wanbetaler

off the road
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

wanbetaler

#1 , 29 jan 2017 17:22

ik ben slechts enkele weken officieel in orde met btw nummer en eerste niet betalende klant duikt op.
eind vorig jaar heb ik voor een winkel van 2dehands motoren die 10tal jaar gesloten geweest is werkjes gedaan.
dit ging van opstarten van motoren na de jaren stilstand tot wat verhuis... ik had met de eigenaar een mondelinge overeenkomst om deze uren onder de tafel te regelen. nu stond er daar een motor die me aanstond en had ik daar 600€ voor geboden. motor draaide niet en was wat werk aan. Eigenaar zei dat ik de motor mocht meenemen en nakijken en hield de papieren bij zich (zou deze motor vereffenen met mijn gewerkte uren) Begin dit jaar wou ik mijn rekening vereffenen, volgens wat ik had uitgerekend had ik gewerkt voor deze motor en zou dit een 0-operatie zijn.
nu komt puntje bij paaltje, de eigenaar van de motor vraagt plots 1000€ van de motor omdat hij nu in rijdende toestand is na mijn werken. nu voor 1000€ intresseert deze motor me niet en had ik dan graag mijn prestaties betaald gezien. deze weigert hij me ook te betalen en zegt me dat ik de motor maar moet verkopen en dan maar zo aan men geld met geraken. aangezien deze motor geen eigendom is van mij doe ik dit niet. Heb de motor netjes gestald tot er klaarheid is geschept. heb nu wel onder mijn BTW nummer 2 facturen aangemaakt, een voor de prestaties die ik gedaan heb en een voor de werken die ik gedaan heb en de onderdelen die ik gebruikt heb aan de motor die ik normaal zou genomen hebben voor 600€.
Heb de facturen persoonlijk gaan afgeven en bijverteld dat omdat we dit niet in de minne kunnen schikken ik het dan maar doe met een offciele factuur. graag had ik natuurlijk geweten wat men rechten zijn en eventueel wat zijn rechten zijn. kan ik de motor achterhouden tot als hij de facturen betaald of niet? en wat kan ik doen als hij niet betaald?
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2017 17:33

ik had met de eigenaar een mondelinge overeenkomst om deze uren onder de tafel te regelen.
Je bent pas begonnen en je houd je al niet aan de wet!

Hoe ga je dit uitleggen aan een rechter dat de betaling onder tafel zou geregeld worden?

Je bent niet goed bezig man!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

off the road
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2017 17:36

was tijdens de opstart bezig al bij deze klant en wou toch wel wat gaan doen om officieel te beginnen. de eigenaar had me aangesproken om dit voor hem te komen doen, al had ik geen btw nummer. intussen heb ik deze wel.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 29 jan 2017 17:42

Maar de feiten dateren van voor uw BTW nr??? Hoe gaat u dat uitgelegd krijgen?

off the road
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jan 2017 17:46

op de werkuren staat geen datum... en heb tijdens dat ik btw nummer had daar ook nog voor gewerkt. had liever sneller afgerekend, maar hij hield me aan het lijntje dat deze motor in ruil voor mijn werkuren zou zijn. nu opeens vraagt hij meer voor de motor. daardoor heb ik er geen interesse meer voor. maar toch wil hij me verplichten deze te kopen en dat ik aan hem nog zou moeten betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jan 2017 18:07

op werk uren staan geen uren maar wel een datum van je start bij het ondernemingsloket!

Als dit voor een rechtbank komt en je klant zegt dat je dit in het zwart deed, en omdat hij met u een discussie had en je vlug een btw nummer heeft aangeschaft, dan hang je !

Het beste dat je nu kan doen, is hem voor de vrederechter brengen, eerst een ingebrekestelling sturen (aangetekend) en hem nog 14 dagen tijd te geven voor het betalen van je facturen, dan pas kan je naar de vrederechter gaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

off the road
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jan 2017 18:38

bedankt denlowie, hier heb ik wat aan. wat je zegt is inderdaad waar, maar had deze nummer al voor er discussie was. ik vrees echter niet dat het allemaal zo een vaart zal lopen dat hij me zou laten pakken op zwartwerk. zijn stock van motoren en onderdelen zijn allemaal particulier verkocht geweest. terwijl deze van de zaak *** (met zijn broer en moeder) naar zijn nieuwe eenmanszaak zijn gegaan door een erfeniskwestie met zijn broer en moeder voor een symbolische euro. dus voor zover ik weet is hij als handelaar verplicht BTW te betalen en garanie te geven. maar heeft mij deze motoren doen opstarten om er meer geld uit te krijgen via verscheidene namen op kapaza of 2de hands. hij was de verkoper en zijn broer de mechanieker. zodanig dat hij niet aan motoren kan werken of problemen opsporen en mij daarvoor heeft ingeschakeld.

LeenW
Berichten: 12825

#8 , 29 jan 2017 18:47

U hebt uiteraard gelijk tov de klant, de vraag is natuurlijk of deze factuur de boetes en achterstallige belastingen voor het zwartwerk waard is?

off the road
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jan 2017 20:45

wat mij betreft hoef ik het geld niet te zien, zo ver is het al bij mij gevorderd. ben beetje gedegouteerd van die man zijn werken... als ik zijn rekening maak heeft hij makkelijk 10000€ op mijn rug verdiend en nu te gierig om 850€ te betalen en me nog doen op te leggen voor die motor te betalen terwijl er 600€ afgesproken was. is een profiteur van de grootste soort. zijn motor staat bij mij gestald en had graag geweten of ik die mag laten staan of niet. bestaat er zoiets als retentierecht in belgie? zodat wanneer hij betaald hij de motor kan ophalen of ik lever hem af. dat wil ik zelf nog doen. ben niet van slechte wil. hebben veel gemeenschappelijke vrienden ook. maar iets wat vriendschappelijk begon is gewoon uit de hand gelopen. die man wil gewoon meer en meer en wil gewoon afrekenen en nooit wat nog verder met hem te maken hebben.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 29 jan 2017 21:04

En wat zijn uw voorwaarden - staat 'retentierecht' in uw voorwaarden?
Had de andere handelaar deze voorwaarden voor u aan de werken begon??
Ze staan hopelijk toch op uw facturen/leveringsbons/offertes en liefst op de voorzijde?
Niets belet u al de door u aangekochte stukken terug van de motor te halen en de oude er terug op te plaatsen.
Een schuld is haalbaar.

off the road
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 jan 2017 21:56

deze dingen staan helaas allemaal niet op de factuur. en de stukken zijn peanuts en kosten me meer werk om ze te demonteren dan wat ze waard zijn.
heb al gedacht om die motor voor zen deur af te zetten, sleutels in de bus met een leuke bedankbrief en hopen dat ik hem vroeg of laat tegen kom waar zeer veel volk bij is zodat ik daar is men gedacht kan zeggen tegen hem...

Terug naar “Handelspraktijken”