Verschil tussen uitvoeringsagent en vertegenwoordiger?

Robbe.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verschil tussen uitvoeringsagent en vertegenwoordiger?

#1 , 06 jan 2017 15:29

Beste


Iemand van jullie die me kan helpen om het verschil tussen uitvoeringsagent en vertegenwoordiger te verduidelijken? Hiermee bedoel ik, mogen deze twee begrippen aan elkaar gelijk gesteld worden?

Ik stootte op deze vraag omwille van onderstaande rechten;

"De immuniteit van een uitvoeringsagent is groot, deze kan immers enkel aansprakelijk worden gesteld bij zware/opzettelijke fout, herhaalde lichte fout of met opzet. Buiten deze drie uitzonderingen is de uitvoeringsagent immuun en komen eventuele schadeclaims terecht bij de werkgever."


Mijn vraag aan jullie: hoe zit het met een vertegenwoordiger… geldt dit ook voor hem? (En mag ik bijgevolg deze twee begrippen aan elkaar gelijk stellen?)

Simplistisch voorbeeld:

Ik vraag aan iemand om mij te gaan vertegenwoordigen. Mijn vertegenwoordiger moet naar een ander dorp voor een meeting om mij daar te vertegenwoordigen. Eenmaal hij daar is aangekomen vernield hij per ongeluk bijvoorbeeld een stoel (laten we aannemen dat deze stoel echt een chique designstoel is, die belachelijk veel geld heeft gekost). Wie is er dan aansprakelijk? M.a.w. wie moet er betalen? Ik (de persoon wie hij vertegenwoordigt) of hij? (Mag ik mezelf dus gelijk stellen als werkgever?) Hij deed het alleszins niet opzettelijk…


Alvast bedankt! :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 06 jan 2017 15:39

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”