Intracommunautaire verwerving als eenmanszaak vrijgesteld van BTW...

YoSH
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Intracommunautaire verwerving als eenmanszaak vrijgesteld van BTW...

#1 , 31 mar 2017 20:49

Dag iedereen,

Situatie: ik ben momenteel zelfstandige in bijberoep (eenmanszaak) die vrijgesteld is van BTW. Binnen enkele weken/maanden richt ik samen met een partner een vennootschap waarmee we handelsgoederen zullen aankopen en verkopen (vennootschap zal wel BTW plichtig zijn). Wegens een opportuniteit had ik graag nu al enkele handelsgoederen aangekocht via een intracommunautaire verwerving uit Duitsland via mijn eenmanszaak, want een bestelling kan niet gedaan worden als particulier. Ik heb intussen een factuur ontvangen zonder BTW op naam van mijn eenmanszaak.

Graag had ik deze goederen binnenkort verkocht via de toekomstige vennootschap.

Hoe kan ik dit het beste doen zodat ik in orde ben met de BTW en dat ik alle gedane kosten kan terugkrijgen? Moet ik de BTW nu voorschieten? Kan ik die later onder een de vennootschap terugkrijgen? Zijn er andere dingen waar ik moet letten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 31 mar 2017 23:32

Je betaalt de btw via een bijzondere btw-aangifte. Je mag geen btw aftrekken, dat is nu eenmaal het nadeel van de vrijstellingsregeling. Gewoon doorfactureren zonder btw aan de nieuwe vennootschap.

YoSH
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 apr 2017 09:00

Dus:
- Ik betaal bv. 1000 euro aan de leverancier (geen BTW op factuur)
- Ik doe een bijzonder btw aangifte en betaal 210 euro BTW aan de Belgische overheid
- Ik factureer de nieuwe vennootschap 1210 euro (BTW vrijgesteld)

Of:
- Ik betaal bv. 1000 euro aan de leverancier (geen BTW op factuur)
- Ik doe een bijzonder btw aangifte en betaal 210 euro BTW aan de Belgische overheid
- Ik factureer de nieuwe vennootschap 1000 euro (BTW vrijgesteld)

Zie ik nu dit verkeerd of heeft er in beide scenario's sowieso iemand een slechte deal gedaan? Ofwel heb ik 210 euro meer betaald voor dezelfde handelsgoederen, ofwel de vennootschap, die geen van beiden kan terugtrekken?

Is er geen andere manier om dit op te lossen? Kan ik vragen aan de leverancier of hij een factuur opmaakt met de vermelding "Onderneming in oprichting"? En op die manier rechtstreeks via de nieuwe vennootschap laten lopen?

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 01 apr 2017 09:06

Zoals gezegd, dat is het nadeel van de vrijstellingsregeling.

En neen, dat laatste gaat niet lukken zonder actief btw-nummer, dan kan hij niet zonder btw factureren.

YoSH
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 apr 2017 09:11

Maar dan factureert hij met BTW die ik dan wel later kan terugvorderen? In de vorige gevallen kan ik dat niet. Klopt dit?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 apr 2017 12:05

Maar dan factureert hij met BTW die ik dan wel later kan terugvorderen? In de vorige gevallen kan ik dat niet. Klopt dit?
Maar op wie gaat dan de factuur staan ???

Ik versta niet waarom je niet onmiddellijk start met je nieuwe vennootschap, als dit geen BVBA, CVBA of NV is kan dit op 2 dagen geregeld zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 01 apr 2017 15:15

Maar dan factureert hij met BTW die ik dan wel later kan terugvorderen? In de vorige gevallen kan ik dat niet. Klopt dit?
Dan factureert hij met Duitse btw, die is inderdaad terug te vorderen in bepaalde omstandigheden krachtens de achtste btw richtlijn. Geen idee of dit hier mogelijk is, zo'n situatie heb ik nog niet meegemaakt.

Terug naar “Handelspraktijken”