Contract annulering

Anoniem22
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Contract annulering

#1 , 22 mar 2017 17:35

Hallo,
Ik heb een maand geleden een contract van 24maanden voor 190euro/maand getekend bij het bedrijf X.
Het contract houd in dat zij een website maken in samenwerking met Google advertising voor mijn toekomstige zaak. Ik heb nog geen ondernemingsnummer, ben nog bezig met bedrijsbeheer. Alles gaat ook pas in werking gaan vanaf dat ik het nummer bemachtig. Ik heb ook nog nooit iets moeten betalen.
Nu zou ik het contract willen annuleren maar dat gaat volgens de vertegenwoordiger niet. Of volgens het contract mits betaling van 60% van het resterend bedrag.
Nu zou ik denken mits ik geen ondernemings nummer heb en ook niet is ingevuld in het ondertekend contract. Het contract toch nog niet in de administratie is ingediend?
Maar het contract kan wel volledig gewijzigd worden zou ik de zaak overnemen waar ik momenteel werk, wat er ook gaat gebeuren...
Wat kan ik doen?
Mvg
Anoniem22

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mar 2017 17:45

Voor wat dient eigenlijk een contract zou je u kunnen afvragen, als iedereen zo maar onder alles maar een handtekening zet?

Normaal zal je dit dienen te betalen en een les voor u zijn.

Je kan proberen te onderhandelen maar ik vrees dat dit in dit geval niks gaat uithalen , hun % dit staat zeer duidelijk in hun contracten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Anoniem22
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mar 2017 18:57

Het was inderdaad niet zo slim om zo snel te tekenen, heb me laten vangen door de verkoop praatjes. De verandering is er gekomen door een kennis die het zelfde heeft gedaan. Maar de website ziet er maar simpel uit en aan hun website's te zien is het altijd maar kopieëren en plakken.

Reclame

Anoniem22
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2017 18:58

.... Zal volgende keer wel 2keer nadenken :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mar 2017 20:15

Val je soms niet onder de 14 dagen bedenk tijd ?

Waar is het contract afgesloten ?

Heb je zelf de verkoper uitgenodigd?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38600

#6 , 22 mar 2017 21:51

Voor een nog niet bestaande firma - hangt er dus vanaf.
Particulier die een firmawebsite laat opzetten?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mar 2017 23:09

Art. 60 W.Venn. regelt deze problematiek, als het om een vennootschap met (volkomen of onvolkomen) rechtspersoonlijkheid zou handelen.

De promotor is persoonlijk en hoofdelijk gebonden. Uitzondering is als de oprichting van de vennootschap plaatsvindt binnen de 2 jaar na het aangaan van het engagement, en deze vennootschap neemt binnen de 2 maanden na oprichting de verbintenis over. In dat geval wordt de verbintenis geacht van het begin af (ex tunc) door de vennootschap te zijn aangegaan.

In geval van een vennootschap zonder rechtspersoonlijkheid ben je sowieso persoonlijk en hoofdelijk gebonden.

Tenzij je - zoals denlowie aanhaalt - onder de verkoop of afstand kan vallen met bedenktijd, maar indien een maand geleden lijkt dat evenmin een optie.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 mar 2017 23:53

Ontsnappingspoortjes: minderjarigheid of wilsgebrek.
Wilsgebrek is moeilijk aan te tonen. Drie (vier) soorten: dwaling, dwang, bedrog (en benadeling).
Dwaling moet je een fout kunnen aantonen van de wederpartij (bv. bepaalde informatie niet bekomen) waardoor je het contract niet zou gesloten hebben mocht je dit geweten hebben bij ondertekening. Bovendien moet de wederpartij hiervan op de hoogte geweest zijn.
De andere partij heeft een informatieplicht, maar zelf heb je ook een onderzoeksplicht.
En eigen fout kan je bezwaarlijk inroepen (want dat is net die onderzoeksplicht).

Als je zou kunnen aantonen dat je - mocht je deze info vooraf gehad hebben - de overeenkomst aan andere voorwaarden zou getekend hebben, dan gaat het niet om een dwaling maar om een precontractuele fout, waarbij je schadevergoeding kan eisen (of een lager bedrag betalen).

Kan enkel via de rechtbank (tenzij wederpartij akkoord gaat, maar dan is het eerder een minnelijke ontbinding).
Kans op succes: klein.

Dwang, bedrog en benadeling kan je ineens vrijwel uitsluiten. Bij bedrog moet je de kwade trouw van de wederpartij aantonen, wat bijna onbegonnen werk is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Anoniem22
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mar 2017 07:30

Bedankt voor alle informatie!
Zal de 60% wel betalen heb geen zin om dit allemaal in het gerecht te regelen, mijn eigen fout.
Het idee van de website was goed maar nu ik de zaak overneem waar ik werk is het niet meer nodig mits het bedrijf al 50jaar bestaat en alles daar al is geregeld door iemand anders ...
Mvg
Anoniem22

Terug naar “Handelspraktijken”