Gratis software upgrade, maar wel hoge overzettingskosten

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

Gratis software upgrade, maar wel hoge overzettingskosten

#1 , 26 mei 2017 12:04

In 2002 kocht ik een licentie voor een kassa software met voorraadbeheer, gekoppeld aan de software zit een jaarlijks verplichte onderhoudscontract.
Onlangs werd ik op de hoogte gebracht van een gratis upgrade naar een totaal nieuw software pakket die in de loop van 2017 zou worden geïnstalleerd.
Ik werd uitgenodigd voor een voorstelling van de nieuwe software waar nogmaals werd benadrukt dat de upgrade gratis was, er zou alleen een bijdrage worden aangerekend van € 1500 om mijn bestanden van het oude programma naar het nieuwe programma over te zetten wat 2 dagen in beslag zou nemen.
Het idee voor het nieuwe software pakket kwam er door de samensmelting met een ander softwarebedrijf die ook een pakket heeft en men het beste van beide pakketten er uit heeft genomen voor het programmeren van het nieuwe pakket.
De jaarlijkse bijdrage van het onderhoudscontract (€ 800) dekt volgens hun de kosten niet voor het maken van de nieuwe software en het overzetten van de bestanden.
Ik heb het contract doorgenomen en er staat in dat ik recht heb op nieuwere versies van het standaard programma maar dat assistentie ter plaatse en aanpassingen van de software van persoonlijke aard wel betalend zijn.
Er staat niks in het contract over het vervangen van het volledige software pakket en de eventuele kosten die zich met deze procedure meebrengen.
Ik ben geen vragende partij voor een nieuwe kassa software maar wordt wel verplicht om over te stappen gezien de mogelijkheid om met de oude software te blijven werken geen optie is gezien de ondersteuning hiervoor stopt.
Wat zou ik hiertegen kunnen ondernemen ? iemand tips ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 mei 2017 12:23

Dit lijkt mij inderdaad de normale gang van zaken.

Wat mij betreft, heb je volgende opties:
1) Op je huidige software blijven, zonder onderhoudscontract, zonder support, met de mogelijkheid dat deze op een dag niet meer zal voldoen
2) Gratis overstappen, met hun extra kosten voor de overdracht (1500 euro voor 2 dagen maatwerk is in feite redelijk goedkoop, het feit dat je een onderhoudscontract had zal dus wel meetellen om tot dit bedrag te komen)
3) Gratis overstappen, en zelf (of een ander bedrijf) de overdracht laten doen
4) Overstappen naar een andere leverancier, met andere software

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 26 mei 2017 14:39

Geen idee of de verschillende mogelijkheden een optie zijn, het kan misschien zijn dat 1500 euro voor 2 dagen maatwerk niet duur is maar het wordt mij wel opgedrongen en vind dit beneden alles.

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 26 mei 2017 17:19

2 dingen:

Wat heeft de firma tussen de aankoop en nu gepresteerd voor dat onderhoudskontrakt ?
Moeten ze dikwijls ingrijpen om dingen te herstellen of aan te passen die je niet zelf zou kunnen doen ?
--> eventueel de software blijven verder gebruiken zonder onderhoudskontrakt als je het systeem voldoende zelf kent.
maar dan moet je zelf uw plan kunnen trekken als er iets misloopt, vandaar mijn vraag of de firma moet tussenkomen of niet.

Vragen of er een handleiding is voor het omzetten van de bestanden, en de omzetting dan zelf doen, als je dat ziet zitten.
Mogelijk wil de firma die procedure niet ter beschikking stellen, kwestie van job protectie.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 26 mei 2017 19:57

Waarschijnlijk draait die software uit 2002 enkel op hardware uit "2002" en die bijft ook niet eeuwig meegaan. Je kan geen eeuwigdurende support voor antieke software verlangen. Als de nieuwe software functioneel ok is migreer je t best. t Kost 1500€ (inbrengbaar als kost) maar dan ben je weer gesteld voor 10-15 jaar.

IT onderhoidscontracten doen enkel wat in het kontract staat. Wat er niet instaat doen ze niet. Waarschijnlijk staat er wel een "end-of-life" clausule in en ben je met 1.500€ voor de migratie eigenlijk "goed" af.

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

#6 , 26 mei 2017 19:59

2 dingen:

Wat heeft de firma tussen de aankoop en nu gepresteerd voor dat onderhoudskontrakt ?
Moeten ze dikwijls ingrijpen om dingen te herstellen of aan te passen die je niet zelf zou kunnen doen ?
--> eventueel de software blijven verder gebruiken zonder onderhoudskontrakt als je het systeem voldoende zelf kent.
maar dan moet je zelf uw plan kunnen trekken als er iets misloopt, vandaar mijn vraag of de firma moet tussenkomen of niet.

Vragen of er een handleiding is voor het omzetten van de bestanden, en de omzetting dan zelf doen, als je dat ziet zitten.
Mogelijk wil de firma die procedure niet ter beschikking stellen, kwestie van job protectie.

Ik moet zeggen dat ze in mijn geval bitter weinig hebben moeten presteren maar heb wel dubbel en dik betaald over al de jaren.
Op zich is het geen probleem om het oude pakket verder te gebruiken, het programma die draait onder Windows is echter niet plug en play sommige parameters
kunnen alleen maar door hun worden ingesteld.
Als ik bijvoorbeeld een nieuwe ticket printer wil installeren dan bestaat er een grote kans dat ze via team viewer aanpassingen moeten doen om deze te laten werken.
Het overzetten van de database op zich houd voor hun niet veel in, de structuur voor alle klanten is dezelfde en werd eenmaal geschreven om alles automatisch over te zetten.

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

#7 , 26 mei 2017 20:04

Waarschijnlijk draait die software uit 2002 enkel op hardware uit "2002" en die bijft ook niet eeuwig meegaan. Je kan geen eeuwigdurende support voor antieke software verlangen. Als de nieuwe software functioneel ok is migreer je t best. t Kost 1500€ (inbrengbaar als kost) maar dan ben je weer gesteld voor 10-15 jaar.

IT onderhoidscontracten doen enkel wat in het kontract staat. Wat er niet instaat doen ze niet. Waarschijnlijk staat er wel een "end-of-life" clausule in en ben je met 1.500€ voor de migratie eigenlijk "goed" af.

De hardware is een gewone pc, ooit begonnen met windows 2000 en nu draait het onder Windows 10.
End of life staat er niet in.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#8 , 27 mei 2017 14:49

Het belangrijkste is wat ze moeten doen om het pakket zelf draaiende te houden.
  • Is het programma zelf eenvoudig te installeren?
  • Zijn de dingen waar je ze voor hebt moeten contacteren wijzigingen in het programma zelf, of eerder instellingen in uw besturingssysteem.
  • Zijn er patches nodig geweest om je programma draaiende te houden in de nieuwere Windows-versies?
Dit lijken mij in 1ste instantie de belangrijkste vragen, vanuit technisch oogpunt. Zeker als het bedrijf waar je nu mee samenwerkt volledig overstapt naar het nieuwe pakket.

Doorgaans krijg je in die gevallen een overgangsperiode waarin de software nog wel "ondersteund" word "as is". Zolang het pakket zonder problemen blijft draaien is er dan geen probleem. Natuurlijk... als er dan alsnog problemen komen, dan zit je in die miserie.

Je zou niet het eerste bedrijf zijn dat in problemen komt vanwege een ongelukkige crash, of het corrupt geraken van je databestanden...

Zolang het programma zelf blijft draaien en alle wijzigingen die ze voor je uitvoerden Windows - instellingen zijn kan je het risico nemen. Hou er wel rekening mee dat je dan zelf voor de expertise moet zorgen (en betalen!) als er iets dient te gebeuren voor bijv. een ticket printer... En dat kan je makkelijk meer dan 1500 euro kosten.

Zoals al eerder aangehaald hier is er niets verkeerds aan wat er nu gebeurd. Zelfs al waren ze niet samengegaan was er vroeg of laat toch een moment gekomen waarop je een soortgelijke overstap zult moeten maken.

€ 1500 is idd. een mooi bedrag, maar valt in het niets als je een gedwongen overstap moet maken naar een nieuw pakket, als in er 1 of andere nieuwe versie van Windows je programma niet weer wil draaien...

djorkaef
Berichten: 138

#9 , 13 jun 2017 23:02

De vraag die ik mezelf zou stellen is: waar heb ik 15 jaar lang die 800 euro per jaar voor betaald? Was dit omdat ze me de perceptie gaven dat ik zo altijd de laatste versie mocht gebruiken zonder licentiekost? Of was dit om alle interventies via teamviewer, herinstallaties op nieuwe operating systemen, toevoegen van printers enzovoort te coveren?

Als het puur voor de eerste optie was, met andere woorden dat hun hulp op afstand ook altijd nog eens gefactureerd werd los van hun software upgrades en licenties, dan zou ik nu serieus overwegen om van leverancier te veranderen.

Als het daarentegen een combinatie van de 2 was dan zou ik gewoon betalen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 13 jun 2017 23:37

U weet toch wat ze allemaal gedaan hebben voor die €800, hebben ze u ooit iets extra gevraagd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JAN_1964
Topic Starter
Berichten: 48

#11 , 17 jun 2017 12:58

Ik heb in al die jaren afgerond € 11000 betaald (de licentie aankoop niet inbegrepen)
Ik ben een klant die niet veel beroep doet op ze omdat ik in 90 % van de gevallen zelf het probleem op los, herinstallatie op een nieuw operating systeem deed ik zelf ook de hardware.
De enige keren ik ze nodig had was wanneer zij zelf een update hadden gedaan de rapporten niet meer klopten en dit kon enkel maar opgelost worden in het programma zelf en moesten zij doen.

Terug naar “Handelspraktijken”