Klant wil niet betalen

Jzy
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Klant wil niet betalen

#1 , 02 jan 2017 02:38

Ik had een vaste klant waar ik toch al redelijk wat aan verkocht. De facturen werden netjes betaald.
Plots bij de laatste 2 facturen ging het mis. 2 dagen na ontvangst van de goederen beweerde hij de eerste factuur betaald te hebben via overschrijving. Maar na 2 weken nog niets te zien op de rekening. Ik heb hem er toen attent op gemaakt en hij zou het in orde brengen. Ook de 2de factuur kwam niet binnen. Hij zei dat hij het super druk had, en ik stelde voor om het bedrag zelf te gaan ophalen cash dan, maar iedere dag opnieuw had hij een uitvlucht en veel tijd tot de vervaldatum had hij niet meer. Mijn zus was op een gegeven moment kwaad, ze kende hem ook persoonlijk en heeft toen gezegd waar het op stond. Opeens veranderde alles. Hij begon te beweren dat mijn producten (stickers) niets van kwaliteit hadden, en noem maar op. Hij stuurde me geen bewijzen, dus ben ik die nacht op pad gegaan om te kijken hoe het zat met de stickers die hij op zijn ramen had geplakt. Alles hing er nog exact hetzelfde aan, en daar heb ik dan ook foto's van genomen, om later te kunnen bewijzen dat hij liegt. Want stickers van een raam trekken is o zo makkelijk. Hij zei ook een aangetekende verstuurd te hebben. Ondertussen zijn we al even verder en de vervaldatum is van beide vervallen, geen aangetekende in mijn brievenbus, niks. Nu ben ik bezig met een aanmaning op te stellen. Een herinnering stuur ik niet, want het is duidelijk dat hij het niet vergeten is.
Ik zou als volgt te werk gaan:
Eerst een aanmaningsbrief waarin de facturen en alles vermeld wordt en dat hij bij het niet betalen een schadebeding en interesten moet betalen. Hij krijgt hierbij een week om het te betalen. Indien niet betaald het volgende:
Een aangetekende ingebrekestelling met de interesten en schadebeding.
Is dit goed op die manier of niet? Dit is allemaal redelijk nieuw voor mij

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jzy
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2017 02:41

In mijn verkoopsvoorwaarden staat het volgende:
De factuur dient betaald te worden binnen de 30 kalenderdagen na factuurdatum. Betalingen na deze termijn brengen van rechtswege en zonder ingebrekestelling interesten op gelijk aan 10 %, alsmede (evenzeer van rechtswege en zonder ingebrekestelling) een forfaitaire vergoeding van 10 % op het factuurbedrag (met een minimum van EUR 25) als schadebeding. 

Op de aanmaningsbrief heb ik dit geschreven:
Indien u de betaling niet uitvoert, zal ik overeenkomstig artikel 1 van de verkoopsvoorwaarden, een schadebeding van 10% met een minimum van EUR 25 en een interestenpercentage van 10% aanrekenen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2017 08:19

Ieder zelfstandige krijg wel eens een probleem met zijn cashflow, en als dit een goede klant is moet je toch ook je eens anders opstellen dan te dreigen met een forfaitaire vergoeding van 10 % op het factuurbedrag, dit zal je klant ook doen nadenken en je links laten liggen bij een volgende bestelling, en die handelaars vertellen dit wel verder hoor !

Geen goed idee van die 10% !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Jzy
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2017 16:11

Deze klant zal niet meer bestellen bij mij, nooit meer. Dat zei hij zelf. Bovendien heeft hij op mijn verkoopspagina met 2 profielen en recensie geschreven die ik er niet af krijg, en die volledig gelogen zijn

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jan 2017 16:14

Als het minder dan 2500€ kan je hem dagvaarden voor de vrederechter, daar komen zeer weinig kosten bij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jzy
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jan 2017 17:25

Het gaat hier om een bedrag van 170€. Dus is zoveel niet. Maar voor ik naar de vrederechter ga, moet ik aanmaningen sturen. En een ingebrekestelling. Dus zou ik dat dan doen op die manier die ik door gaf?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jan 2017 17:31

Als die bedragen maar zo hoog zijn laat hun betalen bij bestelling zoals bij de webshops !

Is het echt het sop de kool waard twee aangetekende zendingen kosten al 10,58€ + u werk en papier.

Dit is misschien zelfs te laag voor een incasso !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jzy
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jan 2017 17:57

Ik zou maar 1 aangetekende sturen. Dit werd niet op voorhand betaald omdat dit dringende bestellingen waren.
En ja, dit is wel degelijk genoeg voor een incasso. Voor jou lijkt het weinig, waar mij is het veel

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 02 jan 2017 21:34

" recensie geschreven die ik er niet af krijg, en die volledig gelogen zijn"

Daar begeeft hij zich op zeer glas ijs.
Kan laster en of eerroof of lasterlijke aantijgingen zijn zeker als het in een werkgerelateerde omgeving is.

Als het uw website is kan u normaal dat toch eraf halen.

Ineens ook in uw AS bijschrijven - en dat ook vermelden bij vrederechter.
(Ik weet het wel een vrederechter is daar niet voor bevoegd maar het tekent wel de relatie)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 02 jan 2017 23:13

Denk dat dit op een tweedehands website is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jan 2017 23:42

Als het minder dan 2500€ kan je hem dagvaarden voor de vrederechter, daar komen zeer weinig kosten bij.
en gezien de 170€ zou die best een poging tot minnelijke schikking doen, en geen aangetekend schrijven.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 03 jan 2017 08:40

Dit is misschien zelfs te laag voor een incasso !
Ik zend zelfs een incasso naar andere bedrijven voor lage bedragen zoals 55 euro.
Incasso's accepteren dit dus wel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 jan 2017 11:56

Dit is misschien zelfs te laag voor een incasso !
Ik zend zelfs een incasso naar andere bedrijven voor lage bedragen zoals 55 euro.
Incasso's accepteren dit dus wel

.
Ik dacht dat dit een bepaald bedrag moest zijn, heb er geen ervaring mee !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#14 , 03 jan 2017 13:09

Dit is misschien zelfs te laag voor een incasso !
Ik zend zelfs een incasso naar andere bedrijven voor lage bedragen zoals 55 euro.
Incasso's accepteren dit dus wel

.
Ik dacht dat dit een bepaald bedrag moest zijn, heb er geen ervaring mee !
Ik dus helaas wel (*scheldwoord* wanbetalers).

Incasso waarmee ik werk, werkt met een degressieve percentage.
Hoe hoger het te vorderen bedrag, hoe lager het percentage van hun commissie (maar in absolute cijfers wel nog steeds een hoog getal).
Lage bedragen vormen dus geen probleem.

Kan wel zijn dat dit van incasso tot incasso verschilt.

Jzy
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 jan 2017 15:44

Nee, is geen tweedehandssite, maar een pagina op Facebook. Moet ik dat dan vermelden op de aanmaning en ingebrekestelling?

Terug naar “Handelspraktijken”