Ontbinden offerte

Boltzmann
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontbinden offerte

#1 , 20 feb 2017 15:39

Hallo,

Mijn vader werkt als zelfstandig schrijnwerker en begin oktober vorig jaar is een ventilatorkast van een van zijn machines stuk geraakt. Hij heeft hierop de producent gecontacteerd en er is iemand een kijkje komen nemen en heeft een offerte opgesteld voor de herstelling. Op deze offerte staan vermeld: het type van de kast (kost zo'n 1300 euro), een leveringstermijn van +- 1/2 weken en dat verdere installatie-, verzendings- en verhandelingskosten niet meegerekend zijn. Hij heeft deze offerte ondertekend en is begonnen met wachten.

Na enkele maanden (waarin hij een aantal keren gebeld heeft om te vragen of het nog lang zou duren) is er midden januari uiteindelijk iemand langsgekomen om het nieuwe stuk te installeren. Bij aankomst bleek dat er een foutieve kast besteld was en de hersteller zei dat hij hierover met zijn baas moest overleggen.

Nu, toevallig had mijn vader een klant die professioneel bezig is met het herstellen van koelingssystemen. De situatie is ter sprake gekomen en deze man is in de schrijnwerkerij een kijkje komen nemen. Hij heeft de kast opengeschroefd en vastgesteld dat het een vrij eenvoudige herstelling was en na opzoeken gezegd dat deze voor een kleine 180 euro uitgevoerd kan worden. Mijn vader is hierop ingegaan (enerzijds omdat het al zo lang aansleepte en anderzijds omdat het maar een fractie van de andere prijs was).

Daarna heeft hij naar de oorspronkelijke producent gebeld om te vragen of de aankoop nog geannuleerd kon worden. Hier hadden ze te vertellen dat ze een nieuwe component vanuit een filiaal uit Italië hadden laten overkomen en dat ze zelf een op maat gemaakte kast hiervoor aan het maken waren (de meerkost heeft mijn vader niet gevraagd, maar hij schat dat het toch wel een paar honderden euros zal zijn).

Onze vraag is nu wie in dit geval wat moet betalen. Zijn we verplicht deze kast nu nog aan te kopen? En hoe zit het met eventuele andere kosten? Mijn vader is sowieso bereid de transportkosten van Italië naar hier (en eventueel terug) op zich te nemen.

Alvast bedankt voor het advies!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding