Niet-particuliere aankopen is zelfs niet één jaar, maar de gemeenrechtelijke regeling:
- wat contractueel is overeengekomen (in geval van Apple: één jaar -
http://www.apple.com/benl/legal/warrant ... dutch.html) - deze zijn van aanvullend recht (zoals Apple zelf stelt)
- in het andere geval:
(1) zichtbare gebreken: bij levering (of zeer kort nadien)
(2) verborgen gebreken: binnen een "korte" termijn (art 1648 BW). In de rechtsleer is de meerderheidsopvatting dat de termijn een aanvang neemt op basis van de feiten (gebreken die makkelijk vast te stellen zijn: vanaf levering; gebreken die pas na een langere periode kunnen worden ontdekt: vanaf het ogenblik dat het gebrek redelijkerwijze kon worden ontdekt).
De jongste jaren schommelt de duur van deze "korte termijn" 3 tot 6 maanden.
Opgelet: je moet kunnen aantonen dat het gebrek reeds in de kiem aanwezig was bij levering. Dat is vaak niet zo evident. Eveneens moet het gebrek een zekere ernst hebben (ik ga niet dieper in op enkele andere voorwaarden (in totaal zijn er 6), die hier minder van toepassing lijken).
Als koper kan je - in geval van verborgen gebreken - ofwel terugbetaling ofwel prijsvermindering vragen. Herstelling of vervanging is wettelijk niet voorzien (in de gemeenrechtelijke regeling van art. 1644 BW) maar kan wel onderling overeengekomen worden.
Eventueel aan te vullen met schadevergoeding (op basis van art. 1382 BW).
Samengevat in jouw concrete situatie:
- Binnen het jaar na oorspronkelijke aankoop: recht op herstelling of vervanging volgens de eigen regels van Apple
- Los hiervan (en mits vastgesteld binnen een "korte" termijn van 3 tot 6 maanden nadat je redelijkerwijze van het gebrek op de hoogte kon zijn): terugbetaling of prijsvermindering - keuze klant (binnen de marges van de goede trouw), mits je kan aantonen dat het gebrek reeds (minstens) in de kiem aanwezig was bij levering.