Aankoop fiets

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

Aankoop fiets

#1 , 05 apr 2017 19:19

Ik ben zelfstandige in bijberoep (niet BTW-plichtig). Voor mijn hoofdberoep heb ik een bedrijfswagen, maar ik zou graag voor mijn bijberoep een fiets kopen omdat ik nu geen deftige fiets heb. Mag ik dit kopen en kan ik deze kost volledig inbrengen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2017 19:45

Als je dit kan verantwoorden JA, maar dan zal je zeker geen km vergoeding voor je wagen kunnen inbrengen voor je bijverdiensten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 05 apr 2017 19:49

Als je dit kan verantwoorden JA, maar dan zal je zeker geen km vergoeding voor je wagen kunnen inbrengen voor je bijverdiensten.
Een km vergoeding kan ik zeker al niet binnenbrengen aangezien mijn wagen van mijn hoofdberoep is met een tankkaart.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2017 19:56

Ik schreef nergens dat je die wagen moest inbrengen, ik schreef km vergoeding !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12836

#5 , 05 apr 2017 23:49

Ga je de controleur kunnen overtuigen dat je die fiets enkel en alleen beroepsmatig gebruikt?

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 06 apr 2017 02:06

Beginnen bij het begin: wat is je bijberoep? Is het gebruik van een fiets daar mogelijk of aan te raden?

Je kan trouwens nog steeds de wagen combineren met een kilometervergoeding?

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

#7 , 06 apr 2017 09:11

Beginnen bij het begin: wat is je bijberoep? Is het gebruik van een fiets daar mogelijk of aan te raden?

Je kan trouwens nog steeds de wagen combineren met een kilometervergoeding?

Ik ben web developer, maar ik doe voornamelijk kleinere / lokale projecten.
Die fiets kan gebruikt worden om naar klanten te gaan, maar ook zeker voor privé gebruik.
Dit lijkt me toch hetzelfde als een aankoop van een wagen? Maar nu koop ik een fiets aangezien ik de auto (met tankkaart) van mijn hoofdberoep niet wil gebruiken voor mijn bijberoep.

Waarom zou ik een kilometervergoeding krijgen als deze auto van mijn werkgever is. Dit heeft toch niets te maken met mijn bijberoep?

dennisperremans
Topic Starter
Berichten: 28

#8 , 06 apr 2017 09:15

Een andere optie: met mijn winst een fiets kopen. Maar dan kan ik hem wel niet inbrengen als kost?
Want uiteindelijk doe ik met mijn winst toch wat ik wil?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 apr 2017 12:46


Want uiteindelijk doe ik met mijn winst toch wat ik wil?
Dit is juist, maar een fiets kopen op de kap van de belastingbetaler dit doe je niet zoals je wilt.

Ik denk dat je nood heeft aan een boekhouder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 06 apr 2017 12:56

Mijn zoon wou 3 jaar geleden een fiets kopen op zijn vennootschap en dit werd geweigerd omdat die fiets meer dan waarschijnlijk meer ging gebruikt worden voor privé. Controleur vond de afstand thuis - werk te groot voor de fiets (25 km) :(

polk
Berichten: 437

#11 , 06 apr 2017 14:55

Mijn zoon wou 3 jaar geleden een fiets kopen op zijn vennootschap en dit werd geweigerd omdat die fiets meer dan waarschijnlijk meer ging gebruikt worden voor privé. Controleur vond de afstand thuis - werk te groot voor de fiets (25 km) :(
Woon-werkverplaatsingen zijn sowieso privé.

Fortuin
Berichten: 1013

#12 , 06 apr 2017 20:01

Mijn zoon wou 3 jaar geleden een fiets kopen op zijn vennootschap en dit werd geweigerd omdat die fiets meer dan waarschijnlijk meer ging gebruikt worden voor privé. Controleur vond de afstand thuis - werk te groot voor de fiets (25 km) :(
Er is volgens mij wel een speciale aftrekbaarheid voor elektrische fietsen? Ik heb dat precies eens ergens horen passeren. Bij een kennis van mij werkt er iemand op de bureau als consultant die dagelijks 30km+ doet met een electrische fiets. Voor elk probleem een fiscaalvriendelijke oplossing! :)

Terug naar “Handelspraktijken”