Is dit sluikwerk

frostzebra
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Is dit sluikwerk

#1 , 12 jun 2017 11:44

Dag iedereen!

Dit is echt een superforum! Wil echt ook mensen helpen in de toekomst :)

Een vraagje: Is het sluikwerk als ik verkoop op een website, maar het geld op de website laat staan en niet doorstuur naar bank of paypal.
Eens ik een eenmansbedrijf kan oprichten, zal ik het geld doorsturen en belastingen betalen.
Is dit OK?

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2017 11:47

Dit mag niet !

Wanneer je op regelmatige basis iets verkoopt dient je onmiddellijk in orde te stellen zoals ieder andere handelaar, inschrijven ondernemingsloket, BTW activeren en aansluiten bij een sociale kas, en een bankrekening openen. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 12 jun 2017 11:53

Je mag geen handel drijven alvorens je eenmanszaak (of vennootschap) in orde is. Dus eerst de administratieve kant doorlopen, dan pas beginnen met de verkoop.

Reclame

frostzebra
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2017 12:46

Bedankt voor de antwoorden!

Ik wil wel graag een onderneming oprichten, maar ik mag dit niet doen omdat ik een doctoraatsstudent ben (staat in contract).
Een collega zei me dat als ik dit toch doe er niets zal gebeuren, omdat ik toch gewoon mijn belastingen betaal.
Alleen maak ik me zorgen voor contractbreuk en wat de gevolgen hiervan zijn buiten het stopzetten van mijn doctoraat (moeilijk om hier iets over te vinden).

Alleszins al heel erg bedankt!!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 12 jun 2017 12:47

Hoe ga je geld op een website laten staan vraag ik me af.
Eenmaal u een webshop (winkel) opent moet je ingeschreven staan als zelfstandige of zelfstandig in bijberoep.
Hoe denk je garantie te geven, voor je zoiets begint informeer u goed.
Let wel op daar is heel veel controle op.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

frostzebra
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2017 12:50

Hoe ga je geld op een website laten staan vraag ik me af.
Eenmaal u een webshop (winkel) opent moet je ingeschreven staan als zelfstandige of zelfstandig in bijberoep.
Hoe denk je garantie te geven, voor je zoiets begint informeer u goed.
Let wel op daar is heel veel controle op.
Het is een webwinkel dat niet de mijne is. Je kan op de website gewoon je balans laten staan zonder het door te sturen naar jezelf.
Dus misschien zou ik technisch gezien niets verdienen en pas als ik een bedrijf kan oprichten het doorsturen en belastingen op betalen.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 12 jun 2017 12:53

Het effectief verdienen is geen criterium, vanaf dat er de intentie is om handel te drijven, moet je je laten registreren.

Er is inderdaad een conflict tussen uw contract en de fiscale wetgeving, ik vrees dat u een keuze gaat moeten maken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 12 jun 2017 13:40

Het is een webwinkel dat niet de mijne is. Je kan op de website gewoon je balans laten staan zonder het door te sturen naar jezelf.
Omdat de balans er staat is het geld toch ergens op een bankrekening, hier zal toch iemand op belast worden.
Is dat een buitenlandse webshop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 12 jun 2017 15:57

omdat ik een doctoraatsstudent ben !
Dan toch al niet in handelszaken :mrgreen:

Terug naar “Handelspraktijken”