt dit geen enkel verschil. Die heeft recht op een werkend product. Hoe de topic starter dit regelt is zijn probleem, maar hij moet wel in de eerste plaats zijn verplichtingen naar de klant toe, nakomen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#28 , 26 jun 2017 10:48

Je zou dus - onder voorbehoud van het toepasselijke nationale recht - hiermee zelf ook bij jouw verkoper moeten terecht kunnen.
Da's waar, maar voor de klant van de topic starter maakt dit geen enkel verschil. Die heeft recht op een werkend product. Hoe de topic starter dit regelt is zijn probleem, maar hij moet wel in de eerste plaats zijn verplichtingen naar de klant toe, nakomen...
Het is natuurlijk (per definitie) wel TS die hier de vraag stelt en niet klant.
Voor klant natuurlijk geen verschil. Deze heeft recht gedurende 2 jaar op kosteloze herstelling of kosteloze vervanging.
Wel voor TS die desgevallend kan verhalen op zijn leverancier.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#29 , 26 jun 2017 13:23

Het is natuurlijk (per definitie) wel TS die hier de vraag stelt en niet klant.
Inderdaad, maar het is de TS die de vraag stelt: "heeft de klant recht om haar geld terug te vragen als het product defect is". Antwoord is: "indien u haar geen zelfde werkend product kan bezorgen door omruilen of reparatie, heeft ze recht om haar geld terug te vragen."

Hoe de TS dan achteraf deze "schade" die hij geleden heeft gaat verhalen op zijn leverancier is inderdaad een ander topic, maar daar heeft hij niet meteen naar gevraagd, voor zover ik kan zien...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#30 , 26 jun 2017 14:05

Dat zal afhangen welk contract hij met zijn leverancier heeft, daar deze buiten de EU bevind (china)
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Handelspraktijken”