Domicilie zelfstandige in bijberoep

Femke_
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Domicilie zelfstandige in bijberoep

#1 , 13 apr 2017 14:07

Hallo iedereen

Ik geef voltijds les en start binnenkort voor een bijleskantoor als zelfstandige in bijberoep.
Deze week verhuis ik samen met mijn partner naar een nieuw huis, maar in eerste instantie zou ik mijn domicilie niet mee verhuizen.
Deze laatste staat nog bij mijn ouders.

Is het mogelijk om mijn BTW-nummer aan te vragen op mijn verblijfsadres? Of kan dit problemen geven gezien het gekoppeld wordt aan mijn gedomicilieerd adres, dat 20 km verder ligt?

Misschien interessant om te weten is dat mijn activiteiten zullen plaatsvinden in het kantoor, dat op 2 km van mijn verblijfsadres ligt.
En dus niet op mijn verblijfsadres.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 13 apr 2017 14:14

Uw domicilie moet zijn waar u werkelijk verblijft, u kunt niet kiezen waar u dat zet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2017 14:50

Raar, de mensen weten blijkbaar niet meer wat een domicilie is, dit is het adres waar je verblijft en indien dit niet zo is ben je strafbaar voor domicilie fraude !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Femke_
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 apr 2017 15:12

Raar, de mensen weten blijkbaar niet meer wat een domicilie is, dit is het adres waar je verblijft en indien dit niet zo is ben je strafbaar voor domicilie fraude !
Sorry, "de mensen" heeft zich verkeerd uitgedrukt.
Op mijn werk wordt er effectief gevraagd naar en een onderscheid gemaakt tussen verblijfsadres en het domicilieadres.
Vandaar de verwarring of er, buiten woon-werkverkeer en de bijhorende verzekering, ook nog niet-gerelateerd-aan-werkzaken aan gebonden waren.

Bedankt voor de info!

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 13 apr 2017 15:14

Dus om samen te vatten. De domicilie moet staan waar je effectief woont. De btw nummer staat steeds op uw domicilie bij een eenmanszaak. Waar uw kantoor is, maakt niet uit voor de Staat.

Femke_
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 apr 2017 15:15

Dus om samen te vatten. De domicilie moet staan waar je effectief woont. De btw nummer staat steeds op uw domicilie bij een eenmanszaak. Waar uw kantoor is, maakt niet uit voor de Staat.
Bedankt, Leen!

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 13 apr 2017 16:04

Domicilie : plaats waar uw belangen - kledij enz aan te treffen zijn waar u normaal slaapt ...kortom waar uw tandenborstel staat.
U kan en mag overal verblijven.
U kan huizen hebben maar u hebt maar één domicilie.
Uw woning is onschendbaar art 15 grondwet. U kan wel een 2de verblijf hebben en op het ogenblik dat u daar verblijft is het wel uw woning maar niet uw domicilie.
U kan in een aantal gevallen ook een hotelkamer als woning hebben... edoch het zal niet uw woning zijn als u met vakantie bent.
:D

Bij een eenmanszaak is er geen verschil tussen uw vermogen en dat van uw eenmanszaak.
Dus goed opletten wat u doet.

Terug naar “Handelspraktijken”