Webshop met Gambiaanse producten door mezelf beheerd vanuit Belgie.

Atari
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Webshop met Gambiaanse producten door mezelf beheerd vanuit Belgie.

#1 , 18 dec 2016 22:25

Dag iedereen,
Ik zou eind deze maand mijn webshop willen openen. Echter zoek ik wat raad bij het juridisch gedeelte. Algemene voorwaarden etc.
De website biedt afrikaanse producten aan. Gebruiksvoorwerpen maar ook kruiden etc. Niks illegaals, geen drugs etc, uiteraard. Alles gebeurt lokaal, van produceren tot verzenden wereldwijd naar de klant. Ook betalingen en facturatie gebeurt via het bedrijf in Afrika. Ik doe enkel de website en sta vermeld op de site als contactpersoon mits ik meerdere talen spreek en contact heb met de mensen ter plaatse.

Waar ik me zorgen over maak:
Wat moet er exact in mijn algemene voorwaarden staan?
Wat met de wet op terugsturen van producten? Ik ken de reglementering in EUropa maar mits het bedrijf in Gambia gevestigd is vermoed ik dat ik de Gambiaanse wet moet toepassen?
Is er een risico verbonden aan het vermelden van mijn naam als aanspreekpunt voor de website? Kan de fiscus mij hier aanspreken op de inkomsten van deze webshop? Ik zal elke maand een factuur naar het bedrijf sturen om mijn onkosten te vergoeden.

Ik wil gerust iemand inhuren om dit eens in detail te bekijken maar zou toch al graag enkele van jullie meningen hebben.
Doorverwijzingen naar mensen met kennis van zake zijn ook welkom. Zodat ik deze later kan inhuren.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#2 , 10 jan 2017 08:26

In de AV moeten sowieso staan:
- de gegevens van de webwinkel
- leveringsvoorwaarden
- betalingscondities
- minimaal de wettelijke garantie
- privacy verstrekte klantgegevens
- herroepingsrecht

De AV altijd even laten controleren door een jurist. Dat voorkomt gedoe achteraf. De Europese wetgeving is van toepassing. U begeeft zich op het Europese speelveld en heeft zich dan ook aan deze regels te houden.

De fiscus kan het proberen natuurlijk. Als u enkel factureert voor het beheer van de website en er is voldoende substantie in Gambia, dan zal men u normaliter alleen aanslaan voor de inkomsten die u heeft gefactureerd. Best houdt u dit allemaal goed gescheiden.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”