Stilzwijgende verlenging onderhoudscontract CV brander.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

Re: Stilzwijgende verlenging onderhoudscontract CV brander.

#16 , 18 mar 2017 20:41

De onderhoud technieker had u op voorhand moeten verwittigen, dat er een verhoging aankwam, zodat u dit kon aanvaarden of u contract opzeggen.
Een verhoging zonder een tegen prestatie (kunnen opzeggen) is nietig.
Als de dienstverlener een indexering had toegepast, objectief staafbaar, dan kon TS hier veel minder onderuit, is mijn lezing.
De prijs lag immers vast, alsook de mogelijkheid om deze aan te passen. Op redelijke basis zie ik geen bezwaren. Temeer daar de evolutie van de lonen of index vooraf niet in bedragen vast te leggen is.
We weten inderdaad niet of er iets mbt de prijzen (en hun mogelijke evolutie) in het contract staat.
Bv. naar analogie met brandverzekeringspolissen.
Indien totaal niets dan is het onredelijk.
Dit stond in het openingsbericht:
Contractdetails:
Prijs: is een vast bedrag dat elk jaar kan worden gewijzigd volgens het tarief dat van kracht is op het ogenblik van de verlenging.
Zeer vaag, maar kan m.i. enkel onbetwist toegepast worden via een indexering of hoogstens loonevolutie.
In extremis: prijsevolutie van de gemiddelde onderhoudsfirma (maar wie kan dat bewijzen als onderhoudsfirma?)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8841

#17 , 19 mar 2017 08:50

euh vrienden, poster heeft een paar meters antwoorden geleden laten weten dat de firma het contract zelf ontbonden heeft en de jaarlijkse bijdrage niet betaald moet worden...blijkbaar zagen ze het dus niet zitten om hun forse prijsverhoging te staven met bewijzen en was het zaakje niet erg koosjer :-)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#18 , 19 mar 2017 09:22

euh vrienden, poster heeft een paar meters antwoorden geleden laten weten dat de firma het contract zelf ontbonden heeft en de jaarlijkse bijdrage niet betaald moet worden...blijkbaar zagen ze het dus niet zitten om hun forse prijsverhoging te staven met bewijzen en was het zaakje niet erg koosjer :-)
Ik weet het. Dat neemt niet weg dat we intussen nog even mogen de gedachtegang van de oorspronkelijke vraag - zonder dit nieuw gegeven - verder afronden. Al is het maar omdat toekomstige gebruikers niet op een verkeerd been te zetten (en zelf onze meningen te kristalliseren).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 19 mar 2017 12:10

"Dit stond in het openingsbericht:
Contractdetails:
Prijs: is een vast bedrag dat elk jaar kan worden gewijzigd volgens het tarief dat van kracht is op het ogenblik van de verlenging."

Vast bedrag dat telkens wijzigt is een contradictio in terminis.
Waarschijnlijk bedoelden ze een "forfaitair bedrag", jaarlijks aanpasbaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Handelspraktijken”