Wetgeving - "reclame is onder elke vorm verboden"

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

Wetgeving - "reclame is onder elke vorm verboden"

#1 , 21 mei 2017 16:15

Sigaretten wetgeving zegt "reclame is onder elke vorm verboden"?

- in mijn dag winkel bij ingang, heb ik een sticker in glass met een madam aan roken. (ben ik tegen wetgeving?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 21 mei 2017 22:52

Elke vorm is elke vorm dus volgens mij bent u in overtreding.

versaille
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2017 15:00

Dus een handelaar die voor zijn zaak zelf een sigaret rookt zou je dan ook ergens kunnen zien als reclame ?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2017 15:06

Dus een handelaar die voor zijn zaak zelf een sigaret rookt zou je dan ook ergens kunnen zien als reclame ?
Neen, dit kan je enkel zien als iemand die buiten even een sigaret rookt. Nu niet overdrijven, hé.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jun 2017 15:12

Die mevrouw die rookt is een symbool van een zeer bekend Belgisch merk van sigaretten zoals je ook een cowboy geeft van een merk sigaretten.
Die mevrouw heeft een grote zwarte hoed op

Afbeelding
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

versaille
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jun 2017 13:15

Ik overdrijf niet maar besef zeer goed dat zelfs het inrichten van de zaak en het schilderen in de kleuren ook al problemen kan opleveren. Zie vroegere rechtspraak.

@Lowie De dame die model stond was trouwens een Antwerpse.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jun 2017 14:06

Ik overdrijf niet maar besef zeer goed dat zelfs het inrichten van de zaak en het schilderen in de kleuren ook al problemen kan opleveren. Zie vroegere rechtspraak.
Tja, als je een muur in uw zaak in het wit schildert met bovenaan een orde band waar zo'n witte driehoek uit is, kan je moeilijk zeggen dat je niet naar het Marlboro logo verwijst, om maar iets te zeggen... Dus inderdaad kleuren en vormen kunnen overduidelijk naar bepaalde merken verwijzen. Sommige kleurencombinaties zijn zo "iconisch" dat je meteen weet over welk merk het gaat (denk maar aan de typische combinatie blauw-geel van IKEA). Als dit merk dan een sigarettenmerk is, overtreed je inderdaad de wet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Handelspraktijken”