BTW - Verlegging niet correct - Factuur toch inboeken

MabadosS
Topic Starter
Berichten: 6

BTW - Verlegging niet correct - Factuur toch inboeken

#1 , 25 jan 2017 00:57

Beste,

Ik werk al enige tijd zelfstandig in de IT (vooral diensten) als eenmanszaak.
Omdat ik een nogal eenvoudige structuur heb, doe ik mijn administratie zelf.

Nu ben ik mij de laatste weken aan het voorbereiden om een deel van mijn activiteiten ook via e-commerce te doen.

Ik ben zelf in België gevestigd, maar moet veel zaken noodgedwongen in Nederland aankopen omdat de prijzen daar stukken lager liggen.
Als het correct gebeurt, dan moet ik een factuur krijgen met verlegging van heffing, dus zonder btw. Dat doe ik al jaren zo.

Maar nu heb ik drie webshops waar ik bepaalde zaken moet aankopen (ze aankopen in belgië is geen optie, prijs is x3), maar zij geven mij een factuur inclusief Nederlandse BTW. Ze willen de facturen ook niet veranderen.
Nu goed, zelfs inclusief Nederlandse BTW zijn de producten nog goedkoop genoeg, dus in principe maakt het mij niet uit.

Het probleem is echter, hoe ik die facturen in mijn boekhouding stop.

Is het OK als ik het bedrag incl. Ned. BTW beschouw als bedrag Excl. BTW (neem nu dat dit € 50 is)? Geef ik die factuur van € 50 in als intracommunautaire verwerving (vak 86)? Maw betaal ik dus BTW op die € 50 en trek ik die BTW nadien weer af (nuloperatie), zoals ik dat ook zou doen met een correcte factuur, alleen dan zonder de btw.

Ten tweede een gelijkaardige vraag.
Voor de ontwikkeling van de webshop moest ik enkele plug ins aankopen voor het webshop systeem (contradictorisch genoeg een plug-in die er voor zorgt dat ik zelf wel correct kan factureren aan Nederlandse bedrijven). Nu, die ontwikkelaars zitten in HongKong, dus ook hier krijg ik een factuur in dollar waar helemaal niets van btw vermeld is. Mag ik die factuur op dezelfde manier inboeken als hierboven?

Dank voor de hulp, ik wil graag mijn boekhouding zelf blijven doen, maar ze maken het er niet makkelijker op, en dan spreek ik nog niet over MOSS. Dat ben ik ook nog aan het bekijken.
Met vriendelijke groet,
MabadosS

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 25 jan 2017 12:16

U moet een nieuwe factuur hebben. Momenteel hebt u wel verschuldigde btw aan te geven (wegens verlegging) dus dat deel van uw post is correct, u moet de btw aangeven in vak 55 (via de 86). U hebt echter geen recht op aftrek wegens niet-conforme factuur. Dus deze situatie is verre van ideaal voor u, vandaar de nood aan een nieuwe factuur.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 25 jan 2017 13:25

klopt! factuur protesteren (schriftelijk) wegens niet toepassen van regelgeving IC-btw.
vragen voor een creditnota voor de foute factuur en een nieuwe correcte zonder BTW. Ik zou de foute factuur en creditnota inboeken zonder verschuldigde BTW wegens nuloperatie en dan de correcte factuur met toepassing van de BTW.

op uw tweede vraag. IC-BTW wetgeving is enkel van toepassing voor EU landen.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2017 13:43

U heeft zelf een btw-nummer? En u heeft dit ook doorgegeven aan uw NL leverancier?
Dan moet deze leverancier inderdaad een factuur met verlegging van btw afleveren.
De NL btw-administratie kan anders weigeren voor een terugbetaling van de btw en de BE fiscus (nogmaals) btw aanrekenen omdat u geen BE btw betaald heeft.

BTW is logisch - alleen komt die logica nauwelijks overeen met de gewone logica...
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

MabadosS
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 26 jan 2017 12:41

Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp dat de algemene mening is dat ik een correcte factuur moet krijgen, dat zou ik ook het liefste hebben, geloof me. (En ja ik heb uiteraard een btw nummer en geef die door aan de webshop!)

De realiteit is echter dat dat niet zal gebeuren. Ik kan ook niet weigeren te betalen, aangezien de zaken direct worden betaald via credit card. En het gaat om online diensten die ik echt via die webstores moet inkopen.

Dus ik zoek een goede oplossing om deze foute facturen in mijn boekhouding te verwerken. Ik kan leven met het feit dat ik die nederlandse btw niet kan terugvorderen.

Is het dan beter om die facturen helemaal niet in mijn btw opgave te stoppen? Mijn eigen verkoopfactuur uiteraard wel, dus ik betaal btw op de verkoopfactuur.
De totale aankoopfactuur met nl btw inbegrepen neem ik dan wel op in mijn jaarlijkse fiscale,aangifte, het blijft tenslotte een kost. Mag dit?

Zo niet, is mijn eerstgenoemde voorbeeld (dus bvb €50 inclusief nl btw inboeken als ic handeling (55 en 86)) een legale oplossing?
In beide gevallen loopt de staat geen inkomsten mis, omdat ik wel netjes mijn btw betaal op de verkoopfactuur en de btw van de aankoop sowieso een nuloperatie is.

Dan de tweede vraag ivm de factuur uit hong kong. Ok, de btw is hier niet van toepassing, dus gewoon uit de btw opgave laten en wel volledige bedrag opnemen in jaarlijkse belastingsaangifte? Of bestaat daar een speciaal vak voor op,de btw aangifte?

Bedankt!
Met vriendelijke groet,
MabadosS

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 26 jan 2017 12:54

Je moet de factuur wel boeken als verschuldigde btw omdat het IC verwerving is. Dit staat los van de foute factuur. Je moet de factuur dus maatstaf van heffing in de 86 en de btw in de 55 boeken. De Nederlandse btw vervalt voor de verwerving maar blijft uiteraard wel een boekhoudkundige kost. Uiteraard is er geen enkel recht op aftrek mogelijk. Dus (heel simplistisch) in uw vb: 40 mvh in 86 en 10 euro btw in 55. Dan 50 euro in 81 en niets in 59.

Voor Hong Kong, daar moet u de btw ook zelf op aangeven aangezien een dienst niet langs de douane passeert. Dus in 87 en 82 de maatstaf van heffing, in de 56 de btw (en ook in 59 mits regelmatige factuur uiteraard).

MabadosS
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 28 jan 2017 00:18

Beste, dank voor uw reactie.

Wat vraag 1 betreft:
Ik denk dat ik uw uitleg begrijp, er is dus geen nette manier om dit op te lossen en ik betaal de btw dan eigenlijk 2x. 1 keer de Nederlandse BTW die ik kwijt ben, maar dan ook nog eens de Belgische, aangezien ik die niet kan aftrekken? Correcte redenering? En waarom in vak 81 dan toch € 50 (bedrag incl ned btw invullen)?

Betreffende vraag 2:
Ik begrijp nu hoe ze in te boeken, alleen blijft de vraag of de factuur 100% regelmentair is.
Wil je eens nakijken:
Factuur Curacao: https://www.javecomputers.be/opslag/fact1.png
Factuur Hong Kong: https://www.javecomputers.be/opslag/fact2.png
Met vriendelijke groet,
MabadosS

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 28 jan 2017 09:45

1) Ik ben hier niet helemaal zeker of dit met buitenlandse btw ook kan, maar in principe is de niet-aftrekbare btw ook deel van de kost en gaat die dus mee in de 81. U betaalt inderdaad 2x btw door die foute factuur, dus ik zou toch eisen waar u recht op heeft, een correct factuur.

2) Bijlagen willen niet laden,

MabadosS
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 29 jan 2017 14:47

Dag LeenW,

De bijlages werken nochtans, zeker dat je https in je browser ingaf en niet http, ze staan namelijk op een beveiligde verbinding.
Kan ik ze anders op een andere manier bezorgen?
Met vriendelijke groet,
MabadosS

Terug naar “Handelspraktijken”