Omzetten VOF naar BVBA

Peter022
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Omzetten VOF naar BVBA

#1 , 12 apr 2017 09:13

Hallo,

Momenteel zijn wij met 3 personen in een VOF. Dit volledig vrijwillig in bijberoep, we keren onszelf geen lonen of bedragen uit.

Toch zouden we ons project willen uitbreiden, en met een 4e persoon en een BVBA willen opstarten.

In een eerste fase zouden er 2 van de 4 hun huidige job opzeggen om voltijds op het project te gaan werken. De overigen zouden dan 4/5e werken en op die manier hun bijdrage leveren.

Mijn vraag; hoe gebeurt de omzetting van VOF naar BVBA concreet, indien dit al mogelijk is.

Wat is de impact voor de 2 personen die hun job opzeggen, kwestie van inkomsten/ sociale zekerheid etc. Het is moeilijk in te schatten wat de omzet zou zijn bij een pilootproject.

Kortom, waar moeten we zeker rekening mee houden, valkuilen etc. Alle tips zijn welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2017 13:02

Dit vraag je aan je boekhouder om de papieren in orde te maken, en dan moet dit voor de notaris komen en het kapitaal gestort worden, maar zoals ik als schreef dit vraag je aan je boekhouder want daar is veel papierwerk voor nodig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Peter022
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2017 13:14

Ok, een boekhouder hebben we alletwee (3 personen in de VOF) en de nieuwe vennoot. We zullen deze al eens aanspreken, en nadien bezien voor de notaris.

Moet deze 4e persoon eerst mee aansluiten in de VOF of niet? Los van de financiele overdracht, wat is de impact als ik mijn huidige job opzeg om voltijds in de BVBA te werke?. Ik neem aan dat ik tal van voordelen niet meer zal hebben? Impact op belastingen etc? Variabel loon op basis van omzet etc.

Aangezien we niet met alle 4 volledig voltijd in de zaak zullen werken, wil ik de juiste afweging maken.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2017 13:25

Ik raad je een accountant aan als boekhouder omdat vertrouwd zijn met overnames, voor de 4 persoon is dit geen probleem dit zal dan geregeld worden in de nieuwe statuten van de BVBA.

Ja wat u betreft het verschil tussen zelfstandige en loon trekkend is enorm groot hoor, het begint met geen vakantie geld, geen eindejaars-premie, bij ziekte minder uitkeringen en bij geen werk geen dopgeld enz...

Je moet echt alles afwegen eer je deze stap zet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Peter022
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2017 13:53

Bedankt denlowie!

Terug naar “Handelspraktijken”