Ik dacht dat alles goed verliep, nooit een communicatie gekregen van problemen of bedenkingen. Edoch, de laatste dag van de maand ontving ik op weg naar huis een ronduit bevreemdende telefoon. De eindklant zou totaal niet tevreden zijn en wil met onmiddellijke ingang het contract stopzetten.
Ik viel uit de lucht en wist niet direct veel zinvols te zeggen. Wat ik te horen kreeg was nogal vergaand, op veel vlakken zelfs belachelijk te noemen. Bovendien was er mij nooit ook maar iets gezegd. Ik vroeg om me de mail van de klant te forwarden, ik zou zo snel mogelijk antwoorden en mijn versie van de feiten geven.
Eens thuisgekomen mijn mailbox opengegooid en gecheckt of er iets stond. Inderdaad: de geforwarde mail stond er. Een mooi stukje proza met de ene beschuldiging naar de andere.
- Ik val mijn collega's lastig met zinloze vragen
- Ik werk te traag
- Zit een groot deel van mijn tijd op niet-werk gerelateerde zaken bezig
- Ik lig te IM'en tijdens meetings
- Zit op dating sites bezig
- ....
Na veel vijven en zessen wordt er afgesproken om toch een opzegtermijn te laten presteren, wat dan wordt voorgesteld als een groten geste...
Ik ben natuurlijk al aan het zoeken naar een nieuwe opdracht, alleen stoot ik hier op een vervelend probleem. Wat op te geven als de reden? Ik kan moeilijk de echte reden geven en de verongelijkte freelancer gaan uithangen... , Bij de paar contacten die ik tot nu toe heb gehad hou ik het op de vlakte en zeg ik dat er problemen met het budget waren.
De ene slikt het gewoon en werkt verder. Sommige willen meer informatie. maar hoe ver mogen ze hier wettelijk gesproken gaan?
- Mag men bijv. zo maar in het wilde weg informatie weggeven in deze context?
- Kan er legaal een staartje gegeven worden als dergerlijke ongesubstantieerde info wordt vrijgegeven?