Valse reclame 'laagste prijzen uit de regio'

djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

Valse reclame 'laagste prijzen uit de regio'

#1 , 08 jun 2017 09:21

Een naburig tankstation heeft een enorm led bord geplaatst waarop reclame verschijnt waaronder 'tanken wordt duurder! laagste prijzen in de regio!'.

Dit terwijl 1km verder de eerste naburige tankstations Esso en Shell beiden continue een lagere prijs aanbieden voor zowel diesel als benzine. Als sinds dat bord er staat 3 weken is het nooit de laagste geweest.

Kan dit zomaar? Of mag echt alles in de reclame?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2017 11:36

Als zij als definitie van "regio" nemen "alles binnen een straal van 900 meter" dan klopt hun reclame, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 08 jun 2017 12:00

Je kan altijd een klacht indienen voor misleidende recklame: http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... Tkf9GjyiUk
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

djorkaef
Topic Starter
Berichten: 138

#4 , 11 jun 2017 04:19

Dit is nu de eerste keer dat ik als consument zwart op wit zie dat reclame niet eens met een korrel zout moet genomen worden, maar absoluut genegeerd. En ook dat daar dus niemand om maalt zoals op dit forum te zien is.

Ja het kan zijn "laagste prijzen uit de regio met straal van 900m" het kan ook zijn "laagste prijzen van ons merk brandstof in de regio" of "laagste prijzen voor vulservice in de regio, namelijk gratis". Misschien betekent laagste gewoon dat de prijzen laag ophangen.

Alleszins zij hebben daar een gigantisch bord gezet en mogen zomaar mensen misleiden, dat leert mij dan ook over andere reclames.

LeenW
Berichten: 12836

#5 , 11 jun 2017 09:00

Ik vind dit toch voldoende om klacht in te dienen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 11 jun 2017 09:05

Pikken die andere benzinestations dat zomaar?
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jun 2017 10:25

Als men dit als valse reclame ziet, dan zijn de meeste reclames vals !!

En het is niet omdat jij zegt ik ben de goedkoopste, dat een consument dit moet geloven !!

Als men eens naar voedingswaren kijk zal je zeer veel valse reclames zijn, en neen dit is niet misleidend !

Dan spreek ik nog niet van de keuken fabrikanten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1683

#8 , 11 jun 2017 10:41

het grote tuincenter OV......CK geeft van maart tot oktober kortingen van 30 tot 40% op hun tuinmeubelen. Wanneer zij de gewone prijzen hanteren is mij ook een raadsel

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 jun 2017 10:53

Ook zo iets die tuin en keuken meubelen, ze geven van dag één 40% korting op welke prijs ???????

We gaan hier geen namen noemen maar neem bv de drie grootste doe het zelf ketens en dan zie je genoeg.

Soms valse reclame ??? dit bestaat reeds jaren !!

Eén van de grootste waren huizen maakt reklame " hier de goedkoopste prijs " men vergelijkt twee winkels van deze groep met elkaar en 15 km van elkaar staan de prijzen met 15% verschil in de zelfde warenhuis keten !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12836

#10 , 11 jun 2017 12:03

Lowie, als dit geen valse reclame is, wat moet er dan al gebeuren om van valse reclame te kunnen spreken volgens u?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 jun 2017 13:12

Als men dit als valse reclame ziet, dan zijn de meeste reclames vals !!

En het is niet omdat jij zegt ik ben de goedkoopste, dat een consument dit moet geloven !!

Als men eens naar voedingswaren kijk zal je zeer veel valse reclames zijn, en neen dit is niet misleidend !

Dan spreek ik nog niet van de keuken fabrikanten .
Je mag vergelijkende reclame plaatsen. Je mag ook in zekere mate selectief zijn in wat je vergelijkt.
Maar wat je vergelijkt, moet je kunnen staven. Anders is het een misleidende handelspraktijk.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

WP002
Berichten: 1479

#12 , 11 jun 2017 23:25

Is er eigenlijk reclame die niét vals is? Reclame stelt per definitie de waarheid altijd mooier voor dan ze is. Het is pas wanneer een concurrent hier schade door ondervindt (ik verkoop pakken cornflakes en beweer de helft van de prijs van de GB te vragen, terwijl dit manifest niet waar is) dat er een haar in de boter zit.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#13 , 12 jun 2017 01:04

Je kan altijd een klacht indienen voor misleidende recklame: http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... Tkf9GjyiUk
Hiermee is alles gezegd en kan er een slot op dit topic.

Terug naar “Handelspraktijken”