Opdracht loopt verkeerd af

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

Opdracht loopt verkeerd af

#1 , 05 jun 2017 15:20

Ik zat sinds vorige maand op een project bij een nieuwe klant.

Ik dacht dat alles goed verliep, nooit een communicatie gekregen van problemen of bedenkingen. Edoch, de laatste dag van de maand ontving ik op weg naar huis een ronduit bevreemdende telefoon. De eindklant zou totaal niet tevreden zijn en wil met onmiddellijke ingang het contract stopzetten.

Ik viel uit de lucht en wist niet direct veel zinvols te zeggen. Wat ik te horen kreeg was nogal vergaand, op veel vlakken zelfs belachelijk te noemen. Bovendien was er mij nooit ook maar iets gezegd. Ik vroeg om me de mail van de klant te forwarden, ik zou zo snel mogelijk antwoorden en mijn versie van de feiten geven.

Eens thuisgekomen mijn mailbox opengegooid en gecheckt of er iets stond. Inderdaad: de geforwarde mail stond er. Een mooi stukje proza met de ene beschuldiging naar de andere.
  • Ik val mijn collega's lastig met zinloze vragen
  • Ik werk te traag
  • Zit een groot deel van mijn tijd op niet-werk gerelateerde zaken bezig
  • Ik lig te IM'en tijdens meetings
  • Zit op dating sites bezig
  • ....
Ik stuur een antwoord naar mijn klant en weerleg alles. De beschuldigingen zijn idioot en slaan op weinig, maar toch.. hoe ga je daar tegen in? Er staan geen concrete feiten in, alles is vaag en staat of valt met de indrukken van de mensen daar. Ik zou logs kunnen eisen, maar gezien ik af en toe wel eens op Facebook zat ziet de klant dat niet zo zitten.

Na veel vijven en zessen wordt er afgesproken om toch een opzegtermijn te laten presteren, wat dan wordt voorgesteld als een groten geste...

Ik ben natuurlijk al aan het zoeken naar een nieuwe opdracht, alleen stoot ik hier op een vervelend probleem. Wat op te geven als de reden? Ik kan moeilijk de echte reden geven en de verongelijkte freelancer gaan uithangen... , Bij de paar contacten die ik tot nu toe heb gehad hou ik het op de vlakte en zeg ik dat er problemen met het budget waren.

De ene slikt het gewoon en werkt verder. Sommige willen meer informatie. maar hoe ver mogen ze hier wettelijk gesproken gaan?
  • Mag men bijv. zo maar in het wilde weg informatie weggeven in deze context?
  • Kan er legaal een staartje gegeven worden als dergerlijke ongesubstantieerde info wordt vrijgegeven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2017 17:06

U bent dus als freelancer aan de slag bij een klant? Via een tussenfirma, blijkbaar, want de communicatie met de klant gebeurt niet rechtstreeks? Welke opdracht moest u vervullen bij de klant? Had u een resultaatverbintenis met die klant?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

gebrokenhart2
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2017 18:10

Alles verliep inderdaad via een tussenklant.

De manager wou me er zelf over aanspreken, maar is teruggefloten en heeft daardoor een nogal gefrustreerde mail naar mijn eigenlijke klant gestuurd. Desondanks verliep alle overige communicatie altijd rechtstreeks naar mij.

Er was geen resultaatsverbintenis, gewoon een ongeduldige projectmanager die'k morgen ga mogen vertellen dat al die vertraging waar ze mij nu van beschuldigd aan een slecht geconfigureerd serverpark ligt...

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”