Online bestelling probleem

ivander
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Online bestelling probleem

#1 , 19 mei 2017 14:56

Beste,

Een vervelende situatie:

Klant besteld tablet online (alle bewijsmateriaal aanwezig), wij verzenden pakket per direct, maar de klant heeft nog niet betaald. Pakket komt toe bij klant (bewijs aanwezig) maar klant zegt dat het dat niet is wat ze wou. Wij communiceren om alles terug te sturen. Klant doet dit zogezegd (allemaal al weken later) maar wij ontvangen niks.

Gevolg is dat wij ons product kwijt zijn, en dat er niks is betaald.

Wat kan er nu juridisch aan gedaan worden?

Mvg,

Jos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 21 mei 2017 20:50

Kan de klant bewijzen dat deze het pakket teruggezonden heeft en dat dit ontvangen is door u?
Zolang de klant dit niet kan, kan deze beweren wat hij wilt.

Pakketjes worden standaard verzonden in België met tracking-code, dus bewijs leveren lijkt mij niet moeilijk alvast, als het effectief verzonden is.

Indien geen bewijs:
Aangetekend schrijven sturen dat je de betaling eist, aangezien de klant zijn retentierecht niet uitgevoerd heeft (gebrek aan bewijs van verzending).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2017 14:05

Inderdaad. Als de klant geen bewijs van retourzending kan leveren, hebt u recht op de betaling van wat er geleverd werd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2017 15:52

Het probleem is echter dat de verkoper een product heeft geleverd waar de consument niet om heeft gevraagd en mogelijks gelijkgesteld kan worden aan een niet-gevraagde levering in de zin van artikel VI.103, °6 (afgedwongen aankopen, zie bijv. in die zin: Vred. Torhout. 5 oktober 2010, DCCR 2011).

polk
Berichten: 437

#5 , 23 mei 2017 16:05

Het probleem is echter dat de verkoper een product heeft geleverd waar de consument niet om heeft gevraagd en mogelijks gelijkgesteld kan worden aan een niet-gevraagde levering in de zin van artikel VI.103, °6 (afgedwongen aankopen, zie bijv. in die zin: Vred. Torhout. 5 oktober 2010, DCCR 2011).
De kans lijkt me klein dat de topicstarter een 'agressieve handelspraktijk' voert: de klant heeft wel degelijk een tablet besteld maar blijkbaar niet helemaal gekregen wat hij/zij ervan verwachtte.

Misschien moet de topicstarter even toelichten waarom de klant het product niet wilde? Komt het geleverde product overeen met het bestelde product?

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 23 mei 2017 16:10

Klant besteld tablet online (alle bewijsmateriaal aanwezig)
Ik denk dat de piste "dat de verkoper een product heeft geleverd waar de consument niet om heeft gevraagd en mogelijks gelijkgesteld kan worden aan een niet-gevraagde levering" hierdoor wel afgesloten kan worden, niet ?
klant zegt dat het dat niet is wat ze wou
Dit is wat vaag. Is het geleverde niet conform wat de klant gevraagd heeft, of is het niet wat de klant verwacht had ?
Ik vermoed dat het het tweede is, anders had TS waarschijnlijk wel vermeld dat er een fout gebeurd was (bij hen) bij de levering/verzending.
En zelfs als er een fout gebeurd is door de handelaar, ik geloof niet dat een foute levering (als er wel degelijk een bestelling geplaatst was) als een "niet-gevraagde levering" kan beschouwd worden.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Handelspraktijken”